Batterifråga

Mister NO

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Honda VTR1000F
Tjena, en snabb fråga:
Behöver man ladda batterier under vintern eller räcker det att man startar hojen ett par ggr i månaden och låter den gå i 10 min.
(Hojen står i uppvärmd lokal ca 30 grader :cool:

Låt inte hojen stå o gå i 10 min. Det slaggar igen stift o du får ett helvete o starta den till våren. Värmen kanske gör det bättre men det finns ingen anledning att starta den. Ta ur batteriet i ladda det nån gång ibland så håller det bra.

Det du beskriver är bästa sättet att döda batteriet, näst efter kortslutning över öppen eld.
Om du startar då och då dras batteriet ut ganska rejält, och 10 min tomgång drar ur batteriet ännu mer, generatorn snurrar för lite för att orka ladda, och tändning, lyse mm drar ju och en 1L twin är ju inte alltid så lättstartad...
Står batteriet dessutom varmt så reagerar allt i det mycket snabbare och det tröttas ännu mer.
Du tjänar på att köpa en laddare, tex en Ctek på Clas Ohlson för 495:-, och ladda batteriet. Du kan lämna batteriet i hojen och låta laddarn stå på hela vintern :tummenupp

Som Hostic skriver, ingen bra idé att starta och köra korta tider på tomgång för batteriet, och inte heller för motorn. Leder till kondens i olja och annat då motor och olja inte kommer upp i kokpunkten för vatten så att bildad kondens kan ventileras ut. Vatten är en biprodukt av förbränningen och det är svaveloxid också, vilket tillsammans med vatten blir svavelsyra, vilket inte är direkt bra för metaller kan vi väl säga :)

Ur motorhänseende är det enbart negativt att starta och köra den på tomgång en kort stund. Ska man överhuvudtaget starta så ska den gå så att den blir ordentligt varm så att kondens mm vädrar ut och man blir av med fukt. Du ska med andra ord i princip starta den och låta den gå tills kylfläkten går igång om du ska starta den alls. Däremot hjälper ju detta inte batteriet nämvärt. Du drar ur det mycket mer på starten än du laddar det på en stunds tomgång så en batteriladdare som underhållsladdar är en bra idé. Angående värmen så har bilbatterier markant mycket högre självurladdning i värme än i kyla och ett batteri mår inte bra av att vara dåligt laddat. Det som händer är att det uppstår sulfatering på elektrodplattorna i batteriet vilket gör att delar av batteriet inaktiveras. Det går tyvärr inte att göra något åt det om det uppstått utan det är bara att köpa nytt. Se därför till att hålla batteriet laddat med en batteriladdare.

Jag instämmer med de andra, din ursprungliga idé var dålig.

Jag har även en egen batterifråga:
Jag ska ta ur batteriet inför vintern för att kunna ladda det. Är det smart att förvara det i frysen eller är det för kallt så det pajar? Batteriet i fråga verkar vara i god form i dagsläget.

Glöm inte bort att tömma tanken och dränera förgasarna också......
bensinen har som alla vet en lagringstid på c:a tre månader,
sen har det "goaste" dunstat bort och kvar är tillsatserna.

Igenkloggade munstycken gör att bränsletillförseln hämmas...fram för allt
genom lågfartsmunstycket vilket leder till ryckig gång vid jämn fart.

KentW

Jag har även en egen batterifråga:
Jag ska ta ur batteriet inför vintern för att kunna ladda det. Är det smart att förvara det i frysen eller är det för kallt så det pajar? Batteriet i fråga verkar vara i god form i dagsläget.
Jag skulle ställa det fulladdat i ett svalt utrymme, dock inte i frysen. Dåligt laddade batterier är känsligare för kyla än fulladdade!

OK Tack! (tur att man vågar ställa frågor ibland :) )

Det finns inga korkade frågor!
Får man skit som svar, beror det på kork under hjälmen hos den som svarar.

Glöm inte att fylla tanken proppfull med bensin innan du garagerar. Då slipper du kondens samt minskar brand/explosionsrisken. Kör gärna i en laddning K-sprit i slutet av säsongen så minskar du risken för elände senare.
Eftersom inget bränsle passerar vidare, kommer soppan inte att ge avlagringar någonstans. Eftersom det inte är senaste generations NASA raketbränsle kommer bensinen att funka alldeles utmärkt nästa vår.
Dränera förgasarna (om du har några) så blir du av med vatten och annan skit.

Last edited:
Glöm inte bort att tömma tanken och dränera förgasarna också......
bensinen har som alla vet en lagringstid på c:a tre månader,
sen har det "goaste" dunstat bort och kvar är tillsatserna.

Igenkloggade munstycken gör att bränsletillförseln hämmas...fram för allt
genom lågfartsmunstycket vilket leder till ryckig gång vid jämn fart.

KentW

Ang att tömma fuggar å tank vid förvaring, hur skall man göra på en hoj med sprut, finns ju inga knasare att dränera då? Vad bör man göra?

Sen ang. tömning av tank, blir inte risken för rost rätt stor då?

MVH Robban

Prova att köra hojjen regelbundet över vintern - står den i 30 graders värme så kommer det inte bli nån kondens eller svavelsyra (oljan innehåller skydd), så kommer du märka att hojen startar lättare och utan oljud till våren (den hinner inte "sätta sig" och du pumpar runt olja i motorn som annars hinner dra sig ner till tråget och blottlägga delar för korrosion)
Har du förgasarmotor så slipper du tömma förgasarna och flottörnålar som fastnat.

Nästa år så låter du den stå hela vintern och lyssnar på motorn när du startar när den stått orörd i 6 månader...

Brukar själv köra hojjarna med 2-4v mellanrum i garaget så när våren kommer så är jag en hejjare på garagevändningar och hojjen märkte aldrig vintern som passerade...
Har haft hojjarna i 7 resp 9 år och har provat båda varianterna själv.
Har inte heller märkt av nån kondens i oljan men kanske något förhöjt CO-värde i blodet...

Vill man inte starta motorn så kan man plocka bort tändstiften och dra runt motorn manuellt samt att man häller i nån slurk olja i respektive cylinder.

30grader är väl inte idealiskt för däcken men du hinner nog köra slut på dom innan de får torrsprickor.

När det gäller batteriet så är det bara en sak som gäller: Det får inte laddas ur och bli stående urladdat, för då blir det skadat eller förstört. batterisyran måste alltid täcka blyplattorna om du har ett "vanligt" batteri.

Tömmer man tanken så ska man slå i nån dl motorolja som man ser till täcker alla ytor i tanken (man måste lossa tanken och skaka runt oljan).
Enklast är att ha full tank med bensin och jag har själv aldrig märkt av att bensinen blir okörbar över vinter. Man får se upp om tanken har "fickor" där vattnet lägger sig och orsakar genomrostning (Vanligt fenomen på XJ900F)

Last edited:
Man kan me fördel underhållsladda och köra motorn vid vinter förvarning.

Kör den 10m vid tomgång på ganska hög tomgång , 1500rpm.
Dra ut framljus* lampkontakten(erna) , detta gör att man får bra med fräs ur generatorn o kan ladda batterierna lite.

*Framljuset är den största effektförbrukaren 5-10A normalt.

Ang. bensin som blir obrukbar så har jag kört båten på soppa som stått över 10år i fat och fått kondensrost,filtrerade bort rosten i melittafilter och körde upp 140 liter soppa!
Märkte ingen skillnad på gång eller förbrukning på den soppan eller det nytankade efter det tog slut.

Henrik

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...