Batteri? Vad ska man köpa?

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Mitt batteri har varit ganska dåligt ett tag nu, så i går gick jag in hos min handlare för att diskutera saken. Nytt batteri 1500 spänn. Samtidigt snackar han om hur dålig kvalitén har blivit på nya batterier, och att på en del hojar av äldre modell så håller dom fortfarande. Så då undrar jag varför man ska köpa ett svindyrt gel batteri? Är det bättre att köpa nått på biltema eller vad??

Köp Biltema! Även om det skulle hålla halva tiden så är det fortfarande mindre än halva priset mot märkesbatterier :tummenupp Dessutom är det aldrig problem med ev garantiproblem på Biltema :tummenupp

Jag röstar också på biltema. Köpte deras gelbatteri för ett tag sen.. billigt och bra.. Sköter man det tror jag nog det håller..

Köp INTE biltemas vanliga batteri iaf. Hade ett sånt som bara slutade ta emot laddning efter 3 mån, och Biltema ville inte ta emot det..

Deras gelbatterier kostar något mer, men om jag skulle köpt nått hade det blivit de iaf.

Jaha så dom har också gelbatterier, jag men det låter väl bra! Kan ju inte vara så dåligt.......
Köp INTE biltemas vanliga batteri iaf. Hade ett sånt som bara slutade ta emot laddning efter 3 mån, och Biltema ville inte ta emot det..

Deras gelbatterier kostar något mer, men om jag skulle köpt nått hade det blivit de iaf.

Jag körde med Biltemas gelbatteri i förra hojen utan problem. Har ett likadant i nya hojen och det funkar också utan problem.

Bara att köpa! :tummenupp

Fast vanliga batterier ska man inte ha i hojar ändå, iom att dom dels innehåller fritt rinnande syra, och dels enbart ska stå upprätta.

Mitt förslag i fallande ordning till trådskaparens grundfråga:

1. Köp ett nytt
2. Köp det billigaste du hittar
3. Köp ett Gelbatteri
4. Köp ett SMF om inte gel finns.
5. Köp INTE ett vanligt påfyllningsbart bly/syra

Kommentarer:

1 - Låter självklart, för ingen köper väl beg. batterier? Nej, men många har separationsångest när de ska skiljas från sitt gamla batteri... och de försöker hellre med HLR på det via smarta laddare -när det redan är försent - än köper ett nytt batteri! Nya batterier oavsett kvalite´är ALLTID bättre än gamla trötta dåligt underhållna dyra batterier. Rätt skött och underhållsladdat håller vilket batteri som helst (dyrt eller billigt) i många år.
2 - Batterier är low tech, och betalar man 1500 för ett batteri KOMMER det inte hålla 5 ggr längre än ett för 300. Totalekonomi rules. Den springande punkten som dock kan vara svår att få reda på är hur STARK startström i Ampere som ett givet batteri kan lämna. Detta är nästan den enda viktiga datan på ditt batteri. Här KAN (inte måste) ibland billiga batterier ge lägre ström. Går detta att checka, ta det batteri som ger mest A av två likvärdigt prissatta.
3 - Gelbatterier (likt SMF) klarar mer av taskigt underhåll och går att montera liggande osv. På det hela taget ett mera användarvänligt batteri, jämfört med gamla traditionella. SMF är en halvmesyr mellan Gel och Bly/Syra, ta bara dem om inget Gel finns.
4 - Se pkt 3
5 - Se pkt 3

Last edited:

du har ju 2 års garanti, har du reklamerat felet?

Vilken motivering hade dom för att inte byta ut det? med tanke på att dom lämnar 2års garanti!
(Att batterier pajar i förtid händer ju faktiskt oavsett märke)

Är det någon som köpt batteri på Biltema till en cbr1000 -04? Om så är fallet, vilket då? Jag har försökt kolla i deras tabell men hittar inget som verkar lämpligt.
Det som sitter i nu är ett Yuasa ytz10s.

Är det någon som köpt batteri på Biltema till en cbr1000 -04? Om så är fallet, vilket då? Jag har försökt kolla i deras tabell men hittar inget som verkar lämpligt.
Det som sitter i nu är ett Yuasa ytz10s.

Du måste mäta batterilådna och se vilket batteri som får plats måttmässigt. Sen när du vet måtten så får du leta efter ett passande (lagom med Ah).

Du måste mäta batterilådna och se vilket batteri som får plats måttmässigt. Sen när du vet måtten så får du leta efter ett passande (lagom med Ah).

Har kört med biltemas gelbatterier i mina senaste racehojar. Har funkat i flera år. Då har jag ändå tagit ett bra mycket mindre batteri än vad som satt orginal. Men som sagt det är bara å mäta.

Jag har ett fint batteri till salu! :tummenupp Köpte nytt helt i onödan då jag trodde det var batteriet som var kasst, när det istället visade sig vara ett elfel. :( Det är pedantiskt skött med underhållsladdning och är av finaste märke. :)

Edit: Såg nu att tråden skapats 14/5, så jag antar att nytt batteri redan inhandlats.

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...