Batterifråga

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Mitta batteri är slut, vill inte ta laddning längre. Batteriet som sitter i är på 10 Ampere. Måste det vara på 10A? Vart hittar man biliga batterin?

Runt 10 Ah bör det vara, kraftigare får nog inte rum, klenare ökar risken att du få springa igång den i kallt väder. Billigt ? Biltema.
Iaf för stunden. Köper själv för säkerhets skull andra, dyrare märkesbatterier.
/u

Kolla om det finns utrymme för att modifiera platsen till batteriet.
Det går utmärkt på t.ex. min RF900, som jag satte 10Ah i stället för original 8Ah.
Kunde dock få plats med ett ytterligare större batteri.

Om du nu hittar ett större batteri:
Tänk bara på att det inte tar emot i svingen eller liknande när fjädringen jobbar!

Kolla batterier kan du göra på http://www.mc-depan.se

Så om jag hittar ett på 12Ah som får platts så är de lungt? Det verkar vara svårt att hitta batterin på 10Ah.

ulf_lundin skrev:
Billigt ? Biltema.
Iaf för stunden. Köper själv för säkerhets skull andra, dyrare märkesbatterier.
/u

Vad/hur mycket skiljer ett biltema-batteri från ett dyrt häftigt batteri? Livslängd? Urladdningstid? Performance?

Löper man större risk att bli stående på vägen med ett biltema?

sumpa skrev:
Vad/hur mycket skiljer ett biltema-batteri från ett dyrt häftigt batteri? Livslängd? Urladdningstid? Performance?

Körde med biltema ett tag på kawwan. Som vanligt bedrar snålheten visheten. Det går men knappt. Om inte hojen skulle starta direkt ät man chanslös då krämen bara räcker till ett försök. Med orginal kan man ju stå och nöta ett bra tag. Livslängd vet jag ej då jag tröttnade på det sega ljudet vid starterna och bytte i förtid. Kort sagt, även om Ah- talet är detsamma så är inte strömuttaget det. Se det som fritidsbatteri isf startbatteri. Har du ingen stor hoj kan det funka utmärkt men jag rekommenderar det inta annat än som nödlösning.

sumpa skrev:

Ingen aning. Men jag undviker dom iaf.
/u

Låt oss leka med tanken att man köper ett batteri på micro för 269 kr (istället för yamaha R1 orginal som går på c:a en miljon riksdaler). För att detta batteri ska få plats så måste det läggas ner i batterilådan, vilket det inte är utformat för. Men om man löser detta genom att försegla batteriet på bästa möjliga sätt (typ plastar igen skiten så mycket som det går och enbart låter polerna sticka fram) för att det inte ska läcka ut en massa syra över cykeln.. vad kommer hända? Dvs monterar batteriet liggande, och förseglar påfyllnadshålen så att det inte kan läcka syra från dessa.

1. Batteriet exploderar under sadeln efter några mil?
2. Batteriet håller för en dags körning pga att alla celler i batteriet inte är täckta av batterisyra eftersom det ligger ner?
3. Något annat hemskt?

Jag är pank och desperat. Stoppa mig innan jag gör ovanstående.. (Jag är mest rädd för alternativ nr 1.)

Spinky Spendrup - har för mig att det är samma modell som du har, (kan dock ha fel, jag kollade modellen på r1-forum i morse och minns inte riktigt nu..). Jag läste ditt inlägg angående elfa-batterierna, som verkar helt klart intressant och något jag ska titta på lite längre fram. Dock är jag så desperat nu efter allt solsken att jag inte klarat av att vänta tills det blir vardag och dylika affärer (ELFA) öppnar. Varför jag redan köpt mig nämnda batteri från micro (som jag har närmast till). Monteringen löser sig, på något vis, och jag bryr mig inte så mycket ifall det blir obrukbart om några dagar. Måste åka NU! Är mest orolig att batteriet kanske ska explodera eller börja brinna ifall man pluggar igen det helt (eftersom man sitter på det så vore det ju mindre roligt.). Men detta kanske är på samma nivå som indianerna som trodde att själen försvann när man blev fotograferad.

Tack vare.. Spinky Spendrup (vad är det där för namn egentligen..?) så kan jag nu ta vårens första premiärtur.. ! E inte ni sporthojare för goa? ;) :tummenupp :tummenupp :tummenupp

(Vi får ta den där turen någon gång när jag fått ordning på mina crashkåpor, vill ju inte visa upp skönheten naken.)

Gott å höra.

:hej

Bara å PM:a när slipdammet lagt sig.

Spinky Spendrup=dataspelsnamn
Spinky=För att jag är så stor å stark. :crash
Spendrup=Öl är gott. Och riktiga namnet Johansson är inget vidare originellt efternamn.

En som jobbar hos en välkänd handlare i Stockholm berättade följande sist jag måste köpa ett batteri ( för ca 5-6 år sen, nu är det dags igen, det föregående höll 2 år):
När dom gör iordning en hoj för försäljning och den blir stående 3 månader med ett billigt batteri, går det inte ett ladda utan det är bara att byta.
Snåla inte, köp ett märkesbatteri, typ Yuasa.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph