Batteri/laddproblem tl 1000s

grantorinoM8

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Boxholm
Hoj
TL1000S FIGHTER
En säsong gammalt gelbatteri från biltema. Minst ett par ggr under vintern underhållsladdat med ctek.
Visar 12,79 V 4 timmar efter laddning och ca 12,56 V med tändning och halvljus på. Startar fint och rappt men efter en liten körning på 10 min startar den inte. Verkar som den inte laddar som den ska.
Drog upp den på stödet och får 13 V på tomgången men sen om jag gasar upp den med ettan i till 4000 rpm så går den ner och visar ca 12.5-12,6. Har efter det provat att koppla in ett nytt bilbatteri och förlängt med startkablar till anslutningarna på hojen och får ungefär samma laddning. Lite sämre till och med ca 12,49 V vid 4000 rpm. Det känns nästan som att det lutar åt laddningen spökar. dålig på att mäta mig fram på regulatorer mm men finns det nåt bra sätt man kan kolla om de är trasiga? Känns verkligen inte som att batteriet är slut eftersom det nya bilbatteriet inte heller laddar upp till 14,4 V. Så är det dumt att åka in o köpa ett nytt eller ska man börja kolla på laddningen?
:va
 
Med allting friskt så ska det ladda över 14 V, Ingen idé att köpa nytt batteri innan det är fixat.
Börja med att kolla efter ärgade/smälta kontakter i laddkretsen.
Googla lite på troubleshooting regulator/rectifier så ska du se att du har några timmars läsning. En ny väsentligt bättre regulator med MOSFET-krets brukar göra susen i slutändan. Alltså inte en ny original utan en annan typ av krets. Vanlig på många nyare Honda m.fl.
 
Med allting friskt så ska det ladda över 14 V, Ingen idé att köpa nytt batteri innan det är fixat.
Börja med att kolla efter ärgade/smälta kontakter i laddkretsen.
Googla lite på troubleshooting regulator/rectifier så ska du se att du har några timmars läsning. En ny väsentligt bättre regulator med MOSFET-krets brukar göra susen i slutändan. Alltså inte en ny original utan en annan typ av krets. Vanlig på många nyare Honda m.fl.

Ok, Det får bli att kolla kretsen imorn. Om det är regulatorn så ska jag absolut kolla in den du skrev. Ny original var väldigt väldigt dyr dessutom.
 
Finns en del kunnigt folk på TLS i TL1000S-tråden under "modellspecifika diskussioner" Rekommenderas :tummenupp
 
Ok, Det får bli att kolla kretsen imorn. Om det är regulatorn så ska jag absolut kolla in den du skrev. Ny original var väldigt väldigt dyr dessutom.

Lyckligtvis är de flesta av samma typ.
Tre sladdar / kontakter in för de tre sladdarna från generatorn. Ofta gula eller vita.
Två sladdar / kontakter ut. Plus Röd och Minus Svart.
Vilket betyder man kan använda regulatorer till andra hojar.
TROR regulator till R1 är poppis av just bra pris / funkar.
Gissar din regulator sitter som på min sv650s under plastkåporna vi passagerar sadeln.
Dålig kylning.
Ofta placerad där luften når regulatorn på nyare hojar. För bättre kylning.
 
Last edited:
Lyckligtvis är de flesta av samma typ.
Tre sladdar / kontakter in för de tre sladdarna från generatorn. Ofta gula eller vita.
Två sladdar / kontakter ut. Plus Röd och Minus Svart.
Vilket betyder man kan använda regulatorer till andra hojar.
TROR regulator till R1 är poppis av just bra pris / funkar.
Gissar din regulator sitter som på min sv650s under plastkåporna vi passagerar sadeln.
Dålig kylning.
Ofta placerad där luften når regulatorn på nyare hojar. För bättre kylning.

Ok, ja de ser ju väldigt lika ut iaf. Nej min är lite ombyggd så den sitter nu under tanken framme vid kylaren. Vet inte om den gör det original dock. Dessutom är hojen naken så den borde kylas kan man tycka.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top