Batteriexplosion

pageer

-
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Ducati 750 ss -97, Honda GL1000 -79
I helgen exploderade mitt batteri på 223:an utanför Nyköping. Eftersom batteriet är nytt (2 mån) så verkar det ju lite konstigt. Resultatet blev att jag fick batterisyra överallt på motorn och en del på ramen. Nu till frågan.. Kan detta ha orsakats av något annat än att det just var fel på själva batteriet?

Defekt laddregulator är nog anledningen

Inte helt okänt att det händer på duccarna..

Hoppas du spolade av motorn med vatten så snart som möjligt efter explosionen.. Annars kommer det nog att lossna en del färg.

Synd som fan, men vad gör man. Ta med dig ärendet till stället du köpte batteriet och fråga dem hur du skall "gå vidare med ärendet". De brukar ta sitt ansvar.. Ibland.. :rolleyes:

Lycka till.

//A

Laddregulator.. ok! Låter som jag får öppna plonkan igen. :tungan
Då ska jag nog börja med att mäta lite iallafall. Dessvärre lyckades jag inte få hem hojen förrän sent på kvällen så färgen hade redan lossnat på diverse olika ställen. Kände ett tag för att tända eld på skiten och köpa.. en bil istället. :näsblod

Ett av "de vanliga" Duccefelen isf :( Resultatet av felet blir sällan speciellt roligt, har drabbats av det två gånger...

2000:- för en laddregulator... gulp(!) jaja. (hos Ducati Sthlm) :confused
Finns det "pirat" tro?

pageer skrev:
2000:- för en laddregulator... gulp(!) jaja. (hos Ducati Sthlm) :confused
Finns det "pirat" tro?

Ring nån hojskrot kanske.. Laddregulator halfa pris.... kanske..
Men eftersom de verkar vara ett återkommande fel hos duccarna kanske de inte finns ngn hel regulator på skroten.

Orginalregulatorn brukar uppenbarligen gå sönder, vore det min hoj skulle jag undersöka om man kunde använda en regulator från en annan hoj eller liknande istället. Varför behålla veka orginalgrejer när man har guldläge för att uppgradera? :tungan

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...