Batterifel eller annat problem?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Efter att ha skruvat ihop hojen för besiktning imorgon så tänkte jag starta upp motorn för en varmkörning men se det gick inte.
Jag skruvade förgasare på hojen för ca fyra veckor sedan och då gick hojen som den ska. Stängde då av och ställde den på depåstödet.

Jag har ett Yamaha-larm monterat och det kan vara inblandat i detta men jag vet inte.
Det som hände var att när jag tryckte på startknappen så slog ngt relä, tror jag till och från i snabb takt. Detta relä sitter under sadeln. Jag tror inte att batteriet var slut i början eftersom lampor och annat fungerade och lös ordentligt. Jag provade ett antal gånger med larmet och det blinkade som fan och tutade ibland. Ibland när jag tryckte på startknappen så var det dött men det tillskriver jag larmet.
Startmotorn drog, vad jag kunde höra, inte runt någon gång utan det smattrade bara från elektroniken under sadeln.

Taskigt batteri?
Larmknas?
Startmotorproblem?
Kortis?
Bränslepumpen?

Någon som fattar vad jag menar?

Håller med!! Ladda,stora twinnar kräver frächa
batterier för att orka slå igång :D
Oljudet under sadeln var antagligen startreläet
som inte fick nog med ström.

Kul hoj TRX.Hade en 97 i två år,det är en av de
hojar man saknar ibland ;)

Jag har precis samma problem med min R1:a.
Använder jag startkablar från bilen spinner Yamman igång utan problem.
Slarvade i vintras och lät batteriet ladda ur helt, nu har jag med hjälp av en 200kr laddare från Classe fått lite fart, men inte tillräckligt för att driva startmotorn.

Går det att rädda detta 3år gammla batteri med hjälp av en bättre/starkare laddare, eller ska jag sattsa på ett nytt?

buLLit skrev:
Jag har precis samma problem med min R1:a.
Använder jag startkablar från bilen spinner Yamman igång utan problem.
Slarvade i vintras och lät batteriet ladda ur helt, nu har jag med hjälp av en 200kr laddare från Classe fått lite fart, men inte tillräckligt för att driva startmotorn.

Går det att rädda detta 3år gammla batteri med hjälp av en bättre/starkare laddare, eller ska jag sattsa på ett nytt?
Tre år? Sorry, det är ungefär där gränsen går.
Tror man kan komma upp i en 5 år om man är riktigt
noga med att underhållsladda... men tre år är nog
ganska normalt.

Goodstuff skrev:
Jag har ett Yamaha-larm monterat och det kan vara inblandat i detta men jag vet inte.
Det som hände var att när jag tryckte på startknappen så slog ngt relä, tror jag till och från i snabb takt.

*snip*

Startmotorn drog, vad jag kunde höra, inte runt någon gång utan det smattrade bara från elektroniken under sadeln.

Någon som fattar vad jag menar?

Jag fattar. :hej

Precis som på min Kawa, frånsett ditt fjolliga larm. Batteriet var sopor, eller iaf väldigt urladdat. Jag köpte ett nytt batteri hos Addemoto för 595:-, som hittat och nu går den som en klocka. Tänker dock behålla det gamla batteriet och se om det går att få liv i det.

Du gjorde ju ett så'nt klipp med bilen så ett nytt batteri kan du allt kosta på dig.

Hm det är inte start reläet som är kass? prova knacka på relät med baksidan av en skrub mejsel och se om den inte startar då.

Startar den då så är det start relät som är slut. Så tycker jag att din beskrivning låter som.

Re: Re: Batterifel eller annat problem?

abstruse skrev:
Jag fattar. :hej

Precis som på min Kawa, frånsett ditt fjolliga larm. Batteriet var sopor, eller iaf väldigt urladdat. Jag köpte ett nytt batteri hos Addemoto för 595:-, som hittat och nu går den som en klocka. Tänker dock behålla det gamla batteriet och se om det går att få liv i det.

Du gjorde ju ett så'nt klipp med bilen så ett nytt batteri kan du allt kosta på dig.

Det blev ett nytt batteri, en ny soppakran, nya tändstift och ny nålventil. Då hade man spenderat det man sparade på bilinköpet. :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka