Batteribekymmer

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
Aprilia Shiver
Hej,

Hojen startade inte imorses. Plockade fram batteriladdaren och med hjälp av den fick jag igång den (hade bråttom till jobbet och var tvungen att ta hojen). Framme vid jobbet stängde jag av och startade den igen utan problem. Gjorde så ett par gånger. Borde betyda att generatorn laddat upp det. Plockar ur batteriet på jobbet och sätter det på laddning, fulladdat på 10 minuter. Alltså är det full laddning på batteriet, ändå orkar den inte dra igång hojen på morgonen.

Detta hände även en gång förra veckan. Kan det ändå vara batteriet som är slut, cellfel eller vad fan som helst, eller vad kan det rimligtvis bero på?

Batteriet är underhållsfritt.

Kan vara så att du ej har full kapacitet på batteriet. Därav att det går snabbt att ladda upp.
Hur gammalt är batteriet och vad är det för typ av batteri?

Med den beskrivningen du har ovan så hade jag nog testat med ett fräscht batteri eller köpt ett nytt.

Ja du.
Hade ett motsvarande i min Daytona innan.
Höll i ca 7 år, men det säger ju inget om hur ditt batteri mår.
Har det stått riktigt kallt någon gång när det ej varit fulladdat?

Batteriet är nog klart för soptippen.
Ctek är nog bra men jag undviker att ha den inkopplad konstant.
Bättre att ladda varannan månad under vintern-

Ja du.
Hade ett motsvarande i min Daytona innan.
Höll i ca 7 år, men det säger ju inget om hur ditt batteri mår.
Har det stått riktigt kallt någon gång när det ej varit fulladdat?

Stod ju i minusgrader nattetid nu när det var kallt senaste veckorna (började köra i början av april), men inte jättekallt.

Men jag hör vad ni säger, jag rullar ner till handlarn och köper ett nytt. Tack!

Ska göra samma sak själv i hopp om att mina startbekymmer försvinner.

Hoppas det löser dina problem. :tummenupp

Var förbi handlarn över lunch. Han mätte batteriet och konstaterade med sina instrument att det inte alls är slut. Inte nytt, men långt ifrån slut. Jag sa att det finns liksom inga andra alternativ så jag köpte ett nytt batteri. Han följde med ut till hojen för att mäta på batteriet med motorn igång. Han tvekade lite och frågade, är det verkligen rätt batteri? 750 cc, V-twin, mycket komprission, räcker ett YTX12(10ah)..? Kollade i sina tabeller, nä fan, det skall vara YTX14(12ah). Mitt batteri är för litet. Funkar när det är nytt, men orkar inte riktigt när de börjat åldras. Ja ja, tänkte jag, någon på firman plockade fel batteri (köpte den splirrans för 3½ år sedan), sånt kanske händer.

Handlarn hämtade ett nytt batteri av den kraftigare typen, men den passade inte riktigt. Han kliade sig i huvudet och kollade i ytterligare en tabell med samma information, YTX14 är det som gäller. Jag fingrade lite i botten på lådan och där visade det sig att man hade satt dit en extra plastplatta för att det mindre batteriet skulle passa. Tack för det Probike. Tack för att ni lurade mig.

Last edited:
Va fan?
De får ju för katten se till att leverera rätt saker.
Säker på att det var en ny hoj?
Har den stått i butiken?
Tänker att det rätta batteriet dragit tomt och de bytt batteri men att de ej hade rätt hemma.

Va fan?
De får ju för katten se till att leverera rätt saker.
Säker på att det var en ny hoj?
Har den stått i butiken?
Tänker att det rätta batteriet dragit tomt och de bytt batteri men att de ej hade rätt hemma.

Yes, ny hoj, men som stått i butiken ett bra tag. De bytte batteri direkt då det som suttit i inte suttit på laddning. Och nytt batteri, ja, jag tänker som du, det var vad dom hade hemma.

Även om det står i alla batteritabeller att en Shiver skall ha 12ah, så läser jag nu i instruktionsboken att det står 12ah eller 10ah, så de kanske klarar sig. Tar tillbaka lurar, men känns ändå lite fult.

Yes, ny hoj, men som stått i butiken ett bra tag. De bytte batteri direkt då det som suttit i inte suttit på laddning. Och nytt batteri, ja, jag tänker som du, det var vad dom hade hemma.

Även om det står i alla batteritabeller att en Shiver skall ha 12ah, så läser jag nu i instruktionsboken att det står 12ah eller 10ah, så de kanske klarar sig. Tar tillbaka lurar, men känns ändå lite fult.
Det är ju inte antalet amperetimmar som är intressant, utan den maximala startström dom kan avge, CCA. Nu brukar den öka med större batterier, men det finns ju finbatterier med lägre antal amperetimmar som har högre CCA än sämre batterier med fler amperetimmar.

Jag har samma problem (mitt 2 år gammalt batteri), startade klockrent förra helgen bytte lite olja osv. I onsdags skulle jag starta och gick inte igång, ladda upp batteriet i 10 min tills det var full laddat. Starta då på första försöket fick gå på tomgång i 2-3 min, stängde av gick iväg några minuter och sen gick det inte att starta igen.
Fått låna hem ett batteri av en kollega, fungera jätte bra igår starta och stängde av flera gånger. Hoppas det fungerar idag också.
Kollade när hojen var igång låg runt 13.2 och i boken står det att det bör vara mellan 13.7-15 v. En blandning mellan dåligt batteri och dålig uppladdning?

Back