Batteri till Ducati Monster 750

MXXM

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2015
Hoj
Ducati Monster 750 -00
Hej, har problem att få min 750 att starta. Börjar misstänka batteriet. Hade stora problem med att få igång den. Mätte upp batteriet till 12.2v och runt 10v när jag tryckte på start. Laddade upp batteriet (tog nästan ett dygn), lät den stå och mätte upp 12.7v-12.8v efter ytterligare ett dygn. Provade starta på kvällen (kallt och fuktigt), gick inte. Provade efter 2 dagar, gick igång fint (en varm solig dag) och kunde starta utan problem 3-4 gånger. Mätte upp att den laddade (ungefär 13,5v när motorn var igång). Provade starta ikväll (mörkt och fuktigt) gick inte alls, provade med choken i olika lägen, startmotorn bara tuggade. Mätte upp batteriet igen till 12.2 och runt 10 när jag tryckte på knappen. Tog ut batteriet, har låtit det stå ett par timmar fortfarande 12.2v.

Är batteriet slut? Klarar den bara runt 8-10 starter och sen urladdad? Han som sålde den till mig sa att en start tog 30 km att ladda upp.

Om det är dags att köpa nytt undrar jag om det går att köpa gel-versionen eller nåt annat med lite mer kräm i?

Båda mina hojar Sprint RS och GSX1300R har med halvljuset tänt direkt efter start på tomgång ca 14,3 Volt över batteriet. Misstänker direkt att du har fel på laddningsregulator eller generatorlindningarna (brända) eller båda felen. Även om laddnimngsregulatorn är vanligast. På min SV650S var det laddningsregulatorn. Trodde ny som jag var på MC-värden 2009 att ljuset tändes automatiskt som på bil. Så de första milen körde jag med släckt belysning och märkte inget konstigt. Den startade utan större problem. Så motorn / laddningsregulatorn laddade lite. Men när jag kom på det där med att tända halvljuset. Så körde jag en mil stannade och höll inte på att få igång hojen. Och då började felsökningen. På min SV650S var det enbart laddningsregulatorn som var paj.
Den klassiska metoden kolla generatorn är att koppla loss den från regulatorn, du ska då ha 3 sladdar från generatorn.
Sedan startar du hojen och mäter spänningen mellan de 3 sladdarna L1, L2 , L3 från generatorn.
Du ska ha samma spänning (växelspänning) mellan alla tre paren L1 och L2, L1 och L3, L2 och L3, tex
tre x 70 V AC vid 5000RPM.
Ytterligare en koll som går att göra med stillastående motor är beskriven i inlägg # 13.
Ta du och läs tråden många tips.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-Blir-tokig!&p=6200645&highlight=#post6200645

Här finns också tips
http://www.sporthoj.com/forum/showt...oltregulator&p=6202598&highlight=#post6202598

(PS Vad jag gjorde med SV650S? Jo jag började med att köpa nytt batteri när det var startproblem ! Inte hjälpte nytt batteri ! Laddningsregulatorn var ju kass. DS)

Last edited:
Tack, ska kolla det! Däremot läste jag i Haynes att det går lika bra att mäta resistansen i de 3 kablarna. Då slipper man starta den.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden