Batteri 640 SM -03

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Mitt batteri har just begärt pension. Kollade vad nytt kostar, 1395 :- på Lelles. Någon som känner till något billigare alternativ?! Biltema? Men hur vet jag vilken typ av batteri jag behöver? Tacksam för upplysningar! :Bugar

(Det skall tydligen vara 12v 8.6Ah. Någon som hittat något billigt batteri med den specen?)

Enda som finns på biltema är med 9Ah, spelar det någon roll, eller kommer man skjuta 2 lampor varje gång man startar?
 
Last edited:
Ah betyder bara hur länge du kan använda batteriet 9Ah innebär att du kan ta ut 1A i 9 timmar eller 9A i en timma t.ex.
Så det är inget som drabbar dina elektriska komponenter mer än att om du köper ett för litet så kanske det inte kommer att orka starta hojen. Köp ett med samma storlek och spänning (Volt) som det gamla så kommer ligga på ungefär samma AH.
 
Jag köpte ett gelebatteri från biltema.. Vill minnas att det var på 7Ah och att det kostade runt 300:- Du hinner ju byta det ett par gånger innan du är uppe i 1400:-
Gelebatteri kan vara bra på motard pga lutningen då man inte alltid har alla däcken på marken :)
 
Ah betyder bara hur länge du kan använda batteriet 9Ah innebär att du kan ta ut 1A i 9 timmar eller 9A i en timma t.ex.
Så det är inget som drabbar dina elektriska komponenter mer än att om du köper ett för litet så kanske det inte kommer att orka starta hojen. Köp ett med samma storlek och spänning (Volt) som det gamla så kommer ligga på ungefär samma AH.
Du börjar bra där, men sen barkade det lite åt skogen :) Det man är ute efter är hög CCA, dvs den ström som batteriet momentant kan leverera, och generellt sett så orkar större (fler Ah) gel/bly/liknande batterier leverera en högre ström än mindre (färre Ah) batterier. Generellt sett behövs det inte många Ah, för att dra igång en hoj, man kör ju bara startmotorn nån sekund, det intressanta är dock hur många ampere man får just dom sekunderna, momentant alltså. Det är därför LiPo-batterier kan ha ganska få Ah, men ändå orkar dra igång stora motorer :tummenupp
 
Jag köpte ett gelebatteri från biltema.. Vill minnas att det var på 7Ah och att det kostade runt 300:- Du hinner ju byta det ett par gånger innan du är uppe i 1400:-
Gelebatteri kan vara bra på motard pga lutningen då man inte alltid har alla däcken på marken :)

Håller batteriet ännu? Laddat det någon gång?
 
Du börjar bra där, men sen barkade det lite åt skogen :) Det man är ute efter är hög CCA, dvs den ström som batteriet momentant kan leverera, och generellt sett så orkar större (fler Ah) gel/bly/liknande batterier leverera en högre ström än mindre (färre Ah) batterier. Generellt sett behövs det inte många Ah, för att dra igång en hoj, man kör ju bara startmotorn nån sekund, det intressanta är dock hur många ampere man får just dom sekunderna, momentant alltså. Det är därför LiPo-batterier kan ha ganska få Ah, men ändå orkar dra igång stora motorer :tummenupp

Det var ju det jag menade men jag ville inte komplicera det mer än nödvändigt. Menade helt enkelt att om han köper ett batteri på biltema som passar på platsen där det gamla satt så kommer det inte vara någon fara och han slipper trassla med att göra nya lösningar för att hålla batteriet på plats.
Jag själv hade inte satsat på ett LiPo batteri mellan benen då det har inträffat att dessa exploderat vid överladdning.

Jobbar med både batterier och laddare och är väl medveten om hur det funkar. (Dock är jag inte bäst i världen på att förklara) :gnissla
 
Last edited:
Det var ju det jag menade men jag ville inte komplicera det mer än nödvändigt. Menade helt enkelt att om han köper ett batteri på biltema som passar på platsen där det gamla satt så kommer det inte vara någon fara och han slipper trassla med att göra nya lösningar för att hålla batteriet på plats.
Jag själv hade inte satsat på ett LiPo batteri mellan benen då det har inträffat att dessa exploderat vid överladdning.

Jobbar med både batterier och laddare och är väl medveten om hur det funkar. (Dock är jag inte bäst i världen på att förklara) :gnissla
Det var ingen näsknäpp, bara ett förtydligande att man inte ska stirra sig blind på antalet amperetimmar :krama

Som kuriosa, batteriet var dött i morsans bil, så jag tog ur mitt Biltema-batteri ur gixxern och startade bilen med det, gång på gång på gång. Sen stoppade jag i det i gixxern och startade den också, utan att ladda mellan. Det är på runt 7Ah nånting, dvs rätt långt ifrån bilens på ca 60Ah! :) Men, det fortsatte orka leverera tillräcklig startström trots att laddningen i det sjönk! :tummenupp
 
Det var ingen näsknäpp, bara ett förtydligande att man inte ska stirra sig blind på antalet amperetimmar :krama

Som kuriosa, batteriet var dött i morsans bil, så jag tog ur mitt Biltema-batteri ur gixxern och startade bilen med det, gång på gång på gång. Sen stoppade jag i det i gixxern och startade den också, utan att ladda mellan. Det är på runt 7Ah nånting, dvs rätt långt ifrån bilens på ca 60Ah! :) Men, det fortsatte orka leverera tillräcklig startström trots att laddningen i det sjönk! :tummenupp

Hehe tog det aldrig som en knäpp på näsan.

Summan av kardemumman köp ett Biltemabatteri med bra mått för att passa i hojen så kommer det funka finfint.
Ett batteri med samma mått kommer att ha ungefär samma kapacitet (Ah som skiljer olika batteritillverkare åt är
allt som oftast skillnad i hur de mäter ut kapaciteten alltså under hur lång tid de laddar ur batteriet. Förutsatt att det är samma typ av batteri.)

Hoppas att vi iallafall har hjälpt trådskaparen något.. :va
 
Hehe tog det aldrig som en knäpp på näsan.

Summan av kardemumman köp ett Biltemabatteri med bra mått för att passa i hojen så kommer det funka finfint.
Ett batteri med samma mått kommer att ha ungefär samma kapacitet (Ah som skiljer olika batteritillverkare åt är
allt som oftast skillnad i hur de mäter ut kapaciteten alltså under hur lång tid de laddar ur batteriet. Förutsatt att det är samma typ av batteri.)

Hoppas att vi iallafall har hjälpt trådskaparen något.. :va
Ja, även om det ska bli samma i teorin så reagerar ju batterier olika på att leverera 1A i 9h eller 9A i 1h beroende på temperaturutveckling mm mm :)

Japp, vi har om inte annat hjälpt honom att få en bunt nya gråa hårstrån :hihi
 
Ja, även om det ska bli samma i teorin så reagerar ju batterier olika på att leverera 1A i 9h eller 9A i 1h beroende på temperaturutveckling mm mm :)

Japp, vi har om inte annat hjälpt honom att få en bunt nya gråa hårstrån :hihi

Hehe tänkte att vi låter bli att dra in Herr Peukerts eller vad herrn med lagen nu hette.
 
Long story short: 8 eller 9Ah spelar mindre roll. Se till att måtten stämmer för att minimera moddandet. Biltema funkar, hur bra återstår att se.

Tack för hjälpen!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top