Batteri till R1...

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Mitt batteri verkar vara slut så jag tänker köpa ett nytt på biltema, det blir ju nästan billigare om man köper ett nytt batteri än en batteriladdare av känt märke:)
Jag har larm på min hoj som verkar suga en del, kan man då köpa ett 12ah-gelbatteri istället för 10ah för att det inte skall ladda ur lika lätt eller hur fungerar det där...?

Visst kan du köpa ett häftigare batteri, inga problem! Drar larmet 1A så klarar ett 10Ah-batteri 10h och ett 12Ah-batteri 12h, i teorin, och ett larm drar inga 1A, möjligen 20-30mA :)
Men, problemet med kraftigare batterier brukar vara att dom blir större också... :rolleyes:

Biltema batterierna är faktiskt färdigladdade och fungerar kanon för mig och en polare...

Nja... Batterier har en viss självurladdning, särskilt om de förvaras varmt (det är därför man måste underhållsladda under vintern). Batteriet jag köpte där krävde iaf flera timmar i laddaren.

Köpte ett nytt gelbatteri på Biltema 80-818, men det fick inte plats:mad: Det var för brett (batteriet ligger ner, så sadeln tar i), 87mm, mitt batteri jag har i nu är ca 70mm.
Var får jag tag i ett batteri som passar?:confused: Gärna till lika bra pris som Biltema har:tummenupp

Köpte ett nytt gelbatteri på Biltema 80-818, men det fick inte plats:mad: Det var för brett (batteriet ligger ner, så sadeln tar i), 87mm, mitt batteri jag har i nu är ca 70mm.
Var får jag tag i ett batteri som passar?:confused: Gärna till lika bra pris som Biltema har:tummenupp

Det finns en dansk leverantör av slitdelar till motorcyklar, Max.
Jag köpte ett batteri från dem via BikeCenter i Gävle till min R1-98 och det kostade 500 pistoler. Om du orkar vänta kan jag fixa fram artikelnmr åt dig.

/ Peter

Här har du länkarna till ditt nya batteri. Försök hitta en återförsäljare nära dig så ordnar allt sig.
/ Peter

www.maxmc.se

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wtdqff#/page332/

Man tackar!!
Jag hittade en återförsäljare ganska nära mig, skall kolla om han vill ta hem ett batteri. Han sysslar bara med ATV vad jag kan se men han kanske har lust att ta hem ett till min hoj:)

Hur är kvalitén på batterier från Max?
Är det gelbatteri?

Tackar för hjälpen!:tummenupp

Last edited:
Hur är kvalitén på batterier från Max?
Är det gelbatteri?

Nej det är inget gelbatteri. Det är det första max-batteri jag provar och det har varit med sedan i våras.
Hojjen startar och det håller än så länge. :)
/ Peter

Last edited:
Jag köpte mig en laddare på Lidl igår, skall försöka väcka liv i det gamla batteriet först så får jag se om det är något att ha.
Laddare verkar vara gedigen byggd och har 3 års garanti, kostade bara 199kr:tummenupp

Nja... Batterier har en viss självurladdning, särskilt om de förvaras varmt (det är därför man måste underhållsladda under vintern). Batteriet jag köpte där krävde iaf flera timmar i laddaren.

att säga "måste underhållsladda" är att ta i.
Mitt batteri sto förra vintern urkopplat i ca. 15c, 5 månader senare startade hojen galant med hur mycket klös i batteriet som helst, startade och stängde flera gånger inom några minuter.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back