Batterifråga

Ryktet säger att Biltema's batterier har en förmåga att kortsluta sig med haverarad generator å laddrelä som följd (ca 6000 i rep på verkstad), än bara hörsägen från en mcmeck men ändå.. Kanske värt att satsa på ett annat batteri?!? Känner mig orolig över mitt batteri från biltema iaf.... :confused:

/Johan

jag funderar på biltemas 150 x 85 x 115 underhållsfria

dock 2 frågetecken, står max 45 grader lutning.. och den är något djupare än org batteri (som enligt yuasa ska vara 69mm, iaf är deras batteri till r1 det).

vågar man chansa?! vad kan hända förutom att kanske inte batteriet håller lika länge. men man kan ju byta varje år för de summorna ;)

Poacher skrev:
Orkar blyacken bra när ni startar?
Vanligtvis är det ju nån slags gele i de batterier som är standard på hojarna.
Har nämligen hört att blyack kan ha svårt för att ge ut hög ström?
Men det kanske är nya tider nu.

Gele är bra! Innehållet rinner inte ut när det lutar mycket, annars är det ingen större skillnad. :D

/pang

Nilles skrev:
Ryktet säger att Biltema's batterier har en förmåga att kortsluta sig med haverarad generator å laddrelä som följd (ca 6000 i rep på verkstad), än bara hörsägen från en mcmeck men ändå.. Kanske värt att satsa på ett annat batteri?!? Känner mig orolig över mitt batteri från biltema iaf.... :confused:

/Johan

Gäller detta även den nya underhållsfria serien?

Den största skillnaden mellan bra och dåliga batterier är hur dom tål vibrationer billiga/dåliga batterier tål inte vibrationer lika bra vilket resulterar i att blyplattorna går av och/eller släpper som i sin tur leder till kortis i cellerna tex sk. fritidsbatterier är billigare än vanliga bilbatterier och inte rekomenderat att ha i bilen av just den anledningen

Jag har biltema i min R1 och den startmotorn går slött som fan, med ett annat batteri går den mkt snabbare. Jag satte i biltema batteri i farsans vespa och det funkade hyfsat i 3 månader, sen blev det sämre o sämre o sämre för att till slut inte orka dra runt motorn på morgonen. En kompis köpte nyligen en hoj med ett sprillans nytt biltema batteri och den är trögstartad när den är kall, vi ska prova att koppla dit ett annat batteri i dagarna o se om det blir bättre, jag återkommer med svaret! :)

Där är mina erfarenheter av biltemabatterier.

HanneZ skrev:
Jag har biltema i min R1 och den startmotorn går slött som fan, med ett annat batteri går den mkt snabbare. Jag satte i biltema batteri i farsans vespa och det funkade hyfsat i 3 månader, sen blev det sämre o sämre o sämre för att till slut inte orka dra runt motorn på morgonen. En kompis köpte nyligen en hoj med ett sprillans nytt biltema batteri och den är trögstartad när den är kall, vi ska prova att koppla dit ett annat batteri i dagarna o se om det blir bättre, jag återkommer med svaret! :)

Där är mina erfarenheter av biltemabatterier.

Men nu pratar du om de vanliga blybatterierna va? Inte den nya serien?

Silwer skrev:
Köp det du får dit, fel ampretal (ampretimmar är den siffran fö) är inget avgörande utan handlar mer om hur mycket energi det innehåller.
En annan sak som kan trassla med vissa batterier är att de inte orkar leverera den startström som behövs när du startar hojen även fast de är av ungefär rätt storlek.

:fakta
lyssna på denna visa kille, en helt korrekt reflektion.

cloud79 skrev:
Aha, men jag är nog mer orolig för att de skriver max monteringsvinkel 45grader.
Batteriet i R1 lutar lite mer än så.
Står det så på dom slutna batterierna? Då får ja ge mig då antar jag :)

Poacher skrev:
Jo det är väl runt 90 grader.

Ja, närmare 90 än 45 iaf! Frågan är om man vågar. Men det är ju iaf ganska stor besparing i batterikostnad!

Vågar? Vad är det som kan hända?

Man kan köpa ganska många biltema på ett org. batteri så pröva skadar ju inte.

HanneZ skrev:

Ja det är sant, deras största är 9AH vilket är 1 mindre än "org" batteri, är bara lite orolig för djupet på batteriet, 69 är nuvarande, biltemas är 85. Ska nog testa, det mesta man kan förlora är ju 189:- som batteriet kostar ;)

HanneZ skrev:

Eftersom dom satt en gräns för lutningen så antar man att risken för läckage av syra finns. Efter ett sönderfruset batteri i hojen så vet jag hur snygga detaljerna på motorcykeln blir av lite syra. :brynad

Så det finns nog lite mer än bara pengar att förlora!

Kawwa skrev:
Eftersom dom satt en gräns för lutningen så antar man att risken för läckage av syra finns. Efter ett sönderfruset batteri i hojen så vet jag hur snygga detaljerna på motorcykeln blir av lite syra. :brynad

Så det finns nog lite mer än bara pengar att förlora!

Jo men min hoj står alltid i varmgarage.

Är det bara för frysningen är det lugnt för min del. Finns det någon mer anledning? Mitt har inte läckt iaf.

Kawwa skrev:
JO, men nu var det detta med lutningen! Kommer det att läcka syra om du överskrider rekomenderad monteringsvinkel?

Det står inget om varför det är 45grader. Vore intressant att veta!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park