Batteri till R1, -02. Vart hitta billigt?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Tjena!
Är på jakt efter ett nytt batteri till min R1, -02.

Tips på vart jag kan hitta ett så billigt som möjligt som passar?

Verkar vara en smärre djungel att hitta rätt sort som passar, har rätt styrka och poolerna på rätt ställe, och är lagom stort osv.

Tips?

Biltemas "nya" gelbatterier är över all förväntan. Har haft ett i två år utan vinterladdning. Aldrig några bekymmer! Dessutom läcker det inte ut frätande batterisyra i resten av hojen vid krasch! Och så är det ju billigt också!

Biltemas "nya" gelbatterier är över all förväntan. Har haft ett i två år utan vinterladdning. Aldrig några bekymmer! Dessutom läcker det inte ut frätande batterisyra i resten av hojen vid krasch! Och så är det ju billigt också!

Ja det skulle va min gissning också, men hur vet jag vilket som passar till min hoj?

Ja det skulle va min gissning också, men hur vet jag vilket som passar till min hoj?

Lättast är att mäta originalbatteriet. Sen är det inte så svårt att hitta ett likvärdigt på Feltema vilket jag förövrigt också kan rek. Har ett sen 3 år i en av racehojarna. Har överlevt 2 krascher samt sporadisk underhållsladdning :)

Mät dimensionerna på ditt nuvarande/leta upp spec på nätet och jämför med måtten på hemsidan.
Kolla även Amperetimmar så den orkar med.
Eller så vet någon rakt av vilket du ska ha och du slipper anstränga dig. :tummenupp

Glöm inte märkeffekten också, så att den säkert kan leverera den ström som behövs! (Alltså ampere).
Ah = hur många gånger du kan starta utan laddning.
A = hur mycker kräm du får ut per sekund.
Typ :)
Sen är det som sagt bara att ta ett som går in. På min R6:a kunde jag ta ett som var något större än orginalet utan problem.

Det råkar inte finnas nån som köpt ett batteri till en r1 -02 som kan visa vilket batteri som funkar och passar?

Yamaha - YZF-R1 1999-2003 1000cc

Voltage: 12
Capacity: 10 Ah

Metric Dimensions: 150mm x 69.0mm x 130.0mm
Metric Weight: 1.3 kg

Amps: 10
C.C.A.: 215

Grymt sa grisen!

Nu har jag hittat ett som ska passa på alla sätt och vis. - 469 kr! :)

Ungefär 1/4 av priset som för ett märkesbatteri, och dryga 300kr billigare än mekonomen.

Öhh dock så kom jag på att det inte står på biltema.se vilken sida polerna sitter. Bahh. Varför kan man inte bara smälla i ett 20-pack AAA-batterier o köra.

www.mdsbattery.co.uk

YT12B-BS har du i din hoj.

Där köpte jag mitt Yusasa efter tips här på SH (samma som satt i från start) för typ 550kr inkl. allt!

Leverans till dörren och det tog 5 arbetsdagar...

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...