Batteri tipps. Det finns 3 olika varianter av mc batterier (som jag känner till)
1. Vanliga med destielerat vatten.
2. Gele-batteri.
3. Syra batteri - Torra batterier
Har du ett batteri som du kör med destilerat vatten kan du öppna cellerna och fylla på, vanligtvis så sitter det en liten pigg på insidan som indekerar max. Det är även bra att lufta batterit i ca 1dgn med laddning. Se till att du gjör detta i ett ventilerat utryme då knallgaser bildas.
Du kan mäta batterit på 3 olika sätt. Ett friskt batteri bör ligga med spänning på 12.7- nästan 14V då vardera cell generar ca 2,13V, men tyvär så räcker det inte med att bara mäta den.
Det man vill ha reda på är Amperen, vilken är olika från batteri till batteri. Men har man tillgång till en DIN-testare så kan det tala om exakt vilken status ditt batteri har. Bra grej att införskaffa.
Har man dock inte råd med en så kan man alltid skaffa sig en syramätare. Fungerar ungefär på samma sätt som en alkoholmätare och är betydligt mycket billigare.
Har du gelbatteri, vilket är av att föredra på en mc, då de inte finns risk för syraspill, Kör man i teräng eller på bakslangen, skaffa ett GEL.
Fördelarna är många, men nackdelen är att om man råkar dra slut på dem så är det bara soporna som gäller.
Syrabatterier - Torra batterier ska fyllas med elektrolyt, och får absolut inte utsättas för fukt eller kyla under 0 grader.. Påfyllning bör ske då batteri och syra håller ca 20 grader celcius.
Att tänka på. Kapaciteten i ett batteri är som bäst vid ca 20 grader, och efekten vid 0 gradet är ca 70%. Ladda därför batterit i värme och förvara det inne under vintern.