Batterifråga, hur många Ah behövs

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej.

Batteriet i min Yamaha FZS 600 Fazer -99 har lagt av så jag behöver ett nytt.
Har läst mig till att biltemas skall fungera utmärkt och priset verkar ju vara fördelaktigt.

Problemet är att jag har ganska tight på batteriplatsen i breddled. Originalbatteriet mäter 69 mm och mer får det inte plats vilket gör utbudet ganska begränsat.

Originalbatteriet är på 10Ah och det är även vad som står i instruktionsboken men det kraftigaste jag hittar hos biltema som passar i lådan klarar 6 Ah.

Kommer det räcka eller blir det problem. Jag pendlar 2,1 mil varje dag med hojen.

Har läst på forumet att det inte spelar så stor roll till hojar men hur lite blir egentligen för lite? Jag har inga extra elektriska grejer på hojen.

Originalbatteriets fullständiga mått:
150x69x130

En till fråga:
Jag har en C-tek snabbladdningskabel kopplat på batteriet tillsammans med de vanliga batterikablarna. Kan det vara skadligt på något sätt att ladda så här, bör jag först ta bort batterikablarna?

Mvh

Sven

Jag anser (tror många håller med mig) att Biltemas vanliga mc-batterier är sk*t!
Däremot är deras gel-batterier helt ok, vad passar där?

Om du kör så långa sträckor borde batteriet laddas bra under körningen.

Egentligen är batterikapacitetn i Ah ointressant, det viktiga är hur mycket ström (A) batteriet kan leverera utan att spänningen faller för mycket.
Energimängden du tar ut under en start är rätt liten.
Visserligen mycket ström - men lite tid, så mängden Ah du förbrukar undert start är rätt liten.
Men tyvärr, det finns i allmänhet en viss korrelation mellan Ah och max avgiven ström (A) så att gå från 10 till 6 Ah är nog inte så lyckat.
Kolla upp BT:s infosidor för resp ack så ser du nog skillnaden i max ström..

Ja har kört på dom batterierna, vet att det har räckt med 6-7 ah. Men måste se till att inte låta tändningen stå på allt för mkt när hojen är avstängd. Är inte bra batterier, men funkar iaf. Att lägga 2000:- på ett riktigt bra batteri kanske man inte alltid har lust med, mer ekonomiskt i längden men kanske inte just i stunden o då är ju alltid biltemas ett alternativ. :)

Jag anser (tror många håller med mig) att Biltemas vanliga mc-batterier är sk*t!
Däremot är deras gel-batterier helt ok, vad passar där?

Om du kör så långa sträckor borde batteriet laddas bra under körningen.

Jag kör med biltemas blybatterier, fungerar utmärkt så jag håller inte med om att dom är sk*t :tummenupp

Jag har kört med biltemas gel-batterier. Har funkat helt OK. Kostar typiskt en tredjedel av ett motsvarande Yuasha. Jag tror inte att ett Yuasha överlever tre ggr. så länge.

Jag har letat på Biltemas hemsida men inte hittat några specifikationer eller dylikt.

Ingen annan som har någon åsikt om 6 Ah räcker eller inte?

Såg att det fanns ett blybatteri som passar som är på 6,5 Ah, kanske bättre att ta det då. Kostar dessutom 239 kr så inte mycket att gråta över om det inte fungerar men klart man helst köper ett som man tror funkar.

Jag har letat på Biltemas hemsida men inte hittat några specifikationer eller dylikt.

Såg att det fanns ett blybatteri som passar som är på 6,5 Ah, kanske bättre att ta det då. Kostar dessutom 239 kr så inte mycket att gråta över om det inte fungerar men klart man helst köper ett som man tror funkar.
Nej, du ska inte ha ett blybatteri, det kommer aldrig att klara dom höga strömmar som krävs för att dra igång din hoj. Såna har man generellt sett till prylar som drar låga strömmar under längre tid.

I övrigt sällar jag mig till kören, Biltemas batterier är kanon! :tummenupp

Det beror på hur många startförsök du behöver, startar alltid hojen på första runddragningen av startmotorn i alal temperaturer räcker den med några få Ah, måste du st å o nöta som en tok är nog 6 eller över bra.

Det enklaste är att ta med batteriet til lbiltema och jämföra storlek och polplacering mod dom dom ha i hyllan. (helst bly/gel då)
Tyvärr kan det vara relativt urplockat så här på våren när alla ska ha nya batterier.

Det beror på hur många startförsök du behöver, startar alltid hojen på första runddragningen av startmotorn i alal temperaturer räcker den med några få Ah, måste du st å o nöta som en tok är nog 6 eller över bra.

Det enklaste är att ta med batteriet til lbiltema och jämföra storlek och polplacering mod dom dom ha i hyllan. (helst bly/gel då)
Tyvärr kan det vara relativt urplockat så här på våren när alla ska ha nya batterier.

Viktigt det där, jag spenderade nästan en timme och svor och hade mig i mörkret när jag upptäckte att polerna var vända och dessutom ställda på högkant. Inte speciellt kul när kablarna var framdragna med en knapp centimeters spelrum :huvet

Hade ett 14Ah biltema mc gel batteri till min trimmade bil. (högre komp, svår startad) och det funkade att starta på i sommras.

Det jag vill komma med är att det är ca 5ggr mindre än orginal batteri till volvo 244. med modifierad motor. och det funkade.:tummenupp

det bör funka för dig också så länge du inte står för länge med tändningen på slagen.

(kanske fel att dra upp bilar här men kan ge en bra fingervisning på vad man använt biltema mc gel batteriet till.:banana

Hade ett 14Ah biltema mc gel batteri till min trimmade bil. (högre komp, svår startad) och det funkade att starta på i sommras.

Det jag vill komma med är att det är ca 5ggr mindre än orginal batteri till volvo 244. med modifierad motor. och det funkade.:tummenupp

det bör funka för dig också så länge du inte står för länge med tändningen på slagen.

(kanske fel att dra upp bilar här men kan ge en bra fingervisning på vad man använt biltema mc gel batteriet till.:banana

1:6 skala på bilen eller:D

jag har biltema 7 ah (80254) de funkar på en 600 om den startar på typ
3-4 försöket sen kan de bli problem

1:6 skala på bilen eller:D

Inte sist jag kollade :rolleyes:
Motorn en B230A med 531 portad topp VX3kam planad topp 2,5mm. 2,9L
Webbrar utan chocke:va
Men visst måste erkänna hjälp start lådan log nästan alltid bak vid kall starter.

Ska inte kränka SH mer med bilar men körde ifrån en gasglad Husaberg 660 i lördags på rakor och i kurvor:yoparty

Nått blev fel och jag vet inte hur jag tar bort det.

Last edited:
En till fråga:
Jag har en C-tek snabbladdningskabel kopplat på batteriet tillsammans med de vanliga batterikablarna. Kan det vara skadligt på något sätt att ladda så här, bör jag först ta bort batterikablarna?
De vanliga Ctek laddarna laddar på till spänningen är 14,4V då de bryter. Har du en laddningsregulator av parallelltyp, dvs en regulator som kortsluter "överskott" och den är ställd på t.ex 13,9V så kommer den att kortsluta bort Cteken som aldrig bryter för det blir ju aldrig 14,4V. Resultat, laddningsregulatorn blir varm (14V*0,8A~=11W) är det inga problem ta hand om. De brukar klara 200 till 300W. Så helst ska du koppla bort ena batteripolen från hojen under laddning om du har en parallellregulator. Men med en liten Ctek 0,8A normalt inga problem.
Jag har ett Biltema 80256 12V 9Ah i Suzukin. Inga problem. Men tänk på att orsaken till att det finns prylar som Ctek 0,8A är att batterier laddar ur sig. Även på hyllan på Biltema och hos fina MC-originalbatterihandlaren.. Så när du köpt ditt nya batteri. Oavsett fabrikat. Sätt det på laddning i 24h eller allra minst över natten med Ctek 0,8A. Innan du sätter batteriet i hojen.

Last edited:
jag har biltema 7 ah (80254) de funkar på en 600 om den startar på typ
3-4 försöket sen kan de bli problem
Som jag tidigare skrivit, det är vanligen en stark korrelation mellan Ah-innehåll och max ström, eg "energi".
Räknar man lite matte på det så får man max energi ur ett batteri när yttre lasten är = inre resistansen i acken.
Är yttre lasten mindre, utvecklas mer energi I batteriet än i externa lasten!
Därav kommer det sig att generellt gäller: större ack = högre max utström.
(Sen finns det förstås batterier av olika kvalitet och utföranden inkl sedvanliga tillverkningsvariationer..)

Nej, du ska inte ha ett blybatteri, det kommer aldrig att klara dom höga strömmar som krävs för att dra igång din hoj. Såna har man generellt sett till prylar som drar låga strömmar under längre tid.

I övrigt sällar jag mig till kören, Biltemas batterier är kanon! :tummenupp

Hepp, och jag som trodde vanliga batterier var av bly-typ.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti