Batteriet ok men hojen stendöd

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Nu gäller frågan visserligen en endurohoj men här är ju många som kör sånt nu på vintern...

Min KTM 450 EXC ville inte starta riktigt men startmotorn gick en stund och sen stannade allt. Trodde det var batteriet men det visade sig vara ok. Nu funkar inget. Varken startmotor, tuta eller belysning. När jag kickstartar så går den 3-5 slag ( och FI-lampan lyser ) sen stannar den.
Ni som är duktiga på sånt här, VAD kan felet vara? Var ska jag börja leta ?

Fukt ?
Ladda batteriet och ställ hojen i rumstemperstur för avfuktning.
Står den redan i varmgarage glöm det här .....:rodnar

Skruva åt/känn på alla elanslutningar, ta isär kontaktstycken och kolla så att allt ser helt och rent ut.
Kolla laddningen så att laddregulatorn är hel, dvs voltmeter ska visa på strax under 14V när du väl lyckas kicka igång och kan varva lite.
Testa med ett bilbatteri istf det vanliga mc-batteriet.

Jo jag har gjort det men den är lika död för det. Inte ett ljud. Det är som att jag inte har något batteri alls.

Har du kollat huvudsäkringen? På en av mina exc 450 gnagdes en av kablarna till blinkersen av vid styrhuvudet o blåste huvudsäkringen, med liknande resultat.

Om det inte är säkringen så kan det vara jordkabelns infästning mot ramen. Annars får du mäta dig fram från batteriet, säkringen och lyse osv.

Nyladdat batteri är bra vid felsökning.

Det händer alltså ingenting när du vrider på tändningen? Mät vid tändningslåset, kan ju vara tändningslåset som felar. Hade det felet på min gamla båt.

Tack Draco, det var huvudsäkringen. Den satt dock inte där de andra säkringarna är utan gömd nere bakom sidoskydden och batteriet.
Så nu går den men lampor, fläkt och tuta funkar inte. Kan det vara voltregulatorn? Fast om den även är kopplat till bensinpump så kan det inte vara den för motorn går ju. Skumt! :confused:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph