batteri r1 från biltema?

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Mitt batteri är sopslut och jag är extremt osugen på att inhandla nytt original batteri för 1100 spänn. Borde inte något från biltema funka?någon som har erfarenhet av något billigt alternativ???

mvh
erik

skall passa 98-01 modellerna...............

Vet inte om du kan ha öppet batteri på den, men jag kör med ett från Biltema för 280 spänn tror jag. En del tycker det är kass, men det har funkat bra för mig.

EDIT:PacMan på Falkemans konto

Har inga bra erfarenheter av billiga batterier. Givetvis funkar det. Mitt Yuasa är inne på 4:e säsongen nu men dom e ju dyra oxå.. Jag har inte ens skött det över vintrarna..

Jag köpte ett av biltemas mc batterier till min r6:a , funkar fint.

Kostade inte mer än 189:-

Falkeman skrev:
Vet inte om du kan ha öppet batteri på den, men jag kör med ett från Biltema för 280 spänn tror jag. En del tycker det är kass, men det har funkat bra för mig.

EDIT:PacMan på Falkemans konto

Tror dom skall vara täta så att det går att ha dem liggandes, nån som vet exakt vilket man ska ha?

Jag och Pluto här på forumet kör med biltemas underhållsfria batterier.
Jag blev väldigt glad att de började med dessa nu i år då jag skulle inhandla nytt nu i våras. Det var rätt storlek på batteriet och polerna var placerade på samma sidor som originalet. Dock är mitt batteri nu på 9Ah, originalet 8Ah. Jag kan inte se att det skulle göra någon skada, så jag kör på.
Kvaliten verkar vara helt ok, men vi får väl se vad som händer i vinter.
Dock har jag räknat ut att man kan köpa nytt blitema varje år och ändå gå plus ifall man räknar att ett original håller i 5 år.
:tummenupp

Daddy skrev:
. Dock är mitt batteri nu på 9Ah, originalet 8Ah. Jag kan inte se att det skulle göra någon skada, så jag kör på.

Du kan slänga i ett 300 Amperebatteri om du vill utan risk.
Tar dock lite större plats..

Daddy skrev:
Kvaliten verkar vara helt ok, men vi får väl se vad som händer i vinter.
De lär hålla hur bra som helst. BARA NI SKÖTER DEM !
När ni ställer hojen för vintern, ta ur batteriet och ställ det innomhus i plusgrader. Och ABSOLUT INTE direkt PÅ ett BETONGGOLV. Då drar det ur och är förstört för alltid. Fråga mig inte varför det är så. Inte ens batteriexperter kan förklara varför. Det är bara så säger även de.

Ladda upp det när du ställer undan det. Och ladda med MAX 500mA. Tro inte att det funkar med en bilbatteriladdare (dvs av den äldre varianten. De av senaste modell låter jag andra svara på)
Ladda det sedan varannan månad under vintern så håller de länge.

Mitt batteri batteri håller hur bra som helst. Då med 120W på halvljus och 320W på helljus. -Ja, det är mycket men reflektorerna klarar detta (hempul) och det är som att köra på dagen i mörker.

Sen att jag kan värma händerna av strålningen en meter framför lyktorna är ju bara skönt :tungan

Dal-Mausen

mattsson skrev:
Det står att de får monteras med max 45 graders lutning. På R1an så ligger ju batteriet ner nästan helt o hållet, är det inte så på R6an?

Funderar på samma känns iofs som om det skulle vara skitsamma om det nu är så där billigt, då får det ligga ändå. Det värsta som kan hända är väl att man pajar det, eller?

KurvorÄrGott skrev:
När ni ställer hojen för vintern, ta ur batteriet och ställ det innomhus i plusgrader. Och ABSOLUT INTE direkt PÅ ett BETONGGOLV. Då drar det ur och är förstört för alltid.
Dal-Mausen

Tror du på Jesus också? :confused:

Ett batteri ska helst stå i frysen fulladdat.
Det där med betonggolvet kan du glömma...

Antingen ska ett batteri stå mycket kallt, klara sig då utan underhållsladdning.

Eller varmt o underhålls laddas.

Inte något mitt imällan.

Manne skrev:
Funderar på samma känns iofs som om det skulle vara skitsamma om det nu är så där billigt, då får det ligga ändå. Det värsta som kan hända är väl att man pajar det, eller?

Ja, frågan är på vilket sätt det pajjar. Jag tänker mest på om det börjar läcka så att hela elsystemet dränks i batterisyra. Visserligen står det att det är "Ingen risk för syraläckage" men det kanske bara gäller om det lutar mindre än 45 grader

mattsson skrev:
Ja, frågan är på vilket sätt det pajjar. Jag tänker mest på om det börjar läcka så att hela elsystemet dränks i batterisyra. Visserligen står det att det är "Ingen risk för syraläckage" men det kanske bara gäller om det lutar mindre än 45 grader

Visst ligger batteriet mer än 45grader ,har suttit i ca 2 månader och funkar fint och har heller inte läckt nått.Å andra sidan spelar det ingen roll för mig om det skulle läcka, har inget som kan ta skada i närheten.

Tycker biltemas batterier är klart prisvärda.

Helt ok
Är batteripåfyllare på Biltema
Tänk på att de skall laddas innan du börjar köra på det.
Vet inte i vilken stad du handlar men de borde även ha sk underhållsfria. Alltså helt ogenomskinliga och omöjliga att fylla på men däremot kan du ladda dom som vanligt. En av fördelarna med dessa är att de inte läcker vid häftig kurvtagning eller bakhjulsåka. tänk bara på att underhållsladda under icke åk-säsong. De helt underhållsfria är laddade och klara vilket de "genomskinliga" inte är

Skriv av beteckningen på ditt nuvarande batteri och ta med så löser det sig om du åker till Biltema

Manne skrev:
Tror dom skall vara täta så att det går att ha dem liggandes, nån som vet exakt vilket man ska ha?
Skicka beteckning på ditt nuvarande eller mått Längd - Bredd samt höjd och AH så kan jag hjälpa dig i morgon

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år