Batteri till monster

bjos

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Husqvarna sm 610s, KTM 520exc
Jag ska köpa ett Batteri till en monster 900 från 97. Kan man bara ta vilket 12 volts batteri som hälst som passar i batteri utrymmet?

Nja......
är en sanning med modifikation. Visst, ett mått kan vara att storleken passar i batteriboxen samt att polerna stämmer. Nästa du måste kolla är vilken Ampere ditt nuvarande håller eller vad som rekommenderas från "fabrik". Måste stämma överens med generatorns kapacitet... Utifrån Ampere-talet kan du sedan handla från valfri firma utifrån din plånbok. Både Biltema samt Jula:s batterier fungerar. Finns både med syra samt gele. Syrabatterier kan du fylla på vatten i. Gele-batterier är helt täta och kan inte fyllas på med någonting. Är å andra sidan täta vid omkullkörning....Kolla bara med säljaren huruvida de är laddade eller om de ska laddas innan du börjar använda batteriet ifråga. Påverkar livslängden på batteriet...
Hööööörrrrrrrrssssssssss

Nja...... är en sanning med modifikation....Nästa du måste kolla är vilken Ampere ditt nuvarande håller eller vad som rekommenderas från "fabrik". Måste stämma överens med generatorns kapacitet...
Det där får du nog förklara lite närmare tror jag.... :va

Batteriet ska ha ungefär samma Ah (amperetimmar) som fabriken rekommenderar, +1 är bättre än -1. Sen måste batteriet kunna leverera den ström som krävs för att snurra igång motorn, driva tändning osv också, och det är viktigare än att det har exakt rätt antal Ah.
Det är inte att rekommendera vanliga syrabatterier eftersom dom som sagt innehåller syra, som som sagt fräter, och dom tål inte att bli lagda.
Tänk även om att en mm hit eller dit kvittar, oftast går det att trycka dit pyttelite större batterier, eller lägga i lite skumgummi så att ett litet mindre sitter fast. Jag skulle då lägga ner den omsorgen om jag kan betala 170kr för batteriet istället för 6-900kr för ett med ett fint namn på...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg