Batterifråga

FZ 750

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
FZ 750 -89
Mitt batteri har tappat cirka 4 volt under vintern fast Optimaten varit ikopplad.
I går när jag satte på laddaren efter nån vecka utan, så började det lysa rött på laddaren.
Detta ska betyda att, A: batteriet är väldigt urladdat, B: batteriet har sulfaterat (vad heter det?), C: att jag har tjuvström nånstans.
Då gjorde jag så här, kopplade loss batteriet och kollade vätskenivå som var ok, inga oxideringar på anslutningarna.
Sedan satte jag på laddaren på det fristående batteriet men fick samma "svar".
Är det nån vänliga själ som har en aning vad detta kan bero på och vet hur det ska fixas??

Batteriet är ett Yousa.
Tacksam för svar
 
Skulle väl kunna vara att batteriet är slut. Iaf om det inte fixar
till sig efter nåt dygns enskilt umgänge m laddaren.
Ev tjuvström lätt att kolla. Köp ett billigt universalinstrument
och koppla i strömläge i serie m batteriet o hojen (ingen laddare)
Ska inte gå nån ström alls då.
/u
 
har "hittat" strömtjuven, det var laddaren som hade dragit ur batteriet.
På Optimates hemsida stod det att om man låter laddaren vara påkopplad utan ström så drar den ur batteriet med cirka 1 ampere/vecka.
Det var vad jag hade gjort, lämnat den påkopplad men utan 220 volt.

Men det borde väl den bästa (om man får tro fackfolket) laddaren fixa??
Batteriet kollades med multimeter och den visade 8 volt.
 
FZ 750 skrev:
har "hittat" strömtjuven, det var laddaren som hade dragit ur batteriet.
På Optimates hemsida stod det att om man låter laddaren vara påkopplad utan ström så drar den ur batteriet med cirka 1 ampere/vecka.
Det var vad jag hade gjort, lämnat den påkopplad men utan 220 volt.

Men det borde väl den bästa (om man får tro fackfolket) laddaren fixa??
Batteriet kollades med multimeter och den visade 8 volt.

Prova att anslut laddaren ett antal gånger.
Hade själv ett batteri som optimate´n sa var kass, men efter fjärde laddningsförsöket så vart det bra. Batteriet har sulfaterat och då verkar det som om det kan ta ett antal försök innan laddaren lyckas bryta ner detta.
 
FZ 750 skrev:

....lämnat den påkopplad men utan 220 volt.

Men det borde väl den bästa (om man får tro fackfolket) laddaren fixa??
Tycker man ju. Fast man borde väl inte egentligen behöva dra ur
sladden, laddaren o batteriet ska väl tåla att stå på laddning hela vintern.
Nån som provat ?
/u
 
den laddaren är så "intellligent" så det ska gå bra, det är bara det att jag drog ur sladden för att göra nåt annat och sedan glömde av att sätta tillbaka den.
tänkte att det gör nog inget men nu vet jag bättre :fakta
 
Hmm... en så "intelligent" laddare som optimate sägs vara, borde väl ha någon typ av backdiod?
 
Jag ser det som en felkonstruktion, men vad hjälper det.
Idiotiskt att laddaren laddar ur !!

Har oxå en sån, tack för upplysningen !
/u
 
Jag har råkat ut för samma sak och har detta tips för att få igång laddningaen igen. Koppla på ett annat batteri mha startkablar. Lampan på optimaten lämnar då sitt röda läge och visar gult eftersom den känner av det andra batteriet. Då kan du ta bort startkablarna och optimaten fortsätter ladda normalt. Ibland kan den gå tillbaka till rött efter några minuter men då är det bara upprepa proceduren.
Själv klarar laddaren sällan att ta sig ur "rött" läge.
 
min klarade att ta sej ur det röda läget efter många omstarter (3-4 stycken).
nu har jag två gröna och fina lampor efter cirka 24 timmars laddning :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top