Batteri, rött -> minus, svart -> plus = Crap?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ja, jo, jag fick lite problem.

Jag skulle ladda mitt lite trötta mc-batteri. Satte då Röd kontakt på minus samt svart på plus. 13 h senare tog jag bort min biltema-laddare (för 69 kr) stoppade in batteriet i bågen. Batteriet hade ju såklart inte laddats nåt så hojen startade inte. Det snurrade lika dåligt som när jag tog bort batteriet. De är med andra ord inte helt kört. Då borde det inte vara så skadat väl?

Nu till min fråga.

Kan något ha gott sönder, eller är det bara att prova att ladda om det igen med rätt pol på rätt plats? :huvet :huvet :huvet

Mark skrev:
Ja, jo, jag fick lite problem.

Jag skulle ladda mitt lite trötta mc-batteri. Satte då Röd kontakt på minus samt svart på plus. 13 h senare tog jag bort min biltema-laddare (för 69 kr) stoppade in batteriet i bågen. Batteriet hade ju såklart inte laddats nåt så hojen startade inte. Det snurrade lika dåligt som när jag tog bort batteriet. De är med andra ord inte helt kört. Då borde det inte vara så skadat väl?

Nu till min fråga.

Kan något ha gott sönder, eller är det bara att prova att ladda om det igen med rätt pol på rätt plats? :huvet :huvet :huvet
Det är bara att ladda på igen, tar det inte laddning så är det bara att
köpa nytt :D

tack tack

vill bara vara säker, så man inte blåser hela morsans hus i luften för att man har slarvat lite med laddningen =))

:kulspruta

Mark skrev:
tack tack

vill bara vara säker, så man inte blåser hela morsans hus i luften för att man har slarvat lite med laddningen =))

:kulspruta
Sväller batteriet så är det bara till att vara snabb att dra ur nätanslutningen till laddaren. :D
Har batteriladdaren klarat sig? I många batteriladdare sitter skydd av något slag som kan lösa ut utifall att någon polvänder.

de är bara en liten adapter, ja, hela skiten sitter fast i stick-kontakten. Sen går det två kablar från den. Så jag antar att de bara är nån typ av spole där inne ungefär. Jag ger det en chans. verkar ju inte som att nåt ska smälla och väsnas iaf. Återkommer med svar om ett par långa timmar.

Marky som hade sin första övningskörningslektion idag.

Nu måste jag nämligen sparka igång hojen så att jag och morsan kan sticka ut och övningsköra så fort det är bra väder.

tack för svaren

Kan nu meddela att de inte vara några som helst problem att "bakåtladda" o sen ladda på rätt sätt!

Hojen startade direkt o jag var på ett strålande humör!

Tack för hjälpen!

Mark skrev:
Kan nu meddela att de inte vara några som helst problem att "bakåtladda" o sen ladda på rätt sätt!

Tack för hjälpen!

Finns en overkill grej om detta ! Jag har hört att man kan få gamla trötta blyaccar att piggnatill igen om man laddar "reverserat". Någon som VET om detta stämmer ?

Kawwa skrev:
Finns en overkill grej om detta ! Jag har hört att man kan få gamla trötta blyaccar att piggnatill igen om man laddar "reverserat". Någon som VET om detta stämmer ?

Vet ej men ibland så kan man chocka batterier och ladda tex ett 12V batteri med 24V under en kort period. Då brukar man kunna skrämma liv i taskiga batterier. Men inget permanent. batteriet är endå dåligt efter ett tag, det är mest en kortvarig lösning.

OBS Lek/labba inte med batterier eller ström hemma om du inte är säker på vad du gör. Det kan sluta mycket illa.

Kawwa skrev:
Det fungerar. Jag har använt det ett antal gånger för att få liv i halvdöda batterier. Batteriet blir inte som nytt, men det funkar som nödlösning någon/några månader tills man kan köpa ett nytt. Se dock till att batteriet är absolyt helt urladdat innan laddaren vänds, annars kommer laddaren råka ut för betydligt högre ström än den är konstruerad för, antingen bränns den eller så löser ett överströmsskydd i den ut. Att koppla en glödlampa på typ 20-30W i serie med batteriet fungerar utmärkt som strömbegränsning första delen av laddningen.

Mark skrev:

Tack för hjälpen!
Kan nästan garantera att laddaren har en spärr som gjort att det inte laddat öht. De flesta moderna laddare funkar på det viset.

Nr:18 skrev:
Kan nästan garantera att laddaren har en spärr som gjort att det inte laddat öht. De flesta moderna laddare funkar på det viset.

Jo, fast nu snackar vi Biltemaladdare utan så mycket som en indikatorlampa som visar att den är igång.. Såvitt jag kan förstå bara en transformator som levererar 12V, 500mA.

Älska Biltema

Ysch, Biltema, skräckens palats...

Fick ett infall häromdagen, batteriet var helt slut så jag tänkte att jag kör till Biltema och slänger i ett nytt. Sagt o gjort och väl där fick jag infallet, nej fan, har jag ett nytt batteri så skall det banne mig i nu också, så jag slipper springa igång. Fram med nödverktygen från hojjen och börja skruva...

Det en hel jävla timme att byta det satans batteriet. Varför kan inte biltema ha poler som sitter som alla andra... suck!

Det blev många modifieringar med hjälp av lekpolygripen som följer med i verktygen, bändes en hel del, och gudarna skulle gråta om de såg hur min lösning blev i slutändan.

När jag fifflat upp en mutter ur en vrå för 51-11 gången så skulle det bara på plats också, då visade det sig att det fattades ca 5mm sladd.... Är man trött och frustrerad så försöker man då att dra fram lite mer sladd. Men det gick fan inte. Men då var ilskan så stor att jag tog spjärn med ena handen på chassit och andra kring sladden och slet.... Swisch så fanns där 5 mm sladd till, fråga mig inte var den kom från, om det kanske var kopparn som töjde sig eller ej, men gick det gjorde det... *nöjd* och funkar gör det.

Slutsatsen är att in the end u have to love Biltema, de är billiga, inte bra, men billiga!

Nej usch för biltema, min Rf900 startade med nöd och näppe på ett temabatteri. Det är inte lika höga strömuttag ur dom batterierna, så även fast amperetimmarna stämmer så orkar de inte lasta ur vid extrema uttag.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...