batteri till gamm-honda!

drutten^

I'll have a slize of your mother
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
honda cb125t 1975
Batteriet har nått sitt slutdatum på min Honda Cb125t från 1975, så tänkte ta och beställa ett nytt.
Men då kom jag på mig själv med att jag vet ju inte mer än att det ska vara 6v! :O

Har hojen i ett garage ca 2mil härifrån så lite knepigt att kika på det nuvarande batteriets beteckningar.

Tänkte beställa hem ett från LellesMc men där står det ju en himla massa;
6N11-2D, 150x70x101 L*B*H, 11 AH, TYP: 2 D <--- vad står 2D för? eller det kanske är nån som rentutav vet vilken typ jag ska använda? :)

(frågar man inget får man inget veta!)
tack på förhand! :tummenupp

2D verkar stå för polplacering och placering av luftning (se bild).

Bästa är nog att du plockar ur batteriet som sitter i cykeln och kollar vad det är för typ, har försökt hitta din cykel i rek-tabeller men hittar inget.

Kan inte riktigt komma fram till vad din cykel-modell heter.
CB 125 T får jag till årsmodell 1978.
CB 125 från 1975 ser ut att heta CB 125 K4.

Kan du kolla vad som står i registreringsbeviset eller PM:a ditt reg-nummer så ska vi nog lösa detta.

Skulle den heta K4 ser det ut som du ska ha ett 6N12A-2D.

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    35.6 KB · Visningar: 65
Last edited:
2D verkar stå för polplacering och placering av luftning (se bild).

Bästa är nog att du plockar ur batteriet som sitter i cykeln och kollar vad det är för typ, har försökt hitta din cykel i rek-tabeller men hittar inget.

Kan inte riktigt komma fram till vad din cykel-modell heter.
CB 125 T får jag till årsmodell 1978.
CB 125 från 1975 ser ut att heta CB 125 K4.

Kan du kolla vad som står i registreringsbeviset eller PM:a ditt reg-nummer så ska vi nog lösa detta.

Skulle den heta K4 ser det ut som du ska ha ett 6N12A-2D.
Åhå tackar!
hjälpte en bit på vägen iaf! :)

du har pm! ;)

Jaha, det här var lite knepigt. Ett ställe säger att cykeln bör heta CB125K4 och reg-beviset säger CB125B6 men på en så gammal cykel kan man nog inte vänta sig något annat.

Det jag kommer fram till är iallafall att CB125K och CB125B6 ska ha samma batteri: 6N12A-2D

Länk till batteri-rekomendation:
MSD
YUASA

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    51.3 KB · Visningar: 77
okej tackartackar! :)
f.ö. så har den elstart

SJUKT va dyrt det du länkade till msd var! :o

borde väl egentligen kunna beställa ett yuasa batt frn lelles som är 2d helt enkelt då? :va

Last edited:
Ja batterier verkar vara lite dyra i UK :) Lelles verkar tom. ha ditt batteri men du kan kolla på Biltema också, Lelles har ju inte det bästa ryktet när det gäller leveranser.

Lelles 6N12A-2D
Yuasa: bes.nr. 07-013 pris: 548:-
Ekonomi modell av Yuasa: bes.nr. 07-213 pris: 465:-

EDIT:
Hmmm.... vet inte vad jag tänkte på men 23£ blir ju bara 285kr så det är bara halva priset mot här hemma. :D

Last edited:
Jaha, det här var lite knepigt. Ett ställe säger att cykeln bör heta CB125K4 och reg-beviset säger CB125B6 men på en så gammal cykel kan man nog inte vänta sig något annat.

Det jag kommer fram till är iallafall att CB125K och CB125B6 ska ha samma batteri: 6N12A-2D

Länk till batteri-rekomendation:
MSD
YUASA

Jag är ganska säker på att B6 kom ut 1974. Själv hade jag en K5 och den var fr 1972.

Ja batterier verkar vara lite dyra i UK :) Lelles verkar tom. ha ditt batteri men du kan kolla på Biltema också, Lelles har ju inte det bästa ryktet när det gäller leveranser.

Lelles 6N12A-2D
Yuasa: bes.nr. 07-013 pris: 548:-
Ekonomi modell av Yuasa: bes.nr. 07-213 pris: 465:-

EDIT:
Hmmm.... vet inte vad jag tänkte på men 23£ blir ju bara 285kr så det är bara halva priset mot här hemma. :D
haha kopplade till att det bev cirka 2000 svenska kronor ^^
men lelles rekomderas alltså inte att beställa ifrån? har nämligen hittat en ny hjälm och braller därifrån också (dessutom föredrar jag självklart att handla inom sverige före utlandet iom leveranstid och tull)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back