Batteriet väldigt varmt vid laddning

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Hoj
Yamaha xtr660
Laddade mitt mc batteri (Yamaha xt660) eftersom den säkert har börjat tappa effekt pga garagering.

Laddaren har stått på sen igår och det verkade fortfarande inte fullt. Märkte dessutom att batteriet var väldigt varmt på olika ställen. Mätte med ir termometer och det var ca 70c på några områden längs sidan.

Batteriet kasst? Eller är det normalt?

Om det är + 70 så är det inte normalt. Redan vid +55 är en yta så varm att man knappt kan hålla handen på den. Eventuellt kan IR-termometern visa knas p.g.a. ytans beskaffenhet.

IR mätaren brukar visa rätt, men visst man vet aldrig.

Ja det var ju 70c på vissa ytor längs sidan av batteriet. Väldigt varmt när jag höll en stund. Batteriet är ju original från 2012 och säkert lite slitet. Men det funkar ju att starta hojen med fortfarande. Vad är det värsta som kan hända, att det börjar brinna vid laddning?

Laddade mitt mc batteri (Yamaha xt660) eftersom den säkert har börjat tappa effekt pga garagering.

Laddaren har stått på sen igår och det verkade fortfarande inte fullt. Märkte dessutom att batteriet var väldigt varmt på olika ställen. Mätte med ir termometer och det var ca 70c på några områden längs sidan.

Batteriet kasst? Eller är det normalt?

Jag gissar att en eller flera celler är trasiga, dvs kortslutna, och att det är därför värme utvecklas istället.
Mitt råd är att byta till ett nytt batteri.

Kanske är så? Vissa sektioner var ju varmare än andra. Men som jag skrev så startar ju hojen med batteriet, så är det så akut med byte? Tycker inte att ett batteri på 4-5 år är så gammalt.

Kanske är så? Vissa sektioner var ju varmare än andra. Men som jag skrev så startar ju hojen med batteriet, så är det så akut med byte? Tycker inte att ett batteri på 4-5 år är så gammalt.

Kontrollera att batteriet kommer upp i rätt spänning. Ca 14 V med laddare på och att det håller 12,5-13 V eller så utan laddare med påslagna lysen. Om det avviker för mycket är det bäst att byta batteri för att inte riskera dra med regulator och statorn.

Generalknas på batteriet! Skruva loss det direkt. Kan ta eld eller så kan batteriet koka av saltsyra som får elektroniken att ärga. En livslängd på 4-5år är inte ovanligt på ett mc-batteri.

Är det så illa? Självklart vill jag ju inte riskera att något mer tar skada.

- - - Updated - - -

Har inga mätverktyg för sån kontroll.

Jag hade helt klart bytt batteri, chansar inte med batterier som blir så där varma.

Är det så illa? Självklart vill jag ju inte riskera att något mer tar skada.

- - - Updated - - -

Har inga mätverktyg för sån kontroll.

Har du lokala fläckar på batteriet med 70C utvändigt så är det lokalt rejält varmare invändigt. Detta är inte ok. Risken är stor att du kan bli stående någonstans. Bara det kan bli dyrt.
Detta batteri är har sannolikt intern kortslutning och ett helt oförutsägbart framtida beteende. Ett normalt batteri har oftast inte mer än 7-8 års livslängd, så du åker på att byta batteri ganska snart i alla fall.

Mitt gamla batteri är på 8.4ah. Är det helt fel att köpa ett med 6.5ah? Svårt att hitta ett batteri med rätt mått så det passar i batterifacket.

Originalbatteriet kostar ju nästan trippla mot tex biltema (ibland är biltema bra). Skadar ju inte att testa ett sånt. Håller det i några år duger det ju lika bra som originalet som uppenbarligen höll i 4-5 år.

Biltema håller oftast mindre än ETT år. Du får ett nytt på garantin, men garantin gäller från första inköpsdatum så år 2 måste du ändå köpa ett nytt.

Om du inte har tur; med anekdotisk bevisföring hävdar många att Biltemabatterier fungerar men oftast är de åsikterna från de som nyss köpt ett själv...

Se nedan.

Buy quality, cry once

Men jag köpte i alla fall ett Biltemabatteri idag, och det verkar funka bra!

( Nej det gjorde jag inte, och nej, det fungerar inte bra )

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!