Citat: laddade batteriet inför turen till garaget där jag vinterförvarar den. Den startade fint, slut citat
Slutsats: Inget fel på batteriet för då hade hojen inte startat och du hade inte kunnat köra en meter.
Citat : körde till platsen för garaget, stängde av och fixade med inskrivning osv. skulle sen starta hojen för att köra in i garaget, då är batteriet nästan stendött, slut citat
Slutsats: Batteriet tömdes på Amperetimmar när du körde till vinterförvaringen
för laddningen fungerar inte.
Anm.: Jag har varit i samma sits som du.
Drog slutsatsen att det var kass batteri på SV650S. Så köpte nytt batteri och laddade det.
Startade fint men efter kört nån mil höll jag inte på att komma hem för jag fick inte igång hojen igen.
Trodde det skulle hjälpa med att byta till diodblinkers LED bakljuslampa osv. för dra mindre ström.
Det hjälpte inte.
För det var laddningsregulatorn som var slut.
Så med ny laddningsregulator funkade SV650S igen.
För att kolla om laddningen fungerar så mäter man batterispänningen med motorn igång och tänt ljus.
Batterispänning ska oberoende av varvtal ligga på 14,3 Volt med tänt lyse och släckt lyse.
För det gör den på min GSX1300R.
På Sprint RS så låg den på 14,3 Volt med släckt lyse för i England kör(körde?) man med släckt ljus dagtid......med tänt ljus ca 13,8/13,9 Volt. Pga av billiga klena kablar.
Multimeter
Kompakt allround-multimeter med infällbart stöd, LCD-display och skydd mot höga spänningar och strömmar. Instrumentet mäter lik- och växelspänning, ström vid likspänning och resistansen inom fem olika mätområden samt diodtest, förbindelsetest och test av 1,5- och 9 V-batterier...
www.biltema.se
Anm: Står nu hojen med tomt batteri i vinterförvaring är batteriet förstört våren 2022.
För batterier ska vara fulladdade för att inte åldras snabbt......