Batterihjälp inför sommarparty!!!! JVC RV-B99

Josafan skrev:
Låter väldigt vettigt, fan att jag inte visste det innan, var ju ute och körde o köpte prylar....hrmm, vill ju pröva idag, jaja, skall kolla på närmsta macken iaf...

Förresten, köpte en sådan dc propp..... snubben i affärn sa att den märkta kabeln(svart/vit) är plus och att den enbart svarta är minus. Men man vet ju inte, vill inte paja 2000 kr stereo ju...

Man borde inte hålla på med sånt här, men det är ju roligt
Se bara till att stiften blir i samma polaritet på både bandaren och din sladd.
Brukar finnas en symbol bredvid hålet i apparaten som indikerar vilket stift som är plus.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Se bara till att stiften blir i samma polaritet på både bandaren och din sladd.
Brukar finnas en symbol bredvid hålet i apparaten som indikerar vilket stift som är plus.
//Tobbe

Jo precis, så tänker jag med, vilket är helt logiskt. Men dc pluggen har redan färdiglöddade sladdar....så man kan inte se inne i själva pluggen hur det är kopplat. Annars hade det varit en baggis...

Josafan skrev:
Jo precis, så tänker jag med, vilket är helt logiskt. Men dc pluggen har redan färdiglöddade sladdar....så man kan inte se inne i själva pluggen hur det är kopplat. Annars hade det varit en baggis...
Har du inget att summra den med?
Testa vilken sladd som går till den yttre kontaktytan?
Ta med din sladdstump och kolla efter ngr hantverkare som drar kabel i marken utanför G19 ( gammla huvudbyggnaden, den röda vet inte riktigt vad universitet kallar den kåken nu. )
Så ska vi nog kunna hjälpa dig konstatera vilken kabel som går vart i pluggen iaf :tummenupp
Jag är snubben som har blå brallor, jobbar på växjö elektriska.
Är på området från kl 07 till ca 13
//Tobbe

Josafan skrev:
Förresten, köpte en sådan dc propp..... snubben i affärn sa att den märkta kabeln(svart/vit) är plus och att den enbart svarta är minus. Men man vet ju inte, vill inte paja 2000 kr stereo ju...

Det finns *ingen* standard för polariteten! Även om de flesta väljer att lägga minus mest "synlig" och plus som mittpol i DC-donen så förekommer motsatsen också flitigt. Lita inte på försäljaren i det här fallet, utan ta reda på vad som gäller för just din bergsprängare. Ofta står det diskret gjutet i relief precis vid kontaktdonet i apparaten, vad som är vad.

När du gjort klart kabeln och kollat den, glöm inte att kolla så inte kontakten blir väldigt varm blir när du spelar högt och länge. Vanliga "DC-kontakter" är en dålig (men vanlig) konstruktionslösning för höga strömmar, eftersom kontaktytorna mellan hane och hona är mycket små och kontakttrycket lågt. Vid för hög ström blir det varmt, blir det för varmt smälter nåt.

/69:an
Leg. Domedagsprofet

tobbeviking skrev:
Har du inget att summra den med?
Testa vilken sladd som går till den yttre kontaktytan?
Ta med din sladdstump och kolla efter ngr hantverkare som drar kabel i marken utanför G19 ( gammla huvudbyggnaden, den röda vet inte riktigt vad universitet kallar den kåken nu. )
Så ska vi nog kunna hjälpa dig konstatera vilken kabel som går vart i pluggen iaf :tummenupp
Jag är snubben som har blå brallor, jobbar på växjö elektriska.
Är på området från kl 07 till ca 13
//Tobbe

Jag kommer dit under dagen, tar med pluggen. Schysst som fan!

Josafan skrev:
Jag kommer dit under dagen, tar med pluggen. Schysst som fan!
No problema.
Jag är väl inte precis still på samma ställe hela dagen men, jag lär iaf finnas på PGvejdesväg under förmidagen.
Jag har en vit minibuss med firmanamnet på, ser du den finns jag på området iaf. :)
//Tobbe

69:an skrev:
Det finns *ingen* standard för polariteten! Även om de flesta väljer att lägga minus mest "synlig" och plus som mittpol i DC-donen så förekommer motsatsen också flitigt. Lita inte på försäljaren i det här fallet, utan ta reda på vad som gäller för just din bergsprängare. Ofta står det diskret gjutet i relief precis vid kontaktdonet i apparaten, vad som är vad.

När du gjort klart kabeln och kollat den, glöm inte att kolla så inte kontakten blir väldigt varm blir när du spelar högt och länge. Vanliga "DC-kontakter" är en dålig (men vanlig) konstruktionslösning för höga strömmar, eftersom kontaktytorna mellan hane och hona är mycket små och kontakttrycket lågt. Vid för hög ström blir det varmt, blir det för varmt smälter nåt.

/69:an
Leg. Domedagsprofet

Jo, som sagt plus/minus är angivet på stereon, men inte för pluggen som jag köpt(nämnde det tidigare i inläggen). Skall kolla värmen men antar att det inte kan vara så farligt egentligen, den är på ung. 2 x 30 W och det borde väl inte bli så farligt? Men jag skall ha ett öga på, jag lovar(mellan alla ölen, hjöhööhöhöhöh) :hihi

Josafan skrev:
Ok grabbs!

Som jag misstänkte.... Var o köpte ett batteri på skroten, fick tag i ett sånt där som är tätt o slutet, iofs lite dyrt, 200 kr. Men det blir snart provtur,blev sugen på den där med 12:orna men den är ju inte så mobil.... Postar bilder på mitt minikit sen hehe

visst är den mobil...

2 handtag i stål å ett par stabila hjul gör den skitsmidig å ta med trots storleken... :banana

friction skrev:
visst är den mobil...

2 handtag i stål å ett par stabila hjul gör den skitsmidig å ta med trots storleken... :banana

Fan, det var ju inte bra. Jaja, man måste ju börja ngnstans! :hihi

Verkar som du missade mig idag, jag for in och ut bland husen.
Men hoppas det löser sig iaf. :)
Ngnstans på universitetet lär det juh finnas ngn som har ngt att mäta med.

//Tobbe

tobbeviking skrev:
Verkar som du missade mig idag, jag for in och ut bland husen.
Men hoppas det löser sig iaf. :)
Ngnstans på universitetet lär det juh finnas ngn som har ngt att mäta med.

//Tobbe

Hej, ja jag gjorde det. Hoppas att du inte gick och letade efter mig. Var ute två gånger och spejade lite vid din bil, men såg ingen. Har dock fått tag i en snubbe med en multimeter som går ngn el-linje.

Men ändå, tack så hemskt mkt för din hjälp och erbjudande :Bugar

Detta forumet är bäst, här finns all kompetens och alla är trevliga, precis som bikers skall vara! :tummenupp

Josafan skrev:
Hej, ja jag gjorde det. Hoppas att du inte gick och letade efter mig. Var ute två gånger och spejade lite vid din bil, men såg ingen. Har dock fått tag i en snubbe med en multimeter som går ngn el-linje.

Men ändå, tack så hemskt mkt för din hjälp och erbjudande :Bugar

Detta forumet är bäst, här finns all kompetens och alla är trevliga, precis som bikers skall vara! :tummenupp
Inga problem, jag letade inte, spanade men såg ingen som verkade ha sladdprobs, tyckte mest jag såg schyssta babes :hihi
Nja, som sagt så var jag nästan mer inomhus idag än ute.
Men kanon att det löser sig iaf. :tummenupp
//Tobbe

Ehmm, ngn snackade här om värmeutveckling o grejs. Nu har jag köpt säkring o sådär, fixat o klart. Skall kolla polariteten med en summer om en stund. Dc kontakten är ju som sagt färdiglödad och det är två sladdstumpar som kommer ut ur den. Nu skall jag skarva den med sladden som går till batteriet....Räcker det att använda sig av en sockerbit då? Hoppas det, pallar snart inte fixa mer.... :(

Josafan skrev:
går till batteriet....Räcker det att använda sig av en sockerbit då? Hoppas det, pallar snart inte fixa mer.... :(

Jadå, sockerbit går fint! Men gör en liten slinga av kabeln, med sockerbiten "ytterst", och slå en knut på slingan. Då dragavlastar du sockerbiten, så du inte riskerar att dra isär kablarna ur den.

Bifogat

• sockerbit.JPG
    sockerbit.JPG
    7 KB · Visningar: 37
WOoooHOOOOooo :hihi :yoparty

Fett ös i burken nu! Allting fixade sig, tackar alla :Bugar som givit bidrag till denna skapelse. Det bör tilläggas att den märkta kabeln var minus och den omärkta var plus....SÅ MÄT ALLTID. I övermorgon postar jag valborgsbilder från campus med mitt kit, tills dess: DUNKA PÅ! :yoparty

Josafan skrev:
WOoooHOOOOooo :hihi :yoparty

Fett ös i burken nu! Allting fixade sig, tackar alla :Bugar som givit bidrag till denna skapelse. Det bör tilläggas att den märkta kabeln var minus och den omärkta var plus....SÅ MÄT ALLTID. I övermorgon postar jag valborgsbilder från campus med mitt kit, tills dess: DUNKA PÅ! :yoparty
Coool :rock Hoppas det blir en lyckad valborg :tummenupp
//Tobbe

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back