Batteri till bmw f650 dakar -05

EL_Kurdo

El_Kurdo
Gick med
6 May 2004
Hoj
Bmw F650 Gs Dakar -05
Hej,
batteriet i min Dakar har lagt av och när jag nu ska köpa en ny så har jag upptäckt att det kostar ca1100:- +-100:-!
Det kostar att ligga på topp men fan inte roligt!

Hjälp!
Har under alla mina år i sadeln endast köpt batteri 1-2grr.
Behöver därmed hjälp med att hitta ett billigare alternativ. Tror ej biltema har som passar just min hoj. Jag är tacksam för tips eller om ngn här i forumet har ett att sälja så är jag intresserad. Jag bor i Malmö men kan röra mig i skåne samt kommer att vara i sthlm tors/fre 7-8 feb! Kommer för övrigt ofta till sthlm iom mitt jobb så går det inte den här gången så kommer jag upp igen snart.

tack för all hjälp
mvh
Kurdo

Varför tror du inte att Biltema har batteri som passar?
Hos vissa passar de inte i smaken, personligen kör jag tex med Odyssey, men rent måttmässigt borde de ha som passar eftersom de ju har massvis med storlekar.

Bara kolla vilka mått du har på gamla batteriet och köpa ett lika stort. Enda man får hålla koll på är att polerna är placerade så att kablarna räcker fram.
Att rekommendera är också att polerna är nedsänkta i batteriet. Som det här exemplet.
80-810_m.jpg

Duger inte Feltema så finns ju alltid Batteripoolen

BMW-hojar med ABS är lite extra kinkiga med batteriet eftersom en del av ABSens självtest är att mäta spänningen medan startmotorn går. Det ställer extra höga krav på både CCA och inre resistans och många billiga batterier håller inte så länge innan man får felindikering på ABSen.
På 650-modellerna som är relativt lätta att dra runt BORDE ett biltemabatteri duga men normalt är det Odyssey håller överlägset bäst till BMW och därmed blir prisvärda i längden. Brukar vara bäst pris HÄR.

Ursäkta gott folk, glömde posta ett svar med att jag köpt ett batteri på Ademoto i Lund för ca 399:- vilket var väldigt enkelt att montera och nu går hojen som en klocka.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park