Batteriet laddas ur + bludder

• Thread starter Thread starter EmilSegerblad
  • Start date Start date

EmilSegerblad

Guest
Hej! Jag har en Ns125f som har en konstig förmåga att ladda ur batteriet lite titt som tätt.
Laddade batteriet för ca en månad sedan då det var urladdat.. idag när jag skulle ute och åka så märker jag att det är urladdat igen.
Har kollat så att det får laddning.. och den laddar fint.. så vad i hela hvete? :huvet
Ideèr?
+ hojen har en förmåga att "fyrtakta" på låga varv.. ska jag byta lågfartsmunstycket? sitter strl. 48 i nu.

Ingen som har en susning? eller har beskrivit det hela jävligt uselt? :näsblod

EmilSegerblad skrev:
2252200 Hej! Jag har en Ns125f som har en konstig förmåga att ladda ur batteriet lite titt som tätt.
Laddade batteriet för ca en månad sedan då det var urladdat.. idag när jag skulle ute och åka så märker jag att det är urladdat igen.
Har kollat så att det får laddning.. och den laddar fint.. så vad i hela hvete? :huvet
Ideèr?
+ hojen har en förmåga att "fyrtakta" på låga varv.. ska jag byta lågfartsmunstycket? sitter strl. 48 i nu.

Hur har du kollat att den laddar? Spänningen ska var ca 14 volt när motorn har lite varv.
Kolla alla kabelanslutningar. Demontera jordledningar, skrapa bort rost och färg som ev finns i kontaktytorna.
Kolla om vattennivån i batteriet är bra. Alla celler.
Gör ett belastningsprov på batteriet/köp nytt.

Sätt i en storlek mindre lågfartsmunstycke.

EmilSegerblad skrev:
2252200 Hej! Jag har en Ns125f som har en konstig förmåga att ladda ur batteriet lite titt som tätt.
Ideèr?

Är det inte så enkelt att batteriet är kass?

Batteriet är ca 1 månad gammalt.. + den har gjort så här två gånger förut med två andra batterier
ska kolla alla ledningar imorgon.. Tack för svaren =)

Last edited:
EmilSegerblad skrev:
2252824 Batteriet är ca 1 månad gammalt.. + den har gjort så här två gånger förut..

Har du kollat så det inte är något som drar tjuvström?

EmilSegerblad skrev:
2252824 Batteriet är ca 1 månad gammalt.. + den har gjort så här två gånger förut..
Kolla efter oxiderade anslutningar och jordpunkter skulle vara min första åtgärd. Se'n försöka undersöka om laddningsregulatorn är juste, glappkontakt, oxid?
Edit: För att förtydliga, laddningsregulatorn kanske oftast fungerar, men vid vissa förhållanden som fukt och temperatursvängningar kanske nå'n metall expanderar en tiondels mm för mycket eller en fuktdroppe ligger mellan två lödpunkter.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...