Batteri dött?

Givetvis med urkopplat batteri!
Polspänningen är väl inte det enda som är avgörande, man vill väl ha lite "kräm" också. Annars blir det väl som att stå och peta på ett träd med en morakniv när man istället kan ha en yxa, eller!?

Men bäst är ju att köpa ett nytt batteri, så slipper man oroa sig över dagen då batteriet är tomt och man har bråttom iväg.
Glöm inte att koppla ur batteriet när hojen ska stå en längre stund och ta och underhållsladda det regelbundet!

Last edited:
Hmm, det verkar som batteriet gett upp helt. Laddade med en gammal hederlig laddare några timmar enligt tips ovan och kom upp i 5,5 V, sedan gick över till C-tek under ett knappt dygn, men kom aldrig över 6,5 V. Beställa från Tyskland kan väl vara billigare än att köpa i Sverige, men jag vill ju åka nu, utan att betala dyrt. :4skrika Biltemas blyackar i lämplig modell har ju både polerna på samma sida och dessutom med andra infästningar. Ska kolla om det går att bygga om på enkelt sätt (jag är inte händig).

Jag vet inte om YTX12-BS (649:-) är samma men du kan ju jämföra dimensionerna iaf. Jag beställde ett batteri från dem genom Danderyds Bilverkstad, http://www.danderydsbilverkstad.se/. De gick på batteripoolens (http://www.batteripoolen.se/default2.asp) listpriser, man slapp betala för frakt och de fyllde på syra och laddade batteriet åt en.

Kanske skulle tillägga att jag förväntade mig att få ett Yuasa-batteri men jag fick ett evergreen men jag tror inte att det är någon större skillnad. Jag menar grundprincipen är typ från stenåldern; bly och syra.

Last edited:
Jag är supernöjd med laddaren, XS 3600, men lyckades inte rädda batteriet på förra hojen (larm + ingen underhållsladdning på vintern = dåligt). Min nuvarande hoj åkte på samma grej men då hade förra ägaren gjort samma sak, köpte den i maj.

Från FAQ:n på CTEK (ser ut som att ditt batteri är rökt):
"ZAFIR 90/MULTI XS 3600 klarar att starta laddning på ett 12 V blybatteri som är urladdat så långt ner som till endast 1,5 V. Observera dock att ditt batteri kan ha tagit skada av den djupa urladdningen. Kontrollera att laddaren har kopplat om till underhåll d.v.s. att den gröna lysdioden har tänts efter 48 timmar (60 Ah batteri).
Om det inte har inträffat så är batteriet skadat och laddningen ska avbrytas."

lee skrev:
Hej! Hojen hade stått oanvänd med batteriet i för länge och batteriet var därför helt urladdat. Gick och köpte en pulsladdare på Clabbe ohlson (CTEK safir 90, 495:-) och voltmeter. Mätte upp blygsamma 0,6V innan laddning.

Last edited:
lee skrev:
Hmm, det verkar som batteriet gett upp helt. Laddade med en gammal hederlig laddare några timmar enligt tips ovan och kom upp i 5,5 V, sedan gick över till C-tek under ett knappt dygn, men kom aldrig över 6,5 V. Beställa från Tyskland kan väl vara billigare än att köpa i Sverige, men jag vill ju åka nu, utan att betala dyrt. :4skrika Biltemas blyackar i lämplig modell har ju både polerna på samma sida och dessutom med andra infästningar. Ska kolla om det går att bygga om på enkelt sätt (jag är inte händig).
Ge på batteriet 2-3dygn till, sen kan du skicka det om det inte börjat funka. :)

Projekt biltema blyack ombyggnad är på gång, men jag fastnade direkt. Som tidigare nämnts har biltemas blyack i rätt storlek fel kontakter på fel ställe. Fiock tips om att det var flatstiftskontakter jag skulle leta efter, men vad ska jag ha för kablar och hur skall det kopplas? Bifogar ett par bilder.

Bifogat

• 3.jpg
    3.jpg
    84.7 KB · Visningar: 76
  • 4.jpg
    4.jpg
    119.4 KB · Visningar: 70
lee skrev:
Projekt biltema blyack ombyggnad är på gång, men jag fastnade direkt. Som tidigare nämnts har biltemas blyack i rätt storlek fel kontakter på fel ställe. Fiock tips om att det var flatstiftskontakter jag skulle leta efter, men vad ska jag ha för kablar och hur skall det kopplas? Bifogar ett par bilder.
Bildjävlarna kom inte med. Fattar inte varför. Får länka upp istället.

www.lucesco.se/lgh/3.jpg

www.lucesco.se/lgh/4.jpg

lee skrev:
Jag önskar fortfarande lite tips på hur man kopplar! :näsblod

+ till + och - till - :tungan

Du lär ju få skarva de befintiliga kablarna eller dra om dem helt. Jag skulle lämna tillbaka det där batteriet och köpa ett riktigt istället.

Är det ett sånt här batterit du köpt eller? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95191 De har i alla fall polerna på rätt ställe för min hoj.

Det är ju lite svårt att uttala sig när man inte vet vilket batteri du köpt.

Last edited:
Hyperdrive skrev:
+ till + och - till - :tungan

Du lär ju få skarva de befintiliga kablarna eller dra om dem helt. Jag skulle lämna tillbaka det där batteriet och köpa ett riktigt istället.

Är det ett sånt här batterit du köpt eller? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95191 De har i alla fall polerna på rätt ställe för min hoj.

Det är ju lite svårt att uttala sig när man inte vet vilket batteri du köpt.

Jag har inte köpt blyacken ännu som är 80-411:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120.

Vilka kablar kan man använda?

Jag har ett oxå visset batteri men det är fortfarande lite liv i det. Om jag laddar det så går det att köra ett tag, det finns ordentligt med ström för startmotorn, men batteriet verkar ladda ur sig själv om hojen får stå för sig själv ett tag. Det finns då ström så det räcker till helljus utan att spänningen faller alltför mycket men den orkar inte dra runt. Även om batteriet är nyladdat så matar ändå generatorn in ett par ampere i det. Vad är det egentligen som sker i batteriet när det blir dåligt?

/geek

lee skrev:
Jag har inte köpt blyacken ännu som är 80-411:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120.

Vilka kablar kan man använda?

Såna batterier har det stått om i liknande trådar och mitt intryck är att de inte rekommenderas. Polerna är ju bara tunna stift och frågan är ju om de klarar av att leverera strömmen som behövs.

Batterikablar i olika dimensioner och kabelskor kan du köpa på vilken mack som helst.

Vilka dimensioner har det gamla batteriet?

rapidgeek skrev:
Jag har ett oxå visset batteri men det är fortfarande lite
liv i det. Om jag laddar det så går det att köra ett tag, det finns ordentligt
med ström för startmotorn, men batteriet verkar ladda ur sig själv om hojen
får stå för sig själv ett tag. Det finns då ström så det räcker till helljus utan
att spänningen faller alltför mycket men den orkar inte dra runt. Även om
batteriet är nyladdat så matar ändå generatorn in ett par ampere i det. Vad
är det egentligen som sker i batteriet när det blir dåligt?

/geek

Det kan möjligen vara något av detta; dåligt batteri, dålig generator, smutsigt
batteri/skavda kablar som ger krypströmmar. Läs min gamla tråd. Där står det
hur man testar att generatorn laddar batteriet. Du får köra med uteslutnings-
metoden. Ladda batteriet och låt det stå ett tag och se om det laddar ur sig
själv eller om det bara gör det i hojen. Man ska inte ha batterier stående på
garagegolvet då drar de ur sig snabbt (vet inte varför men så är det). Ställ
batteriet på en frigolitbit.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=74854

En sak som händer med blyackumulatorer är sulfatering av blyplattorna.
Klipper in en text jag hittade:
"Om batteriet utsätts för ofullständiga laddningar kommer de
blysulfatkristaller som blir kvar att successivt bilda större och mer svår-
upplösliga kristaller som inte hinner lösas upp under en normal laddning.
Upprepade ofullständiga laddningar ökar kristallbildningen ytterligare och
efter ett tag börjar man märka att batteriet tappar i kapacitet."
Det är därför det är bra att koppla på en pulsladdare så fort man parkerar
hojen i garaget.

Hyperdrive skrev:
Såna batterier har det stått om i liknande trådar och mitt intryck är att de inte rekommenderas. Polerna är ju bara tunna stift och frågan är ju om de klarar av att leverera strömmen som behövs.

Batterikablar i olika dimensioner och kabelskor kan du köpa på vilken mack som helst.

Vilka dimensioner har det gamla batteriet?
OK...

Miffodimensionerna 150*69*130.

Ett YUASA batteri kostar ca 800 spänn till FZS 600 enligt
Lelleskatalogen.Är nog värt det + att investera i
en smart laddare så kan du hålla liv i detta batteri
och kommande batterier i ett antal år istället för
att försöka göra någon sniklösning på problemet som
kanske ändå inte funkar så bra i slutändan :va

Allt går ju men frågan är om det är värt besväret :rolleyes:

.

Mitt batteri var också dött efter en vinter med imobilizer utan underhållsladdning. Ca 1 volt polspänning. Jag insåg att en vanlig laddare inte skulle fungera, så jag tog in batteriet till min lilla elektronik-labbänk.

Där har jag ett riktigt spänningsaggregat. Kopplade på 13,5 volt och fick en ladd-ström på ca 20mA. Vred upp spänningen i 40V och kom upp i 75mA...
satte strömbegränsaren på 100mA och lät den stå så två dygn, chock-urladdade den ett par korta sekunder och fick ut 5-6 Ampere ur batteriet. Chockladdade den några minuter med 4 Ampere, och gick ner till 0,5 Ampere.

Sedan gjorde jag följande ett par gånger:
1) Laddade batteriet 24 timmar med 0,5A.
2) Drog ur batteriet helt med en 60W 12V lampa (5 Ampere)
(kontrollerade hela tiden lampan så att batteriet inte stod tomt för länge)

Nu verkar batteriet hålla sig lite längre. Den tar laddning med vanlig laddare, och håller laddningen minst en vecka utan att tappa för mycket. Det går lätt att ta ut 30+ Ampere ur det nu under kortare stunder.

Det här är bara en nödlösning tills jag skaffat ett nytt batteri. De kostar ju en hel del. Siktar på någon Biltema variant. Skulle kapaciteten bli lite mindre spelar det inte så stor roll, jag behöver inte 12Ah.

xrperra skrev:
Ett YUASA batteri kostar ca 800 spänn till FZS 600 enligt
Lelleskatalogen.Är nog värt det + att investera i
en smart laddare så kan du hålla liv i detta batteri
och kommande batterier i ett antal år istället för
att försöka göra någon sniklösning på problemet som
kanske ändå inte funkar så bra i slutändan :va

Allt går ju men frågan är om det är värt besväret :rolleyes:

.

Lelles säger så ja, men det är fel batteri, det är för brett. Det jag ska ha kostar 1079 hos dem. Men nu skiter jag i det här och köper ett orginalbatteri hos mcvaruhuset för 986 enl prisuppgift per telefon.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back