Batteri - dags att köpa nytt?

Lottis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2018
Ort
Halland
Hoj
Honda CBR600RR -08
Jag har ett Yuasa YTZ10S-batteri som satt på hojen när jag köpte den, har haft det batteriet i 3 år nu. Har haft fullt upp och inte kört så mkt det senaste, laddade batteriet inför turen till garaget där jag vinterförvarar den. Den startade fint, körde till platsen för garaget, stängde av och fixade med inskrivning osv. skulle sen starta hojen för att köra in i garaget, då är batteriet nästan stendött, startmotorn jobbar trött i några sekunder och sen inget. Vad beror det på, är det batteriet som är slut, laddningen som inte funkade bra eller är det snarare så att batteriet inte laddas upp när motorcykeln körs? Rörde sig om ca 1 mils färd.

Tack på förhand :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag skulle laddat batteriet igen, startat och sen mätt spänning på polerna. Då ser man om den laddar med motorn igång. Det är steg 1 i felsökning. Laddar det inte så har du felkällor i form av generator, spänningsregulator, anslutningar och dyl att se fram emot i vinter.

Alternativt köpt biltemabatteri för några hundralappar och tagit det som steg 1. Ta med instrument att mäta spänning med då spänning ur kartong kan vara väldigt låg, ta det du mäter upp till högst.

OBS! Jag är blott mediokert kompetent i ett garage och andra har nog bättre koll i allmänhet och på Honda cbr600rr i synnerhet.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Kolla först att batteriet och kablar sitter ordentligt. Kolla att kontaktytor är rena. Ladda batteriet. Starta hojen och ha strålkastaren riktad mot en vägg och varva från tomgång till 2-3 tusen varv och se om strålkastaren ändrar ljusstyrka. Ändras ljusstyrkan till starkare kan du med stor sannolikhet utesluta generator, laddnings relä etc. Då är felet hos batteriet/kabel. Detta är det billigaste och enklaste sättet hitta vad som kan vara felet utan investering i mätinstrument.

Hade detta problem på min CBX, och det visade sig att kabeln till batteriet var lös. Inte så det syntes men när jag rörde vid kabel märkte jag att kabeln satt löst. Skruva fast kabeln ordentligt sedan var det inget problem längre.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: laddade batteriet inför turen till garaget där jag vinterförvarar den. Den startade fint, slut citat
Slutsats: Inget fel på batteriet för då hade hojen inte startat och du hade inte kunnat köra en meter.

Citat : körde till platsen för garaget, stängde av och fixade med inskrivning osv. skulle sen starta hojen för att köra in i garaget, då är batteriet nästan stendött, slut citat
Slutsats: Batteriet tömdes på Amperetimmar när du körde till vinterförvaringen för laddningen fungerar inte.

Anm.: Jag har varit i samma sits som du.
Drog slutsatsen att det var kass batteri på SV650S. Så köpte nytt batteri och laddade det.
Startade fint men efter kört nån mil höll jag inte på att komma hem för jag fick inte igång hojen igen.
Trodde det skulle hjälpa med att byta till diodblinkers LED bakljuslampa osv. för dra mindre ström.
Det hjälpte inte.
För det var laddningsregulatorn som var slut.
Så med ny laddningsregulator funkade SV650S igen.

För att kolla om laddningen fungerar så mäter man batterispänningen med motorn igång och tänt ljus.
Batterispänning ska oberoende av varvtal ligga på 14,3 Volt med tänt lyse och släckt lyse.
För det gör den på min GSX1300R.
På Sprint RS så låg den på 14,3 Volt med släckt lyse för i England kör(körde?) man med släckt ljus dagtid......med tänt ljus ca 13,8/13,9 Volt. Pga av billiga klena kablar.
Multimeter
Anm: Står nu hojen med tomt batteri i vinterförvaring är batteriet förstört våren 2022.
För batterier ska vara fulladdade för att inte åldras snabbt......
 
Last edited:

Lottis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2018
Ort
Halland
Hoj
Honda CBR600RR -08
Tack så mycket för alla informativa svar ?

Just på batteriet har det inte funnits lösa kablar, tar loss batteriet vid vinterförvaringen så det har alltid varit lagom åtdraget och kontaktytorna ser fräscha ut. Kommer inte åt hojen nu förrän i...maj, kliar så i fingrarna att felsöka så det är lite synd men men. Kommer ju att bli mkt intressant att se hur spänningen kommer att uppföra sig med motorn igång. Har ju inte tänkt på att mäta spänningen på batteriet eftersom det tidigare bara har funkat. Alltid lär man sig något nytt?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack så mycket för alla informativa svar ?

Just på batteriet har det inte funnits lösa kablar, tar loss batteriet vid vinterförvaringen så det har alltid varit lagom åtdraget och kontaktytorna ser fräscha ut. Kommer inte åt hojen nu förrän i...maj, kliar så i fingrarna att felsöka så det är lite synd men men. Kommer ju att bli mkt intressant att se hur spänningen kommer att uppföra sig med motorn igång. Har ju inte tänkt på att mäta spänningen på batteriet eftersom det tidigare bara har funkat. Alltid lär man sig något nytt?
Hjärtliga lyckönskningar inför våren då!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top