Batterifel?

Abris47

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
04 Honda CBR 600 RR
Hej Jag behöver lite hjälp!
Jag har en CBR 600 RR 04. Den startar alltid på första försöket (när motorn kall) men när jag har åkt lite så den är varm. Och stänger av så orkar den inte starta ritigt direkt (är som att batterit börjar ta slut). Sen ska man ut och åka nästa dag så startar den direkt igen.
Va kan det vara för fel? (batterit) , (generatorn). Eller vill dom inte starta direkt?
Lite jobbigt är det när man bara stanar för att prata med någon eller tankar!

Tacksam för svar.
 
Det är ju bara det att batteriet är 2 år gamalt. Men jag får väl köpa ett nytt och kolla som problemet är kvar
 
Det är ju bara det att batteriet är 2 år gamalt. Men jag får väl köpa ett nytt och kolla som problemet är kvar

Vad har du för batteri? Har läst att flera verkar ha haft problem med Biltemas batteri, jag själv inräknat! Min hoj startade felfritt och sedan åkte jag en tur på tio mil och när jag sedan skulle starta den igen var det kört.
 
Det vet jag inte men den var inte på service och fick ett ny orginal batteri (det står honda på det iallafall) för 1700. Men det var väl nån skit från japan jag fick kanske då. Men vad ska man ha för batteri då?
 
Har du underhållsladdat under vintern eller har det bara stått? Isf är det ju inte helt konstigt om det redan gett upp.
 
Den sortens batteri du har är nog bra, men som sagt har det laddats ur under vintern kan det ju vara slut vid det här laget.
 
Kolla att batterikablarna är dragna ordentligt och har ordentlig kontakt. hade en gång en Lincoln och den hade samma problem, jag hade glömt att dra åt ena polen på batteriet. När moton blev varm så blev cylindrarna tätare och det gick åt mera amp att dra runt och då räckte inte ytan på den odragna polen till. Låter konstigt men är faktiskt sant!

Värt att kolla i alla fall.

Är batterit och kablarna är OK skulle jag gissa på startmotorn.
 
Last edited:
Hej

Jag köpte nytt batteri på Mekonomen.Dom säljer global´s batterier.
Ett AGM batteri gick på 709kr (BMW skulle "bara" ha 1500 för motsvarande). Det är en klar konkurent till Biltema.
Jag är biltema freak men tror nog att Global är bättre för ungefär samma pengar.
Fredrik
 
Det ha laddar ur sig några gånger (3-4) när jag har glömt det. Så jag har fått ta och ladda det. Jag får väl kolla så att polerna sitter fast. Annars får det bli ett ny batteri.
Men om det är startmotorn va fan gör jag då? Är det dyrt att byta/fixa?
 
Det ha laddar ur sig några gånger (3-4) när jag har glömt det. Så jag har fått ta och ladda det. Jag får väl kolla så att polerna sitter fast. Annars får det bli ett ny batteri.
Men om det är startmotorn va fan gör jag då? Är det dyrt att byta/fixa?

Ibland räcker det med att batterit blivit helt urladdat en gång för att det skall bli helt slut, orginalbatterit i min Folka var bara att kasta när jag glömde att koppla bort batterikabeln och den stog en månad.

Beggad startmotor brukar inte kosta mer än ett batteri så det skulle jag inte oroa mig allt för mycket för. (fast det varierar såklart från hoj till hoj och jag har ju bara gammla ök)

Jag skulle prova att köra hojen, nära ditt garage eller nån kompis, tills den blir varm och krånglar vid start. Koppla då på startkablar från ett fullt bilbatteri och testa att starta med dom på kopplade. Startar den utan problem då så är det troligen ditt batteri som är slut, har den problem fast den har kräm så är det troligen startmotorn. (var försiktig med startkablarna, det går bra att svetsa eller starta bränder med dom om man gör fel)
 
Last edited:
Okej. Jag får ta och testa det. Och jag får tacka för all hjälp får väl se hur det slutar. Men tack i alla fall.
 
Jag har med samma problem på min HONDA CBR 600rr 2007.
när jag ska starta den kall så hoppar den igång skit fint. men när jag kört den ett tag och ska tex tanka så vägrar den gå igång typ som om den inte orkar dra runt den.
men när man rullat igång den så är det inga problem att få igång den efter det.
batteriet är nytt för säsongen.

har en fråga till om det är sant att batteriet inte laddas under 5000varv.?
 
Batteriet börjar väl i stora drag ladda direkt efter tomgång.


Är batteriet ok och den är svårstartad varm kan det även vara startmotorkolena som e gonatt , dom går att köpa lösa
 
Hej

Jag köpte nytt batteri på Mekonomen.Dom säljer global´s batterier.
Ett AGM batteri gick på 709kr (BMW skulle "bara" ha 1500 för motsvarande). Det är en klar konkurent till Biltema.
Jag är biltema freak men tror nog att Global är bättre för ungefär samma pengar.
Fredrik

Eller så kunde du köpt Yuasa YTX14-BS som är originalbatteriet från mdsbattery.co.uk för samma pengar och fått det bästa batteriet på marknaden.
 
jag har samma problem , så imorgon köper jag ett nytt batteri , det konstiga är att den startar bra första gången på dagen men sen är det ett lotteri om den vill starta , hatar el-fel
 
Bara köpa nytt batteri. Hade precis samma problem för några år sedan.
Underhållsladdningen är mkt viktig för att inte få mekanisk stress i batteriet. Kan också vara att hojen drar tjuvström avstängd och därför måste "laddas" varje start och därför slits hårt.

Bly batterier är ingen raketforskning och BT batterierna är känsligare för urladdning, men får man ett bra ex och tar hand om det så funkar de länge.
 
Eller om ni vill ha originalgrejor så kan ni köpa mitt Yuasa för 500:-. Garanterat fullt med kräm!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top