Batteri..Honda VFR

Mr_Suzuki

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda VFR
Har problem med att batteriet laddas ur snabbt på min gamla Honda VFR. Är det vanligt att det finns krypströmmar som laddar ur? Tänkte jag skulle köpa ett nytt batteri men såg att det fanns hur många som helst att välja mellan. Vad ska man ha för ett? Står inget i instruktionsboken. På mitt gamla batteri står det Y12A-B, gissar att jag ska ha ett likadant. Hur många AH ska man ha? Är det nån som kan hjälpa mig skulle jag vara glad. :tummenupp
Är det stor skillnad i kvalitet om man köper på Biltema, Mekonomen eller Bike? Det är ju stor prisskillnad!
 
Har problem med att batteriet laddas ur snabbt på min gamla Honda VFR. Är det vanligt att det finns krypströmmar som laddar ur? Tänkte jag skulle köpa ett nytt batteri men såg att det fanns hur många som helst att välja mellan. Vad ska man ha för ett? Står inget i instruktionsboken. På mitt gamla batteri står det Y12A-B, gissar att jag ska ha ett likadant. Hur många AH ska man ha? Är det nån som kan hjälpa mig skulle jag vara glad. :tummenupp
Är det stor skillnad i kvalitet om man köper på Biltema, Mekonomen eller Bike? Det är ju stor prisskillnad!



Tja, jobbar i mc butik, och vi kör YUASA batterier som fungerar alldeles utmärkt..
Skriver du vilken årsmodell, kubik osv så kan du få ett artikellnr och pris på ett batteri som du sedan kan ta med dig till närmsta butik..
Mvh Nille
 
Har problem med att batteriet laddas ur snabbt på min gamla Honda VFR. Är det vanligt att det finns krypströmmar som laddar ur? Tänkte jag skulle köpa ett nytt batteri men såg att det fanns hur många som helst att välja mellan. Vad ska man ha för ett? Står inget i instruktionsboken. På mitt gamla batteri står det Y12A-B, gissar att jag ska ha ett likadant. Hur många AH ska man ha? Är det nån som kan hjälpa mig skulle jag vara glad. :tummenupp
Är det stor skillnad i kvalitet om man köper på Biltema, Mekonomen eller Bike? Det är ju stor prisskillnad!

Det finns en viss läckström i systemet, dock så ska väl hojen kunna stå minst 2 veckor innan det har dragit ur batteriet. Är den stendöd efter att du precis kört med den och haft lyset på... så kan det vara så att laddningen på hojen inte är riktigt frisk. Laddregulatorn är lite av en svaghet på VFR:en. Men mät mellan polerna vid förhöjt varvtal och se om den laddar som den ska... allt mellan 12,65V -16V är ok.. har jag för mig.

Laddar den.. så köp ett nytt batteri. Laddar den inte.. så felsök...
KIKA LITE HÄR

Lycka till!

//KaliZ
 
Tja, jobbar i mc butik, och vi kör YUASA batterier som fungerar alldeles utmärkt..
Skriver du vilken årsmodell, kubik osv så kan du få ett artikellnr och pris på ett batteri som du sedan kan ta med dig till närmsta butik..
Mvh Nille

Hej hej, Tackar för det snabba svaret. Jag har första årsmodellen dvs Honda VFR 750 -86 :yoparty

Det finns en viss läckström i systemet, dock så ska väl hojen kunna stå minst 2 veckor innan det har dragit ur batteriet. Är den stendöd efter att du precis kört med den och haft lyset på... så kan det vara så att laddningen på hojen inte är riktigt frisk. Laddregulatorn är lite av en svaghet på VFR:en. Men mät mellan polerna vid förhöjt varvtal och se om den laddar som den ska... allt mellan 12,65V -16V är ok.. har jag för mig.

Precis så är det. När den stått ungefär 2v så är den stendöd. Du har även rätt angående laddregulatorn men jag bytte den för ett par år sedan. Råkade dock ut för ett konstigt fel under första åket i år. Körde ungefär 10mil. Tankade och sen startade den inte! Batteriet drog runt men den tände inte :mad: Var dock lätt att rulla igång. :va Hjälper det att trycka in nödstoppen när man långtidsparkerar? Tar det bort nått av krypströmmarna eller gör det bara att den inte tänder om du försöker starta?
 
Det finns en viss läckström i systemet, dock så ska väl hojen kunna stå minst 2 veckor innan det har dragit ur batteriet. Är den stendöd efter att du precis kört med den och haft lyset på... så kan det vara så att laddningen på hojen inte är riktigt frisk. Laddregulatorn är lite av en svaghet på VFR:en. Men mät mellan polerna vid förhöjt varvtal och se om den laddar som den ska... allt mellan 12,65V -16V är ok.. har jag för mig.

Precis så är det. När den stått ungefär 2v så är den stendöd. Du har även rätt angående laddregulatorn men jag bytte den för ett par år sedan. Råkade dock ut för ett konstigt fel under första åket i år. Körde ungefär 10mil. Tankade och sen startade den inte! Batteriet drog runt men den tände inte :mad: Var dock lätt att rulla igång. :va Hjälper det att trycka in nödstoppen när man långtidsparkerar? Tar det bort nått av krypströmmarna eller gör det bara att den inte tänder om du försöker starta?
 
Kolla att den inte drar ström avslagen!
Ta bort jordkabeln och koppla en amperemeter i serie. Får du uppåt 0,01 A (eller mer) ligger någon komponent på och drar ström alternativt har en diod gått åt fanders.
Ett dåligt batteri (och det kan beroende på tur/otur, omsorg/vanskötsel ta slut på en säsong) självurladdar i en sjujäkla takt så det är nog ganska trolig felorsak. Med ett bra batteri, fulladdat innan parkering och allt helt i övrigt, ska din mc kunna stå i månader och sedan ändå kvittra igång!

De flesta batterileverantörer har omvandlingstabeller som utgår just från Yuasas beteckningar så fackmannen hittar lätt ett ersättningsbatteri om du vill ha det. Annars kan du gå på mått och polplacering som brukar publiceras på säljarnas siter.

För egen del är jag helnöjd med Biltemas batterier men det kan alltid diskuteras.

Om du skall kolla regulatorn, bör du titta i din verkstadshandbok innan. 16 Volt låter definitivt för högt; skulle paja lampor och bränna ihjäl ett batteri på ganska kort tid. Skulle tro att max ligger strax över 14V
 
Last edited:
Då så..

Yuasa Batteri YB12A-B är det som rekomenderas till din hoj, ligger på 460 spänn...

lycka till....:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top