Batterier, Vanligt vs Torrt

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Sökte lite och fick inget direkt svar på frågan jag hade om sk. Torra batterier. Är de samma sak som de batteri som man kallar för GEL eller är de ytterligare ett alternativ ?

Stod i valet och kvalet när jag köpte nytt till hojen nu i dagarna, Man har dom vanliga syra batterierna och sen GEL varianten men sen var jag på Batterilagret i stan och fick tag på ett sk. torrt batteri utan nån vätska i överhuvudtaget men funderade på om de är samma som GEL ?!

Detta batteri som jag köpte skulle vara bättre än dom flesta std. MC batterier i de att den hade en bättre start spänning eller orkade leverera en högre spänning över en längre tid eller hur han säljaren ville ha de till.

Så frågan än en gång är de ett GEL jag köpt ? Om inte de, hur bra är denna batteri typen ? Nån som vet ?

Har du fabrikat och modell på batteriet?, normalt när man (jag) snackar om torrbatterier menar man typ engångs ficklampsbatterier. Blybatterier benäms ibland som torrladdade och med det menas att dom laddas och sen töms på elektrolys så dom kan förvaras utan att skadas, måste fyllas innan man använder dom.

Batteriet är ett "Deka ETX12 AGM (Absorbed Glass Mat) Power Sports"
Av de lilla jag kan läsa mig till antar jag att de inte är tal om ett GEL batteri iom AGM ?!

När man läser lite om dom så känns de som står om dom som de är nån slags super batteri, utdrag av de ja hittar i broschyren om batteriet.

"Battery features a completly seald, leakproof, spillproof and vibration-resistant design. No more frequent battery replacement and time consuming care and maintenance. The AGM battery design allows for easy installation without the worry of acid spills and damage to your equipment and plenty of power so you canget out there and enjoy your power sports seson after seson"

Låter lite som en riktig Amerikans reklam för deras super produkter. Frågan om dom är så bra ?!

Nån som har nån erfarenhet av dessa ?!

Last edited:
great... där stog de mesta man behövde vet om dom... Med andra ord inte helt dåligt köp.

great... där stog de mesta man behövde vet om dom... Med andra ord inte helt dåligt köp.

Tittar man på data på ditt batteri så ser det inte ut att vara varken bättre eller sämre än ex. YUASA så det bör nog funka, se till att spara kvittot bara.

Köpte de via Batterilagret så behöver inget kvitto, dom märker upp sina batteri med en dekal så har du 2 års garanti på de...:tummenupp

I detta fall var de mer jämförelse mellan Biltema batterierna o detta, YUASA antar ja är lite högre std. på. Visst biltema funkar väl gott med.

Dock så var de ju betydligt billigare än att köpa på dom lokala MC handlarna som skulle ha 12-1300:- för ett batteri... :D

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...