Batteri

Mappe

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2007
Hoj
SuzukiGS1000G
Hej igen. Har köpt ett Biltema batteri till min hoj. Fick igång den med Startgas igår och batteriet var fulladdat. men idag när jag skulle starta upp den så gick det inte. Hade igång den i 5min. ungefär igår. Verkar som inte batteriet orkar. Vad kan vara fel. Batteriet är på laddning nu. Ska man kanske bara gå tillbaks med det och få ett nytt. Eller laddar batteriet ur så snabbt om man inte Har igång Hojen längre en 5 min.

GS1000G står det. Gamla suckor var ökända för fel i laddregulatorn som grillade både batteri och statorlindning. Det hände mig på min gamla GSX750. Har du kollat att den är OK alternativt bytt. Tyvärr vet jag inte hur man kollar att den är Ok utan kolla i verkstadshandboken.

På tex touringbutiken
Regulator 70-4013 GS1000G 78-80/80-83 ............1.268:-
Statorlindning 70-4201 GS1000 78-80/ G 80-84 ..........1.478:-

Kolla vad du har för spänning när du har tomgång och vid 4-5k varv. Min lindning gick sönder, och då sjönk spänningen när man varvade iom att motorn tog mer kräm till tändning mm då.
Sen laddar generellt sett hojgeneratorer uruselt under ca 3k varv, så om den var lite svårstartad, och sen stod på tomgång i 5 min så drog du bara ur batteriet, du laddade det inte!

Kolla vad du har för spänning när du har tomgång och vid 4-5k varv. Min lindning gick sönder, och då sjönk spänningen när man varvade iom att motorn tog mer kräm till tändning mm då.
Sen laddar generellt sett hojgeneratorer uruselt under ca 3k varv, så om den var lite svårstartad, och sen stod på tomgång i 5 min så drog du bara ur batteriet, du laddade det inte!

tack för svaren. Ska försöka mäta detta och kolla . Tack igen.

Hallå!

Jag har ett litet problem med min CBR600rr -03...

Mitt problem är att, eller jag beskriver hur det gått till sedan jag tog ut den i år.

Plockade ut hojen från sin vinterförvaring. satte i batteriet och startade... inga problem än så länge...

körde hem den... ca 3mil... nästan hemma så dog den vid ett rödlyse (vilket jag tror berodde på att tomgången stod lite lågt...)

kom hem strax efter och stängde av hojen... när jag sedan försökte starta var batteriet helt dött... jag fick putta in den i mitt nyförskaffade garage...

dagen efter så skulle jag mäta batteriet. men innan jag hade tagit ner multimetern så provade jag att starta och den startade utan problem...

mätte senare upp batteriet och det visade ca 12,5v med avstängd hoj och ca 13,1 med hojen på...

körde vidare men kom inte långt innan jag inte kunde starta igen...

Med starthjälp fick jag igång hojen (och så länge den är igång så är det inga problem)...

Efter detta hände så köpte jag ett nytt batteri (det gamla tyckte jag inte verkade vara så bra efter jag tagit upp och laddat det... )

Nu hände det igen att motorcykeln dog fast med det nya batteriet...

Fast efter en tid i garaget så visar det en laddning på 12,72v avstängd och mellan 13,16-13,7 igång...

kan detta ha att göra med laddnigsregulatorn eller vad kan det vara??

Jag misstänker att det kan vara glappkontakt någonstans eller nåt...

Jag önskar felsökningsförslag av bättre vetande tack!

Laddade du batteriet innan du satta i det?

Mät Spänningen över batteriet när du försöker och starta. Detta för att om spänningen sjunker när startmotorn när startmotorn drar runt, det är normart att spänningen sjunker några volt när startmotorn går. kolla även spänningen över startmotorn när den går, om du kommer åt +anslutningen på startmoton. Är spänningen betydigt lägre här är det glappkonktakt/ oxid i någon anslutning runt batt alt startreläet. Kolla även jordledningen och huvudsäkringen som kan drabbas av oxid. Problem runt huvudsäkringen kan även vara orsaken att motorn dog av sig själv och den gör att startrelät inte kan koppla in startmotorn. Detta är bara några förslag på åtgärder

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis