Batterifråga

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Polarens batteri i hans ER-6 verkade vara totaltomt.
Skulle ladda det åt honom med min Ctek laddare men laddaren kommer aldrig förbi steg 2 av laddprocessen. Dvs kommer aldrig upp i 80% av kappaciteten.
Är batteriet helt slut och måste bytas?
Förmodare att det är det men vill ha det bekräftat från mer kunnigt folk.

Mvh
Andreas

du kan testa att ladda batteriet med omvänd polaritet en liten stund och sedan testa ladda som vanligt :tummenupp

Naturligtvis skall batteriet dödas totalt genom att urldaddas med glödlampa innan man gör sånt.

Men men desutom kräver det oftast ställbara näteaggregat och grejer och kräver mycket tid....så det kan du glömma att ha som sysselsättning med en laddare oavsett hur bra den är.

Desutom är det sällan värt mödan att hålla på med sånt här om man inte har massa tid över skaffa ett nytt batteri i stället och glöm ett som börjar dö.

Går inte med den laddaren. Finns en säkerhetsfunktion som hindrar att man laddar med polerna felvända.

//Andreas

okej, jag gjorde så med moppebatteriet och efter det funkade det perfekt i de tre år jag ägde den. Tog varken tid eller var speciellt jobbigt då jag har en laddare som saknar den funktionen.

Men eftersom din har det är väl det bara att köpa nytt

Då är det rekommendationen jag ger polaren då. Dvs att köpa nytt...
Någon som har negativa åsikter på batterier från Biltema eller de duger gått och väll?

//Andreas

Då är det rekommendationen jag ger polaren då. Dvs att köpa nytt...
Någon som har negativa åsikter på batterier från Biltema eller de duger gått och väll?

//Andreas

ER6:ans batterier är inte kända för att hålla god kvalitet.
Bytte original till ett biltema på sambons och än så länge funkar det kanon.
Kör även Biltema på en av mina racehojar och det har också funkat bra.

Om inget annat så kan man byta Biltemabatteri 3ggr för samma pris som ett original :tummenupp

Håller med köpte med biltema senast jag köpte.Blir billigare o köpa nytt varje år än ett original som kanske bara varar 2-3 år

Mitt tips är ju att INTE köpa Biltema batterier då dem inte håller måttet, har flera polare som kört på deras batteri och dem slutade ta emot ström rätt fort (nå veckor bara)!

Är väl som ni säger att "Blir billigare o köpa nytt varje år än ett original som kanske bara varar 2-3 år" men hur kul är det att stå där fullt påklädd och polarna väntar och så är batteriet stendött och fast du kört dagen innan! och sen slipper du åka till Biltema tusen ggr för att hämta ett nytt! ;)
Så köp ett "riktigt" batteri direkt det har du igen sen!! :D

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard