Batterifråga

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Har ett batteri som när C-tec anser att det är fulladdat mäter 12.9V. Är det att anses som slut? Sitter i sonens nyinförskaffade V-strom. Gissar att det suttit där sen hojen var ny 2013, men vet ej. Laddade ur när han parkerade hojen med parkeringsljus på.
 
Startar hojen är batteriet OK. Startar inte hojen så är batteriet inte OK.

Ctek laddar till ca 14,3 Volt.
Sedan avbryts laddning och då sjunker batterispänningen ner mot ca 12,85 Volt innan en ny laddning startas upp till ca 14,3 Volt.
Satt du och kollade spänningen under laddningen och den aldrig blev högre än 12,9 Volt så är det inte bra.
Men gick du ut och kollade att nu var spänningen 12,9Volt och den inte längre laddade, (grön lampa), ja då kan batteriet varit uppe på 14,3Volt och då avbröt Cteken laddningen.

Koppla bort Cteken och mät batterispänningen imorgon.
Är den 12,6Volt eller högre är batteriet troligen OK och hojen bör få chansen att bli startad.
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 19
Last edited:
Tack Comeback. Gick ner och slängde i batteriet i hojen nyss. Efter några sekunder lös instrumentpanelen upp när man vred om nyckeln, men ett tryck på startknappen gav bara ett klick, och därefter slocknar allt. Och batteriet har direkt gått ner till 12.5V. Gissar att det därmed är slut.
 
Tack Comeback. Gick ner och slängde i batteriet i hojen nyss. Efter några sekunder lös instrumentpanelen upp när man vred om nyckeln, men ett tryck på startknappen gav bara ett klick, och därefter slocknar allt. Och batteriet har direkt gått ner till 12.5V. Gissar att det därmed är slut.

Det skulle vara min slutsats ja. Startbatterier är gjorda för höga strömuttag och är därmed inte speciellt hållbara. Dessutom är dom väldigt känsliga för djupurladdning. Det krävs bara några rejäla djupurladdningar för att ett startbatteri ska tacka för sig. Är det ett gammalt batteri så är dåligt redan innan så kan en enda urladdning vara det som gör att det ger upp helt. Men då var det å andra sidan ganska nära förestående med byta i alla fall. Twinnar är ganska krävande för batteriet enligt min erfarenhet.

Får du ett startbatteri att hålla i 10 år så är det bra. Men troligen kommer det att behöva bytas tidigare än så. Hur tidigt beror lite på hur ofta den körs, om det är ordning på laddsystemet och vad det är för batteri.

V-strom är ju en stor twin så den är ganska krävande för batteriet och då är det troligen ett batteri som kan ge rejält med CCA vilket medför att det blir lite extra känsligt och håller lite sämre.
 
Tror att det är så att hojen stått ett tag. Sannolikt gammalt och djupurladdat...
 
Tack Comeback. Gick ner och slängde i batteriet i hojen nyss. Efter några sekunder lös instrumentpanelen upp när man vred om nyckeln, men ett tryck på startknappen gav bara ett klick, och därefter slocknar allt. Och batteriet har direkt gått ner till 12.5V. Gissar att det därmed är slut.

Håller med. Ett friskt Biltema 80-269 fulladdat klarade att driva en 12V 55W strålkastarlampa i 60 minuter (som jag minns det?) innan spänningen går under 12 Volt.
Det motsvarar drygt 4 Ah.
Svår start 100A under 10 sek =100A*10s/3600s=ca 0,3 Ah
Dvs kopplar man en strålkastarlampa till batteriet (eller tänder ljuset på hojen om man kan göra det manuellt) så bör inte spänningen sjunka under 12 Volt på 4minuter för det blir ca 0,3 Ah.

Jag har en känsla av att kassa batterier som man kopplar en 55W eller 60W strålkastarlampa till, på dom batterierna dyker spänningen DireKT långt under 12 Volt.
Eftersom du använder Ctek rekomenderar jag originalbatteri eller att sonen köper batteri från
https://www.mdsbattery.co.uk/
tex deras bästa
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa_ytz.html
Det tar ca en vecka från beställning till man kan hämta batteriet på posten.
Jag har idag samma Yuasa som GSX1300R inregistrerades med hösten 2007.
En fördel med kvalitetsbatteri är att normal driftspänning är ca 12,7 Volt.
Dvs en Ctek som slår till underhållsladdning vid ca 12,85Volt kommer ge det några "mini" laddningar varje dygn.
Lågprisbatterier som Biltemas har man ökat mängden svavelsyra i för bättre prestanda # vilket innebär att normal driftspänning ligger i området 13,0 till 13,2 Volt.
Vid 12,9 Volt startade inte hojen (min SV650S). Biltemabatteriet måste laddas först.
Och då finns risken (med så hög "normalspänning") att Cteken inte slår till för underhållsladdning innan batteriet är kass.
Själv laddar jag mina hojbatterier med konstantspänningsaggregat som håller 13,7 Volt över batterierna när hojarna står i garaget.
Konstantspänningsaggregatet håller ca 14,3 Volt och så är varje hojbatteri anslutet med en likriktardiod i serie som minskar batterispänningen till ca 13,7Volt.
Och likriktardioden hindrar också att ett batteri kan ladda ur sig till ett annat batteri.

#Nackdelen med mera billig svavelsyra / mindre dyrt bly är kortare livslängd......
 
Last edited:
Håller med. Ett friskt Biltema 80-269 fulladdat klarar att driva en 12V 55W strålkastarlampa i 60 minuter innan spänningen går under 12 Volt.

Det där är ett föredömligt enkelt test som skulle spara många "batteri-trådar"...

-Ladda fullt
-Låt stå ett par timmar
-Mät spänningen
-Belasta med en 50-60W lampa
-Mät spänningen när belastningen är aktiv (bränn inte fingrarna bara, halogenlampor blir läskigt varma...)
-Det bör inte skilja mer än 0,5V eller något åt det hållet när kopplar in belastningen (läs: sprakar dit de tillfälligt tvinnade kablarna...)

Faller spänningen 1-2V omedelbart efter att man kopplat på belastningen, då är det antingen ett batteri med väldigt liten kapacitet, eller så orkar det inte hålla spänningen = gammalt och trött och bör bytas.
 
Plockade upp ett splirrans nytt Yuasa hos butiken som sålde hojen i fredags. Inga problem, inget gnäll och självklart kostnadsfritt.
 
Plockade upp ett splirrans nytt Yuasa hos butiken som sålde hojen i fredags. Inga problem, inget gnäll och självklart kostnadsfritt.

Då är det bara att ladda det och sedan sätta det i hojen !
 
På plats nu. All good :). Tack för all info. Man lär sig något varje dag.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top