BAtteri Ampere

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
tja låt säga jag har 10 Ampers batteri på min hoj nu kvittar det om jag köper ett 11 9 eller ja 12 AMperes batteri o sätter i?

JaDeM skrev:
tja låt säga jag har 10 Ampers batteri på min hoj nu kvittar det om jag köper ett 11 9 eller ja 12 AMperes batteri o sätter i?

Jo det skall inte spelar ngn roll bara det får plats, förresten så menar du väll Amperetimmar. Fördelen är ju att den kan lagra lite mera kräm...

//Mvh

Murra skrev:
Jo det skall inte spelar ngn roll bara det får plats, förresten så menar du väll Amperetimmar. Fördelen är ju att den kan lagra lite mera kräm...

//Mvh

ja ampheretimmar,,,palla inte skriva ut allt tänkte folk vet vad jag menar :D

Ett större batteri ger inte bara mer Ah, det ger oftast högre startström också.
Stor skillnad om man får det där lilla extra snurren på startmotorn. :hoppa

Mats757 skrev:
Ett större batteri ger inte bara mer Ah, det ger oftast högre startström också.
Stor skillnad om man får det där lilla extra snurren på startmotorn. :hoppa

Detta är väldigt sant och viktigt att inte glömma i diskussionen då detta ofta är felet då en del cyklar anses som svårstartade.

JaDeM skrev:

Om du vill tjäna (slippa lägga ut) en slant så har jag kört med biltemas mc batterier i två av mina hojar...
och det har funkat perfekt.

ps. ja det kanske är så att de inte håller samma kvalite men.
för det priset är det helt ok att byte batteri lite oftare.

// TAB

CBR1000RR skrev:
Om du vill tjäna (slippa lägga ut) en slant så har jag kört med biltemas mc batterier i två av mina hojar...
och det har funkat perfekt.

ps. ja det kanske är så att de inte håller samma kvalite men.
för det priset är det helt ok att byte batteri lite oftare.

// TAB

Precis så resonerar jag oxå, och mitt första Biltemabatteri fick jag kassera nu, mest för att jag själv hade kladdat till det och struntat i att underhållsladda det sista vintern.Batteriet (som iofs har 75% kapac. kvar) Blev 10 år...

Blybatterier är Lowtech. Finns INGET som säger att ett dyrare är bättre.
Snackar vi andra teknologier och ffa MF (maintenance free) så gäller andra sanningar.

Har också goda erfarenheter av Biltema batterier, tänk också på att även Clas Ohlson har billiga batterier. Det gäller ju att hitta ett som passar i boxen också så mer att välja på är ju bra.

Jag har ett biltema 5,5 eller 6 amperetimmar på min CBR och har upplevt att det är i klenaste laget. Det räcker till startmotorn men mer är det inte, är det inte fulladdat så blir det tjurigt ... Behöver inte köra mycket startmotor för att det ska bli tomt heller.

Det måste väl vara minst 8 Ah original på en CBR antar jag, förmodligen 10 eller 12 så att 6 är klent säger sig ju självt. Min KTM 450EXC hade också ett pluttigt batteri original, kommer inte ihåg specen, men det behövde vara toppladdat för att orka dra igång hojen men det var guld värt när man kört fast och var helslut. :D

Ninjaboy skrev:
Det måste väl vara minst 8 Ah original på en CBR antar jag, förmodligen 10 eller 12 så att 6 är klent säger sig ju självt. Min KTM 450EXC hade också ett pluttigt batteri original, kommer inte ihåg specen, men det behövde vara toppladdat för att orka dra igång hojen men det var guld värt när man kört fast och var helslut. :D

Farsans blackbird har 12 Ah vill jag minnas. Min är en ren racehoj så det är inte så vikigt att startmotorn fungerar, jag kan lika gärna springa igång den.

Har tittat på biltemas större batterier men alla blir högre och det fungerar inte för mig eftersom polerna redan nu ligger någon halvcentimeter från ramen. Finns ingen anledning att modifiera batteriburken eftersom det fungerar hyfsat med nuvarande batteri.

Ninjaboy skrev:

Enligt manualen till min 05'a så ska det vara 9,5 Ah
// TAB

gött o veta det med Ahmperetimmarna ska smälla i ett batteri med 2 Ahmperetimmar mer än original så man får det lilla extra :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...