Batteriet är dött

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag har slarvat med min cbr 600 f och nu startar den inte...batteriet är tydligen helt urladdat...hur bra är det? jag ska ladda upp de men är de nån i de om den ståt så i nån/några månader ??
Ja jag skäms över att jag inte har sköt de men jag har jobba så mycke att jag glömt bort de....

Vad göra för att slippa detta igen??
Starta den lite då och då eller ??
starta och köra den i garaget??

Behöver tips och hjälp..

Mvh Kakan

Bara att ladda batteriet med batteriladdare så har du kräm igen.
Att starta hojen "lite då och då" förhindrar inte batteriet från att bli urladdat, snarare tvärtom.

Köp en CTEK-laddare och ladda varje 1-2 månader på vintern. Been there... På första hojen underhållsladdade jag inte på hela vintern. Larmet drog ur batteriet så det var kört. Nuvarande hoj hade nog också stått hela vintern utan laddning. Jag tog mig hem men efter första rundan så var det färdigt.

CTEK

Jag har en MULTI XS 3600. Hade jag eget garage så skulle jag fixa fast kontakt, följer med i lådan, så man lätt kan ladda när man kommer hem. Med CTEK kan du låta laddaren sitta inkopplad hela vintern.

Från deras FAQ:
"13. Hur urladdade batterier kan jag ladda med en CTEK-laddare?
Svar:
Ett batteri räknas som urladdat när spänningen är under 10,5V. Det kan dock avge energi ända ner till 7-8 volt. De flesta modeller klarar batterier ner till 1,5V. XS 800 laddar från 6V medan XC 800 laddar från 3V. MULTI XS 7000, MULTI XS 25000 och MULTI XT 14000 i Supply-läget kan ladda ända från noll i batteriet. Observera att somliga batterier kan ta skada av alltför djupa urladdningar. CTEK-laddarna försöker rädda dessa batterier genom bl.a. pulsning för att minska sulfatering eller mjukstart (vissa modeller). Ett batteri som är under dessa nivåer är slut och behöver bytas ut."

Kakan skrev:
Jag har slarvat med min cbr 600 f och nu startar den inte...batteriet är tydligen helt urladdat...hur bra är det? jag ska ladda upp de men är de nån i de om den ståt så i nån/några månader ??
Ja jag skäms över att jag inte har sköt de men jag har jobba så mycke att jag glömt bort de....

Behöver tips och hjälp..

Mvh Kakan

Last edited:
Kakan skrev:

Behöver tips och hjälp..

Mvh Kakan
Skaffa en s.k. intelligent laddare http://www.mcpoolen.se/tbh/batterier/laddare/ctek.shtml. Då kan du låta batteriet stå på underhållsladdning när du inte kör. Det följer med en kabel som gör att du kan plugga in laddaren utan att gräva fram batteriet ur hojen.

Du kan ju prova och ladda upp det. Djupurladdningar är aldrig bra för batteriet. Det behöver inte nödvändigvis betyda att batteriet tagit någon större skada den här gången. Det beror på hur bra kondition batteriet var i. Ett bra tips är att köpa en underhållsladdare som du kan ha i när du under längre perioder inte använder motorcykeln. En sådan kostar runt 700 kr om jag inte minns helt fel.

Om du kan köra den så är det bara bra men en laddare som automatiskt går över i underhållsladdning är ett måste för att batteriet inte ska gå sönder under vintern.

Nicke skrev:
Köp en CTEK-laddare och ladda varje 1-2 månader på vintern. Been there... På första hojen underhållsladdade jag inte på hela vintern. Larmet drog ur batteriet så det var kört. Nuvarande hoj hade nog också stått hela vintern utan laddning. Jag tog mig hem men efter första rundan så var det färdigt.

CTEK

Jag har en MULTI XS 3600. Hade jag eget garage så skulle jag fixa fast kontakt, följer med i lådan, så man lätt kan ladda när man kommer hem. Med CTEK kan du låta laddaren sitta inkopplad hela vintern.

Från deras FAQ:
"13. Hur urladdade batterier kan jag ladda med en CTEK-laddare?
Svar:
Ett batteri räknas som urladdat när spänningen är under 10,5V. Det kan dock avge energi ända ner till 7-8 volt. De flesta modeller klarar batterier ner till 1,5V. XS 800 laddar från 6V medan XC 800 laddar från 3V. MULTI XS 7000, MULTI XS 25000 och MULTI XT 14000 i Supply-läget kan ladda ända från noll i batteriet. Observera att somliga batterier kan ta skada av alltför djupa urladdningar. CTEK-laddarna försöker rädda dessa batterier genom bl.a. pulsning för att minska sulfatering eller mjukstart (vissa modeller). Ett batteri som är under dessa nivåer är slut och behöver bytas ut."

Okej billig var den inte (fattig ju :( ) men den är säkert värd pengarna...för det vorre skön att slippa tänka på batteriet under vintern...

Harmon Rabb skrev:
Du kan ju prova och ladda upp det. Djupurladdningar är aldrig bra för batteriet. Det behöver inte nödvändigvis betyda att batteriet tagit någon större skada den här gången. Det beror på hur bra kondition batteriet var i. Ett bra tips är att köpa en underhållsladdare som du kan ha i när du under längre perioder inte använder motorcykeln. En sådan kostar runt 700 kr om jag inte minns helt fel.

ridakn är att jag har klantat mej redig å då har batteriet ståt urladddat sen i jan/feb i år :3freak
Batteriet kan ses som ny då jag köpte hojen föra året och hon jag köpte hade haft den i ett år innan mej...

Hoztic skrev:
Clas Ohlson har C-tek för 500 kr!

låter bra det då sparar jag i alla fall lite pengar på den :) :rolleyes:

Kakan skrev:
:tummenupp har dom...härligt då ska jag kolla på en sån. ÄR den bra har du en själv eller ??

Nej jag har ingen sån men jag betvivlar inte att den funkar som den ska. Tänkte köpa en själv till vintern

Har testat en c-tek dyrare variant (a 1700kr) och den funkar som vilken underhållsladdare som helst, så jag köper biltemas

OBS: Ladda aldrig batteriet inne i huset, balkong är kanon om du har nån

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt