Batteri luktar illa och har svällt upp. fzr600

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Hej!
Upptäckte efter man ställt hojen att de luktar illa om den. Idag startade den inte, helt kraftlös så fick springa igång den. Tänkte ladda den på jobbet, tog upp batteriet och det såg Fan ut.. Svällt på ena sidan, inbuktat på den andre.

Har läst att detta är vanligt med laddregulatorerna på fzr. Men vad gör jag nu? Går den inte köra med alls innan man åtgärdat detta? Finns det andra komponenter som kan ha gått sönder?

/Robin

Nej, eftersom batteriet är sönderkokt och dessutom inte får någon laddning så ska du inte köra med den. Även om du kan springa igång den så ska du inte fortsätta mata in alldeles för hög spänning i batteriet. Köp ny laddregulator och nytt batteri innan du kör mer.

Läste att en regulator från r6 -99 passar, stämmer det eller har jag hört fel? De verkar mer driftsäkra har jag hört.

Du kan använda dom flesta från hojar med samma eller större generator och av samma typ pm-generator.
Dock kan du få flytta över kontakterna.

Jag beställde en ny regulator på en shop här i stan och han sa att jag skulle kolla statorn också, vad jag fattade de som skulle jag kunna mäta på flatstiften som går in i regulatorn. Där skulle man ha en viss spänning, minns inte vad bara. Någon som vet något mer? Hur vanligt är felet?

Statorns kan du ju lätt mäta upp med multimeter.

Mellan dom gula tre kablarna skall du i vilka kombnationer som helst ha mycket lågt motstånd typ 0,1Ohm och så lite uppåt.

En fråga till, ska hojen vara igång då? Tyckte han pratade om det. Och då har man den ju igång när regulatorn inte sitter i.

En fråga till, ska hojen vara igång då? Tyckte han pratade om det. Och då har man den ju igång när regulatorn inte sitter i.

Det klockringaren pratar om med motor och tändning av.

Det butiken pratar om är igång och voltmätnig.

Metod ett görs i kontaktsycket för statorn bortkopplad

Den andra är att motorn går men på så att säga batteridrift - statorn bortkopplad.
Sedan mäter du med multimeter i kontakstycket till denna.
Multimetern i VAC, växelspänning typ 200VAC max räcker.

Du skall väl nå uppåt en (varvberoende) i alla tåtar i olika kombinationer

statorn är kopparlidnignen inne i generatorn som genererar den olikriktade växelspänning, generatorer är oftast tre-fas, så det är dom tre gula lledningarna som går ut från generatorn och sen in i regulatorn du ska mäta på...

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”