batteri r1 från biltema?

Jag har ett Biltemabatteri på 6Ah i rejshojen, det är i klenaste laget ifall hojen skulle jävlas och vara lite trög nån gång. Min hoj laddar c:a 16-17 volt under körning och det gillar inte batteriet, jag får springa igång den till första träningspasset men sedan klarar elstarten av resten av träningen. Bortsett från att batteriet är i klenaste laget (får ej plats med större utan modifieringar av batteriburk) så är jag nöjd och kommer köpa dessa batterier även i fortsättningen.

KurvorÄrGott skrev:
De lär hålla hur bra som helst. BARA NI SKÖTER DEM !
När ni ställer hojen för vintern, ta ur batteriet och ställ det innomhus i plusgrader. Och ABSOLUT INTE direkt PÅ ett BETONGGOLV. Då drar det ur och är förstört för alltid. Fråga mig inte varför det är så. Inte ens batteriexperter kan förklara varför. Det är bara så säger även de.

Dal-Mausen

"Det finns en gammal myt om att inte lagra batterier på betonggolv - det är exakt vad det är - en myt. Denna gamla historia har funnits i ca. 100 år och dateras tillbaka då batterikärlen gjordes av trä och asfalt. Syran kunde läcka ut och bilda en sakta urladdande krets genom det nu syrablöta och ledande golvet."

Hittat på en sida med alla fakta om batterier... har också alltid hört att det skulle vara skadligt med batterier på betonggolv. Man lär så länge man lever! :tummenupp

MC-Rider skrev:
Har du rätt Ah styrka ??

Det låter ju onekligen som att det är lite för klent. Spelar oftast ingen större roll så här års men kan skapa irritation efter vinterförvaring då det kan krävas några extra sekunder på startmotorn och med för klent batteri kan det räcka med så lite...

KurvorÄrGott skrev:
De lär hålla hur bra som helst. BARA NI SKÖTER DEM !
När ni ställer hojen för vintern, ta ur batteriet och ställ det innomhus i plusgrader. Och ABSOLUT INTE direkt PÅ ett BETONGGOLV. Då drar det ur och är förstört för alltid. Fråga mig inte varför det är så. Inte ens batteriexperter kan förklara varför. Det är bara så säger även de.

Ladda upp det när du ställer undan det. Och ladda med MAX 500mA. Tro inte att det funkar med en bilbatteriladdare (dvs av den äldre varianten. De av senaste modell låter jag andra svara på)
Ladda det sedan varannan månad under vintern så håller de länge.

Mitt batteri batteri håller hur bra som helst. Då med 120W på halvljus och 320W på helljus. -Ja, det är mycket men reflektorerna klarar detta (hempul) och det är som att köra på dagen i mörker.

Sen att jag kan värma händerna av strålningen en meter framför lyktorna är ju bara skönt :tungan

Dal-Mausen

Biltema har en serie "smarta laddare. Bl a för 299 kr som klarar underhållsladdning av MC-batteri med lägre laddningsstyrka en till bilbatteri! Har artikelnummer 37 - 715

P@trik skrev:
Visst ligger batteriet mer än 45grader ,har suttit i ca 2 månader och funkar fint och har heller inte läckt nått.Å andra sidan spelar det ingen roll för mig om det skulle läcka, har inget som kan ta skada i närheten.

Tänkte bara nämna att det mesta tar skada av batterisyra, lack, skruvar, alujumjum-ytor mm. Har nämligen provat lite på min hoj :rolleyes: . En stackars skruv i botten av batterilådan blev till hälften pulveriserad av den läskiga syran.

PacMan skrev:
Tänkte bara nämna att det mesta tar skada av batterisyra, lack, skruvar, alujumjum-ytor mm. Har nämligen provat lite på min hoj :rolleyes: . En stackars skruv i botten av batterilådan blev till hälften pulveriserad av den läskiga syran.

Nu snackar vi rejshoj här, om nått fräter sönder fixar jag det med silvertejp.. :hihi

:fyllisar

MC-Rider skrev:
Skicka beteckning på ditt nuvarande eller mått Längd - Bredd samt höjd och AH så kan jag hjälpa dig i morgon
tack för erbjudandet men tar med det gamla till biltema i botkyrka efter jobbet imorgon, då borde det inte bli fel.....

Manne skrev:
tack för erbjudandet men tar med det gamla till biltema i botkyrka efter jobbet imorgon, då borde det inte bli fel.....

glömde naturligtvis att ta med batteriet men hittade nått skit som passade ialla fall tror det kostade 189 och det funkar fint förutom kontakterna som hade plus och minus på fel sida, men händig som man är så vändes batteriet upp och ner..........., tack för tipsen!

Kjell o kompani har bra å billiga batterier hetter dock ej mc batteri .

32828 Blyackumulator 12V/7,2Ah
Panasonic LCR127R2P 269,00

32716 Blyackumulator 12V/15,0Ah 499,00

32829 Blyackumulator 12V/12,0Ah
Panasonic LC-R1212P 499,00

32830 Blyackumulator 12V/17,0Ah
Panasonic LC-RD1217P 569,00

Last edited:
Nån som köpt ett batteri till sin retta nyligen?
Är det detta som gäller?

Art. 80-256

Hultan skrev:
Nån som köpt ett batteri till sin retta nyligen?
Är det detta som gäller?

Art. 80-256

Kommer inte ihåg var det var för art.nr men det var syrafritt iallafall, gel istället. Lite mindre än original samt att det var 8ah istället för 9ah. Fick inte luta mer än 45 grader men mitt ligger plant och funkar utmärkt. Kan ju köpa 7 sådana istället för ett original. Så det är bara att köpa :tummenupp

Manne skrev:
Kommer inte ihåg var det var för art.nr men det var syrafritt iallafall, gel istället. Lite mindre än original samt att det var 8ah istället för 9ah. Fick inte luta mer än 45 grader men mitt ligger plant och funkar utmärkt. Kan ju köpa 7 sådana istället för ett original. Så det är bara att köpa :tummenupp
Japp jag köpte precis det, och det funkar kalas!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år