batterifråga!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Råkade köpa fel batteri...

På mitt batteri står det 6D3P vilket ska vara samma som 12N10-3A.

Ingen anning vad något av detta betyder, men frågan är om det går bra med ett 12N9-3A????

Det var det batteri jag kunde få tag på....

/mattemannen

matte_mannen skrev:
Hej!

Råkade köpa fel batteri...

På mitt batteri står det 6D3P vilket ska vara samma som 12N10-3A.

Ingen anning vad något av detta betyder, men frågan är om det går bra med ett 12N9-3A????

Det var det batteri jag kunde få tag på....

/mattemannen

Samma volt??? då "går " det

9:an respektive 10:an i modellbeteckningen står för kapaciteten på batteriet (12N10-3A respektive 12N9-3A).

Med andra ord så lämnar ett 12N9-3A batteri något klenare med ström (naturligtvis fortfarande 12 volt) det är amperen ”kraften” som skiljer. Skillnaden är dock liten så det bör inte vara något problem.

SirCastic skrev:
9:an respektive 10:an i modellbeteckningen står för kapaciteten på batteriet (12N10-3A respektive 12N9-3A).

Med andra ord så lämnar ett 12N9-3A batteri något klenare med ström (naturligtvis fortfarande 12 volt) det är amperen ”kraften” som skiljer. Skillnaden är dock så liten så det bör inte vara något problem.

<besserwisser>Det är amperetimmarna som skiljer dem åt, dvs hur mycket energi batteriet kan lagra, inte hur mycket ström de kan leverera.</besserwisser>

sepahewe skrev:
<besserwisser>Det är amperetimmarna som skiljer dem åt, dvs hur mycket energi batteriet kan lagra, inte hur mycket ström de kan leverera.</besserwisser>

<besserwisser II>
Ha, ha, jo amperetimmarna är som du säger ett mått på hur mycket energi batteriet kan lagra och som jag skrev, hur mycket ström som kan levereras under en viss tid.

Så egentligen säger vi samma sak fast på olika sätt :tungan

<besserwisser II>

SirCastic skrev:
<besserwisser II>
Ha, ha, jo amperetimmarna är som du säger ett mått på hur mycket energi batteriet kan lagra och som jag skrev, hur mycket ström som kan levereras under en viss tid.

Så egentligen säger vi samma sak fast på olika sätt :tungan

<besserwisser II>

Och med följande BW-kommentar avslutar jag vår lilla "batterychallange" :D

Faktiskt inte, det finns ytterligare ett kvalitetsmått på batterier och det är hur hög strömstyrka batteriet klarar av att lämna. Jämför ett startbatteri som oftast klarar av att lämna 800 A, medans ett "fritidsbatteri" bara klarar av att lämna ca 200 A. Toppströmmen är därmed högre i startbatteriet även om de båda klarar av att lagra 80 Ah. :mattias

sepahewe skrev:
Och med följande BW-kommentar avslutar jag vår lilla "batterychallange" :D

Faktiskt inte, det finns ytterligare ett kvalitetsmått på batterier och det är hur hög strömstyrka batteriet klarar av att lämna. Jämför ett startbatteri som oftast klarar av att lämna 800 A, medans ett "fritidsbatteri" bara klarar av att lämna ca 200 A. Toppströmmen är därmed högre i startbatteriet även om de båda klarar av att lagra 80 Ah. :mattias

Se där, nu tror jag att du har hittat ett kryphål i batterilagen :rolleyes:

Jag läser och lär :)

Ha det så bra.

Simpel mode ON

Om det är 12 volt (tror det) och plu so minus sitter på samma ställe kan du använda det...

Det som isåfall kan inträffa är att det inte klarar o dra startmotorn lika länge som "orginalbatteriet" eller rent av längre... men inget farligt

Simple mode off

Tja!

Var på biltema för att byta batteriet idag.
Fick pengarna tillbaka, och dom tyckte inte att jag skulle köpa 12N9-3A eftersom det enligt dom inte skulle funka....

Nån som vet var man kan få tag på bra billiga batterier?

AleX skrev:
Simpel mode ON

Om det är 12 volt (tror det) och plu so minus sitter på samma ställe kan du använda det...

Det som isåfall kan inträffa är att det inte klarar o dra startmotorn lika länge som "orginalbatteriet" eller rent av längre... men inget farligt

Simple mode off
Fel! Orkar det inte ge ut tillräckligt med ström så fungerar det inte trots 12 V. Prova att seriekoppla 4 st 3 V batterier o se om du kan få din startmotor o dra runt!

HanneZ skrev:
Fel! Orkar det inte ge ut tillräckligt med ström så fungerar det inte trots 12 V. Prova att seriekoppla 4 st 3 V batterier o se om du kan få din startmotor o dra runt!

Men rimligen inköps inget mc-batteri med 1,2 Ah, de flesta är 8-12 Ah och har tillräckligt hög strömförmåga för att dra runt startmotorn. Vi ska inte snurra till det mer än nödvändigt....

matte_mannen skrev:
Tja!

Fick pengarna tillbaka, och dom tyckte inte att jag skulle köpa 12N9-3A eftersom det enligt dom inte skulle funka....

Har själv testat biltemabatterier till hoj och de är kassa. Orkar inte lämna den ström som ett "torrbatteri" gör. Min rekomendation som kommer hålla dig glad längst är att inte vara dumsnål. Tjacka ett batteri för 800:- hos din hojhandlare och plussa på 300:- till en riktig laddare. Sen tjackar du en fet äggklocka som du ställer på 3 månader och när den ringer under vintertid så laddar du på batteriet. Detta bli billiggare än ett biltemabatteri om året (ett batteri som man ändå svär över då man max har ett startförsök på sig innan det är tomt.).

matte_mannen skrev:
Tja!

Bra billiga batterier finns inte... titta på batteriet när du köper det så du får ett a-klassat batteri... biltemas är c-klassade och det betyder att det är ett skit-batteri. Ett a-klassat batteri håller hojjen ut om du sköter det... men det kostar därefter... beror ju oxå på hur länge man ska ha cykeln. :gnissla

sepahewe skrev:
... de flesta är 8-12 Ah och har tillräckligt hög strömförmåga för att dra runt startmotorn. ...
Bara ett litet klarläggande:
I den här tråden gäller det en GSXR400 och då klarar man sig antagligen med ett batteri med måttlig förmåga att lämna höga strömmar. 100 cc per cylinder.

Men på hojar med mer volym och/eller färre cylindrar blir det värre för startmotorn att orka om batteriet är dåligt på att lämna mycket ström. Jag tänker ex vis på stora twinnar. 500 cc per cylinder... Startmotorn får jobba rätt friskt för att orka över kompressionslägena. Om då batteriet suckar (dvs spänningen från abtteriet sjunker) så tappar startmotorn fart, med lägre varvtal (på startmotorn) så ökar strömförbrukningen vilket gör att batteriet suckar än mer osv.

Alltså kan det vara läge att fundera lite på hur startmotorn jobbar vid val av batteri.
Följande faktorer dikterar ett batteri med god förmåga att lämna mycket ström (dvs undvik lågprisbatterierna):
*Stora cylindrar
*Fåtal cylindrar (twin vs 4:a)
*Hög kompression
*Vinterstart (kanske inte så ofta på hoj)
*Samt i viss mån mycket elektronik, dvs insprutningen vill hellre ha 12 volt än 9 volt. Fuggehojar borde vara mindre känsliga för fluktuationer i spänningen.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...