Batterifel? R6SS-01

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Har ett underligt fel på R6:an, en kittad, ex synsam hoj från 01. Med nyladdat batteri så fungerar den bra. Men i helgen så var den trögstartad, men gick igång och fungerade bra. Sen helt plötsligt så dog den bara. Det gick att starta den på full gas, men då gick den dåligt och varvade bara drygt 1500rpm. Prövade då att ladda lite snabbt (en 15 min snabbladdning) sen startade den och gick i 1 min innan samma sak hände.

Det känns som om det är batteriet som det är fel på. Men det är konstigt tycker jag. Den orkar ju dra runt startmotorn och starta, men den varvar inget. Kan det vara så att batteriet inte lämnar tillräckligt med ström och det är därför den går dåligt eller vad? :confused:

Förmodligen en cell i batteriet som gått. Mät vad du har för spänning mellan polerna. Att startmotorn snurrar är ingen garanti för att du har 12 volt eller mer i kretsen.

hp skrev:
Förmodligen en cell i batteriet som gått. Mät vad du har för spänning mellan polerna. Att startmotorn snurrar är ingen garanti för att du har 12 volt eller mer i kretsen.

13Volt ger det... Men är det så jävla känsligt att den inte orkar varva???

Nu är inte jag någon expert på just R1 men såg i en annan tråd att CDI-boxen kan vara känslig för spänningsfall. Det enklaste sättet att testa felet på är väl att koppla med startkablar till en bil på hojens batteri. Försvinner felet är det batteriet som är kasst.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...