Batteriet under vintern, Ninja 250

MrErasmie

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Hoj
Ninja 250r -08, ER6F -13
Hej, jag vet inte riktigt vad jag ska göra med batteriet nu under vintern till min ninja 250. Just nu sitter det fortfarande i hojen och där den står är det runt nollan och strax under. Senare i veckan ska den rullas in i ett varmare rum (runt 10 plusgrader)

så vad ska jag göra med batteriet nu när mc'n inte ska användas, ska jag skruva ur det och ladda upp det? eller bara skruva ut det å inte ladda det alls eller helt enkelt låta det sitta kvar i mc'n? :va

Om ja ska ladda det, funkar en laddare som vi har till båtmotorbatteriet, och åkgräsklipparen?

Tack på förhand! :)

Högst troligt så skickar en laddare till båtmotorbatteriet ur sig lite för hög laddström, till hojbatterier brukar man skicka på runt 0,5A. Har du el där hojen står så är det ju bara att ladda batteriet där det sitter i hojen, minst jobb :tummenupp

Själv har jag tagit ur batteriet ur min Kawa och satt det på underhållsladdning. Jag har en CTEK MULTI XS 3600. Fungerar bl.a till 12V bil och mc batterier.
Det går att ladda batteriet när det sitter i hojen också, men jag har inga eluttag där.

Om du planerar att äga hoj en längre tid, köp en riktig laddare. Jag har haft hoj i nästan hela mitt liv. Köpte en riktig laddare första ggn för något år sedan. Fattar inte varför jag inte gjorde det tidigare!

Denna köpte jag

Bifogat

• 100X010_pli.jpg
    100X010_pli.jpg
    42.8 KB · Visningar: 81
Last edited:
Ska kolla upp vad det är för styrka på den laddaren vi har. Men om jag tar ur det, då ska det ligga lite svalare va för att det inte ska ladda ur lika fort? Om jag inte laddar det, håller det då enda till våren utan att det pajar eller laddar ur helt? Känns som en onödig utgift att behöva köpa ett nytt batteri pga slarv

Rätta mig om jag har fel, men anledningarna till att man ska ladda det när man inte använder det är för att det inte ska djupurladdas och att man behåller så mycket av den maximala kapaciteten som möjligt.

Rätta mig om jag har fel, men anledningarna till att man ska ladda det när man inte använder det är för att det inte ska djupurladdas och att man behåller så mycket av den maximala kapaciteten som möjligt.

Ett batteri som står med dålig laddning riskerar att bli sulfaterat vilket batteriet inte mår bra av, ladda upp batteriet fullt och förvara det kallt, det mår det bäst av. Om du har batteiet kvar i hojen så ta av en pol för att undvika smygurladdning.:tummenupp

Vi har en CTEK någonting.. Bara att plugga in på batteriet så känner den själv av inställningar etc. och laddar optimalt..

"The perfect choice is a XS 800. It is small and compact, simply connect and forget, and you will always have a motorcycle ready to go." <-- Saxat från cteks hemsida..

De hade tydligen fått best i test av någon stor tidning också. Kanske värt att kolla på ifall det inte är för dyrt iaf!

CTEKS laddare kan jag oxå rekomendera säljs till bra peng på claesohlsson .
Det e bara att plugga in & låta den stå hela vintern , den underhåller batteriet & ser till att den e full när du väl ska ta fram hojen igen.

Hade för mig att kyla och dåligt laddade batterier inte var någon bra kombination, gjorde en liten snabb googling för att ha någon källa.

Ett fulladdat batteri klarar kyla bra. Det fryser vid ca. – 67C och det gör f.ö. nog vem
som helst. Värre blir det om batteriet är urladdat. Då kan det frysa redan vid några
grader under noll. Detta är ytterligare ett skäl till att hålla batteriet laddat under
vintern.
Källa: http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

Har aldrig laddat min gamla hoj och den gick igång varje år.
Måste vara något speciellt med Suzuki!!!

Tog ut batteriet ur min KTM idag och en skruv ramlade in i hojjen, letade ihjäl mig, skakade på hojjen, vinkla hojjen osv, fick inte ut skiten. Vad ska man ta sig till? :P

Haha fyfan, jag gjorde samma sak. Tappade ner hela skruvmejseln in emellan grejorna i mc'n. Tog fan år å få fram den igen :D

(får tillägga att det var en liten mejsel som jag endast hade för att hålla undan sladdar med)

Tog ut batteriet ur min KTM idag och en skruv ramlade in i hojjen, letade ihjäl mig, skakade på hojjen, vinkla hojjen osv, fick inte ut skiten. Vad ska man ta sig till? :P

Bara lugn, den åker ut nästa gång du gör knäskrap. Se till att ingen polis ser bara, för man får inte slänga skruvar i naturen. :tummenupp

Nej men seriöst... Så länge den inte åker in i drevet så är det väl inte hela världen?

Bara lugn, den åker ut nästa gång du gör knäskrap. Se till att ingen polis ser bara, för man får inte slänga skruvar i naturen. :tummenupp

Nej men seriöst... Så länge den inte åker in i drevet så är det väl inte hela världen?

Pallar inte ha en skruv i hojjen, det kommer rassla + att det kan vara väldigt jobbigt om skiten åker in i drivet. Funderar på att köpa en magnet så skruvjäveln kommer!

Pallar inte ha en skruv i hojjen, det kommer rassla + att det kan vara väldigt jobbigt om skiten åker in i drivet. Funderar på att köpa en magnet så skruvjäveln kommer!

Hur kommer det sig egentligen att inte småsten åker in i drevet när man kör? Det borde väl kunna stänka upp underifrån på något vis eller följa med bakhjulet?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT