Batteriet gör vad?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Håller på och pillar och duttar med min nyinförskaffade 125.

Har en fråga om batteriet, det gäller en Kawasaki 125 kdx anno 1991. Vad gör batteriet igentligen till den modellen. Är det enbart till blinkers och instrumentbelysningen med kontrollampor, samt att kunna sätta på lampor?

Nu lyser neutral när man kickar, helljusbeam fungerar, bromsljus och framljus(bakljus har glödlampan gått på)

Motorn behöver ju gnista för att den ska gå, och gnistan kommer via en cdi/ecu/brytarspets/tci till en tändspole o tändkabel till tändstiftet, och består av elektricitet, så det behövs ju batteriet till (likså generatorn)...

Motorn behöver ju gnista för att den ska gå, och gnistan kommer via en cdi/ecu/brytarspets/tci till en tändspole o tändkabel till tändstiftet, och består av elektricitet, så det behövs ju batteriet till (likså generatorn)...

Inte nödvändigtvis.
På de flesta kickstartade hojjar sitter batteriet där endast för att göra hojen något mer lättstartad.
Funkar lika bra med kondensator.

På min ktm är det inget batteri, min moppe kan man koppla direkt förbi batteriet, + - pol på varandra...Så det gör egentligen ingeting.

Inte nödvändigtvis.
På de flesta kickstartade hojjar sitter batteriet där endast för att göra hojen något mer lättstartad.
Funkar lika bra med kondensator.

Precis därför jag undrade då den hoppar igång och går fint utan batteri. Det är lite "svagt" lyse, och har inte sett att kontrollampor och blinkers fungerar ännu.

Precis därför jag undrade då den hoppar igång och går fint utan batteri. Det är lite "svagt" lyse, och har inte sett att kontrollampor och blinkers fungerar ännu.

Lyset vaknar till när du varvar.
Blinkersen kan få lite spel på tomgång.
Annars inga problem.

Det kan hända att du har en rörlig avgasport på din KDX, i så fall ska batteriet vrida på avgasporten när du sätter på tändningen (det hörs om den gör det eller ej). Vet dock inte om batteriet gör någon nytta för avgasporten sen när motorn väl är igång.

Edit: Nu är jag ganska säker på att du har en aktiv avgasport, förutsatt att detta är en bild på rätt motor:
bikepics-488532-full.jpg

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...