Batteri fel?

Hemlan

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Örebro
Hoj
Ducati Monster 696+
Hej
Jag har tagit ut min ducati monster 696 ifrån garaget och insåg att batteriet var urladdat under vintern. Laddade upp batteriet och monterade tillbaka det.

I menyn så kan jag gå till batteri menyn och ser att det står "batt 11.4" men när jag försöker att starta den så klickar det bara.

Testade att hjälp starta med bilen, detta hjälpte inte alls. Men jag kunde rulla igång mc:n körde runt i ca 3-4 km stannade och försökte att starta den igen men det bara klickade.

Är det batteriet som är kört? men borde det inte då att starta med hjälp av bil batteriet? Hade plus till plus och minus till minus.

Kan det vara volt regulatorn som har pajat under vintern?

Tacksam för hjälp!
 
Jag brukar säga att om man ens har misstänkt att batteriet är kass så är det de.
 
Har batteriet varit tömt så byt, sen om det fortfarande inte funkar så kan du börja grubbla.
 
Prova med bara startkablarna från bilen utan att ha hojbatteriet inkopplat.

Man behöver inte byta batteriet för att det varit tomt, var har du fått det ifrån Skäggot. :D
 
Ett batteri som varit fullständigt urladdat (suttit i hojen hela vintern) är inte mycket att lita på, även om det kanske fungerar ett tag när man laddat det igen.

Detta fick jag erfara i söndags när jag var på en tur 15 mil hemifrån och allting bara slocknade efter ett kort stopp, kändes minst sagt hopplöst. Nästa vinter tänker jag underhållsladda mitt batteri. :huvet
 
Jaha och varför går mitt batteri hur bra som helst trots att det har varit totalt tom vid 2 tillfällen under vintern och våren. :D
 
Prova med bara startkablarna från bilen utan att ha hojbatteriet inkopplat.
Man behöver inte byta batteriet för att det varit tomt, var har du fått det ifrån Skäggot. :D
Finns ingen fördel med att ha acken urkopplad när man hjälpstartar en hoj..
Det är mycket mera mos i ett bilbatteri jämfört med ett mc-batteri så det är mera en risk att vara utan, t ex om kablarna ramlar loss så regulatorn tappar lasten..

En ack klarar vanligen bara ett mycket begränsat antal djupurladdningar sen är den kass. Ligger i batteritekniken, det är inte byggt för att djupurladdas, det är ett STARTbatteri.
 
Prova med bara startkablarna från bilen utan att ha hojbatteriet inkopplat.

Man behöver inte byta batteriet för att det varit tomt, var har du fått det ifrån Skäggot. :D

Just i detta fallet tror jag det är att rekommendera.

Men du har helt rätt, många gånger funkar det med att bara ladda det.
 
Fattar inte att folk inte har vett eller ork att underhållsladda typ 2 ggr under vintern Hur svårt kan det vara??köp nytt nu. Typ 12.7 v ska deta vara om det e fullt kräm. 11,4 lika med slut om du provat
att ladda.
 
Last edited:
Fattar inte att folk inte har vett eller ork att underhållsladda typ 2 ggr under vintern Hur svårt kan det vara??köp nytt nu. Typ 12.7 v ska deta vara om det e fullt kräm. 11,4 lika med slut om du provat
att ladda

Det är inte så lätt när man senil och glömmer tänding på...... :3freak
 
Jaha och varför går mitt batteri hur bra som helst trots att det har varit totalt tom vid 2 tillfällen under vintern och våren. :D
Vet inte om det var riktat till mig, men jag hade inte litat vidare mycket på ett batteri som varit tokslut och stått och sulfaterat två vintrar.

Med det sagt har jag fått liv i ett batteri som hade 2V i spänning, hur länge det höll sen har jag ingen aning, men kräm fanns det efter laddning och test iaf.

Bekymret med att batteriet ger upp när man är ute och kör är inte värt att riskera för de sparade hundralapparna som ett nytt batteri kostar mig.
 
Har du ett dåligt laddat batteri så kan det frysa sönder om det står kallt, du kan även få cellbortfall om det står för länge utan tillräcklig laddning.

Sen beror det mycket på om det är ett kapslat batteri, har du 6 st små pluttar som du kan stuva ur på ditt batteri?
I så fall så kanske du behöver fylla på bat,vatten.
Är det "underhållsfritt" och du bara har 11,4 v i batteriet efter du har laddat så är batteriet rökt.
 
Håller batteriet bara 11,4V efter några kilometers körning är det inget konstigt, den sträckan ger inte mycket laddning, det som däremot är konstigt är att det inte funkade med ett externt batteri inkopplat, därför tycker jag att du först ska kolla batterikablarnas anslutning men inte på batteriet utan i andra änden dvs anslutningen till startmotorn och jordanslutningens andra ände (ram/motor).

EDIT: Läste lite för snabbt:huvet, att du laddat det innan första försöket o det inte ger mer tyder på slut batteri, men med bra anslutningar ska det ändock inte vara problem med ett externt batteri.
 
Last edited:
I menyn så kan jag gå till batteri menyn och ser att det står "batt 11.4" men när jag försöker att starta den så klickar det bara.

Testade att hjälp starta med bilen, detta hjälpte inte alls. Men jag kunde rulla igång mc:n körde runt i ca 3-4 km stannade och försökte att starta den igen men det bara klickade.

Är det batteriet som är kört? men borde det inte då att starta med hjälp av bil batteriet? Hade plus till plus och minus till minus.

Kan det vara volt regulatorn som har pajat under vintern?

Tacksam för hjälp!

HEjsan. Om hjälpstart med bil hjälpte inte då var det INTE batteriets fel. Det låter mera
att startmotor får inte ström ELLER startmotoren är trasig. FÖr att hitta exakt fel gör följande:

1.
Kolla att vid plus pol har du båda dessa kablar kopplat på din hoj. En är för startsolenoid, den är tjockare. Den andra är för allt annat elsystem. OM den tjockare är inte kopplad,
då går inget ström till startsolenoid.

2. Sök den kabelanslutning som e kopplad till STARTER (den stora el-motoren!). koppla mellan chassi och startmotorens kontakt en multimeter som mäter spänning (eller en 12V lampa bara!). När du försöker starta, lyser den lampan KLART eller multimeter visar att det kommer ström 12V? Om ja, då e det startmotorens fel. Om inte, då koppla batteriets pluspol med något extern kabel direkt till startmotoren -- VARVAR DEN STARTMOTOREN RUNT DÅ? Om Yes, då startmotoren e bra, men startsolenoid och kabel måste du kolla noga. (se punkt 3).



3. Kabel mellan batteri och startsolenoid.
Kabel mellan startsolenoid och starter.
Startersolenoid själv.

Om du "kopplar förbi" ihop dessa 2 tjocka kontakter på startsolenoid och starter börjar gå runt, då kablar e helt ok, men kontakt, eller startersolenoid själv är trasig.
 
Batteriets minsta bra spänning är 10.0V, då har den minimal kapacitet. Den spänningen ska ALDRIG VARA
MINDRE ÄN DET (oavsett om det är vid belastning eller obelastad). Annars batterielementer kan "glömma"
polariteten och blir trasiga/livslängen minskar.

Helt full-laddad 12V batteri har 14.2V spänning. Men det ska inte överskridas 14.4V Absolut inte 15V Det är klar överladdning och kokar batteriet.

Fortfarande bra sätt att ladda svavel-bly batteriet är att ha "1/10 del amperström" av batteriets kapaciteten (t.ex. 10Ah batteri ska laddas max med 1A ström, 12Ah batteri med 1.2A ström.). Och 14 timmar. Mindre ladningström är också helt ok, men ladningstid ökar då.

Underhållningsladningen för vintertid -- laddar upp batteriet, och tömjer med en 12V 21W lyse batteriet MEN ENDAST TILL 10.0V spänning, inte tills 2V eller så :) annars blir den paj igen.
Jag hade byggt själv en speciell automatiserad tömning-laddnings agregaten för sådant process.
 
Vet inte om det var riktat till mig, men jag hade inte litat vidare mycket på ett batteri som varit tokslut och stått och sulfaterat två vintrar.

Med det sagt har jag fått liv i ett batteri som hade 2V i spänning, hur länge det höll sen har jag ingen aning, men kräm fanns det efter laddning och test iaf.

Jag fick en död batteri från min granne (12V 9AH bly-svavel underhållningsfri), för att hans moderna elektroniska mikroprocessorkontrollerade laddare känner inte igen batteriet. :D

Jag tog en gammaldagens transformator som hade 0.2..0.4A max ström, max spänning 14.2V och batteriet kom till livet efter 2 dagars laddning.
Och efter några cyklar av underhållningsladdningar var det ok (laddar upp till 14.2V , tömning till 10V, laddar upp igen till 14.2V). ;)
 
Ett fulladat batteri har inte 14,2v däremot kan/ska det laddas med ca det. Jag hävdar att ett fulladattat batteri har 12,7v
 
Underhållningsladningen för vintertid -- laddar upp batteriet, och tömjer med en 12V 21W lyse batteriet MEN ENDAST TILL 10.0V spänning, inte tills 2V eller så :) annars blir den paj igen.
Jag hade byggt själv en speciell automatiserad tömning-laddnings agregaten för sådant process.

Att hålla på och tömma ett batteri är helt förkastligt, ett batteri mår bäst av att hela tiden vara fulladdat. :)
 
Ett fulladat batteri har inte 14,2v däremot kan/ska det laddas med ca det. Jag hävdar att ett fulladattat batteri har 12,7v

javisst. fast
12.7V är spänning __under belastning__. Men om mäter med endast multimeter, då är det inget belastning till batteri.

14.2V är spänning till vilket batteriet stiger i laddningsprocessen. Och vid 14.2V batteriet är inte längre någon belastning till laddningsagregatet. Till sådant nivå är alla spänningsregulatorer justerad på hojar och bilar dessutom.
men när du kopplar bort, då nivå sjunker till 13.7V (blybatteri, underhållningsfri, på det samma sätt beter också larmsystembatterier). Och vid belastning den nivå sjunker mer. (beroende på belast, till 13V eller till 12.7V).
13.7V -- det är spänning till vilket frisk full-laddad batteri återhämtar efter kort belastning.

Om du har helt full-laddad batteri och kopplar till hoj och startar motoren och varvar till 5000 rpm, läs vad visar multimeter för batterispänning? Vanligtvis är det just 14..14.5V __med full-laddad batteri__ om regulatoren fungerar som det ska och så säger Suzuki service manual också.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top