Batterifråga (bil)

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Gällande bilens batteri. Men ändå...

Körde bilen i lördags. Funkade. Körde i söndags. Varningslampan för avstängd antisladd började uppföra sig konstigt; tände sig av sig själv och gick inte att knäppa av med mindre än att jag startade om bilen.

Och när jag skulle köra iväg i måndags kväll var hela bilen död. Inte en tillstymmelse till liv i vare sig instrumentpanel, lysdioder eller annat. Plockade ut batteriet i går och mätte upp det. 3.44V. Satte det på laddning över natten. Hann inte bli fulladdat, men mätte 12.7V i morse. Och nu vid hemkomst efter jobbet har det redan tappat 0.2V. Gissar att det antyder att batteriet är slut?
 
Laddar bilen ordentligt :va
Mät spänningen över batteripolerna på tomgång och ca 2000rpm
 
Skoda Roomster 1.6 2008.
Laddar upp fullt nu, och tänkte att jag sen ska belasta batteriet genom att köra en kompressorer på det, direkt där det står på köksbordet. Och se om voltvärdet dyker kraftigt, vilket jag hoppas kan ge en indikation på skicket. Och om det verkar någorlunda ok stoppa tillbaka batteriet i bilen.

Om jag sen mäter spänningen vid 2000 rpm antar jag att spänningen ska vara högre än när motorn inte är igång(som ett tecken på att generatorn funkar, iaf...)?
 
Skoda Roomster 1.6 2008.
Laddar upp fullt nu, och tänkte att jag sen ska belasta batteriet genom att köra en kompressorer på det, direkt där det står på köksbordet. Och se om voltvärdet dyker kraftigt, vilket jag hoppas kan ge en indikation på skicket. Och om det verkar någorlunda ok stoppa tillbaka batteriet i bilen.

Om jag sen mäter spänningen vid 2000 rpm antar jag att spänningen ska vara högre än när motorn inte är igång(som ett tecken på att generatorn funkar, iaf...)?

Hör av dig till mig så kollar vi laddning, batteristatus och om frihjulet på generatorn har sagt upp sig. Har du kvar mitt nummer så skicka ett mess, jag kan hjälpa dig i morgon eller på fredag.
Jobbar i Nacka.
 
Hör av dig till mig så kollar vi laddning, batteristatus och om frihjulet på generatorn har sagt upp sig. Har du kvar mitt nummer så skicka ett mess, jag kan hjälpa dig i morgon eller på fredag.
Jobbar i Nacka.

13.1V fulladdat. Körde en minikompressor (35l/minut) i 3 minuter för att lägga lite belastning på batteriet. Efter det 12.9V. Resultatet säger mig ingenting :D. Men det kanske kan betyda att generatorn i bilen inte laddar?

Hursom så går jag ner och monterar batteriet och mäter upp det på 2000rpm, för att få en fingervisning om huruvida det laddar eller ej. Om ej så antar jag att gåtan är löst. Om laddar så kvarstår frågan varför det laddades ur från första början. Kanske måste till verkstad och läsa felkoder då (?). Återkommer med resultat om en stund :).
 
Vi tar en diagnos på det gamla härket :tummenupp

Oki, varit nere och monterat batteriet i hojen...flåt...bilen nu. Gick direkt upp till 14.4V vid 2000rpm. Happy days - generatorn funkar alltså.

Men...

...tror jag upptäckte vad som var orsaken till urladdningen; när jag stängt av motorn och tagit ut nyckeln och låst bilen lyser fortfarande bromslyktorna. Pumpar på bromsen, och då släcks dom igen. Lyckas inte återskapa felet. Gissar dock att dessa måste lyst när jag lämnade bilen på parkeringen i söndags, och jag missat detta då det var dagsljus, och därmed laddat ur batteriet tills jag skulle köra igen på måndagskvällen. Är väl oxid/glapp på kontakten kopplad till bromspedal/bromsljus, kan tro. Får kika vidare på det.

Skönt om det är en så enkel(läs billig) grej, i alla fall. Tack för input och hjälp alla, och särskilt till dig Sportbike. Jag PM:ar dig separat :tummenupp.
 
Oki, varit nere och monterat batteriet i hojen...flåt...bilen nu. Gick direkt upp till 14.4V vid 2000rpm. Happy days - generatorn funkar alltså.

Men...

...tror jag upptäckte vad som var orsaken till urladdningen; när jag stängt av motorn och tagit ut nyckeln och låst bilen lyser fortfarande bromslyktorna. Pumpar på bromsen, och då släcks dom igen. Lyckas inte återskapa felet. Gissar dock att dessa måste lyst när jag lämnade bilen på parkeringen i söndags, och jag missat detta då det var dagsljus, och därmed laddat ur batteriet tills jag skulle köra igen på måndagskvällen. Är väl oxid/glapp på kontakten kopplad till bromspedal/bromsljus, kan tro. Får kika vidare på det.

Skönt om det är en så enkel(läs billig) grej, i alla fall. Tack för input och hjälp alla, och särskilt till dig Sportbike. Jag PM:ar dig separat :tummenupp.
Jag hade mystiska hyss i elen på min förra bil, en Skoda Fabia -04, och efter lite googlande så visade det sig bero på bromsljuskontakten :huvet Så jag drog till Mekonomen och köpte en ny, men det hjälpte inte mycket. Då kom Sportbike med tipset att dom från Mekonomen sög, och att det var original som gällde. Sagt och gjort, jag böt till en märkeskontakt, och vips, allt var bra igen. Så jag plockade isär skiten, och det är ju verkligen bara kopparbleck och någon fjäder, 0 elektronik. Men problem kunde det bli ändå tydligen :huvet Gissningsvis är din snarlik, och den kostar inte många kronor, så mitt tips är att byta den.
 
Det sket sig. Allt dött och batteriet urladdat i dag igen, nu när jag kollade efter jobbet. Måste vara något som har börjat tjuvdra el, mao...
 
Det sket sig. Allt dött och batteriet urladdat i dag igen, nu när jag kollade efter jobbet. Måste vara något som har börjat tjuvdra el, mao...
Jag vill inte vara elak, men det har hänt att kabelstammarna börjat ruttna inifrån.
Av någon anledning har man valt ledarkärnor som helt enkelt vittrar sönder, inuti höljet.
Just saying.

Kan du komma förbi så kan vi koppla upp den i morgon efter lunch typ.
 
Här varit med att bilen laddat ur sig och då var det generatorn drog ut strömmen ur batteriet, mätte strömmen med multimeter i serie med jordkabel det gick nånstans runt 0.4 A om jag minns rätt, bytte generator och då var det ur världen.

I frugans Passat dog batteriet tvärt, helt jävla stendött och då jag skulle kablar igång var det nästa lika dött förutom att kablarna började smälta, var inga klena kablar utan dom jag brukar ha till traktorn. Var helt enkelt hel kortis i batteriet och gjorde sen det smarta draget att testa reconda batteriet med en stor Ctek laddare vilket resulterade i att batteriet kokade.

Tjuvar bilen ström kan man ju lägga av jorden över natten och se vad som händer om man inte har multimeter eller tångamperemätar att kolla om bilen drar tjuvström.
 
Dubbelkolla alla interiörbelysningar och bagage samt motorrumslamporna........
 
Jag vill inte vara elak, men det har hänt att kabelstammarna börjat ruttna inifrån.
Av någon anledning har man valt ledarkärnor som helt enkelt vittrar sönder, inuti höljet.
Just saying.

Jo, min Roomster -08 har en del isolering som spricker och trillar av vid kombinationen ”hög” ålder och böjning. Kabelstammen till förardörren havererade först men passagerarsidan var inte långt efter. Kortis både mellan kablar och kabel/chassie.

Svärmors Felicia har fått en rejäl bit kabelstam utbytt och min Roomster har haft kassa kablar till farthållare, backvarnare, elhissar, klimatanläggning och någon sensor till motorn.:gnissla
 
Du har saltslask och kortslutning i släpvagnskontakten!

(en ren gissning från min sida, men har hänt mig och närstående flera gånger)
 
Dra ut alla säkringarna, ladda batteriet och se om det håller laddning.
Gör batteriet inte det, tappar laddning med urdragna säkringar hade jag blivit riktigt trött.
Behåller batteriet laddning med urdragna säkringar så hade jag lossat en polkabel och kopplat in en Amperemeter (Multimeter) mellan Polen och polkabeln.
Och sedan börjat sätta i säkringarna, en efter en för att se vilken säkring det är som avsäkrar det som tömmer batteriet.
För förhoppningsvis är det en säkring och ansluten krets som är den spännande utmaningen.

Som det kan heta.

Josef skriver: Svärmors Felicia har fått en rejäl bit kabelstam utbytt och min Roomster har haft kassa kablar till farthållare, backvarnare, elhissar, klimatanläggning och någon sensor till motorn.

Låter som Roomster är en av VW-koncernens fuskbilar. Med gamla tiders mått.
Dags för återvinningen eller Blocket ?
 
Last edited:
Jag hade en golf kombi där kabelstammen till bakluckan ruttnade av, jag kollade med VAG vad en ny kabelstam skulle kosta (det fanns ett kontaktstycke lämpligt till) men det var så hutlöst så jag köpte en bit släpvagnskabel (8 ledare) och skarvade själv.

Det är nog sista kabelbiten som ruttnar i den bilen, alla andra kablar i den bilen var också halvruttna.

Jag kommer aldrig mer att äga en VAG bil.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top