Baslåda till bil för hårdrock

Jag har en Mds audiophile power 10" som funkar som en dröm. Inte inspelad än riktigt men den är fruktansvärt rapp och hänger med långt ned i frekvenserna.
2"slag is the shit.
 
lätt skulle jag köra med 4st 8" eller 2 st 10"
sen får man kika ut låda o vilken låda som e bäst för just den högtalarn.
sen ett par mellanregister a,la 5,25 typ.
kickpaneler.
schyssta diskanter på de,
ett slusteg för framsystemet o ett för basarna, sen har du :yoparty
 
En 3-4st 6,5" kit i dörrarna och 2st 12" basar i sluten låda med separata kammare av bra kvalite, som drivs av rikligt med effekt. Då rockar det kan jag lova, om det är rätt byggt. :hihi
 
Last edited:
Bandpasslådor har stora problem att komma ner i frekvenz.. slutenlåda ger klart bäst karaktär på ljudet väldigt distinkt och kontrollerad bas, men lådan blir oftast enorm.. en väldigt välavstämd basreflex kan bli riktigt bra.

Dock gäller det när man ska göra egna högtalare att först fixa en riktigt styv låda, se till att nån som verkligen kan räknar ut låda och ev port, och framförallt filtret! väldigt stor del av slutprodukten sitter i lådan och filtret!

Du kan få ett skit element att spela riktigt bra med gryt filter och låda samtidigt som du kan få ett duder grymt element att spela skit med kass låda och filter.. sen gäller som sagt att se till att du har massvis med effekt som orkar hålla i basen!
 
Cervantes skrev:
2084325 Bandpasslådor har stora problem att komma ner i frekvenz.. slutenlåda ger klart bäst karaktär på ljudet väldigt distinkt och kontrollerad bas, men lådan blir oftast enorm.. en väldigt välavstämd basreflex kan bli riktigt bra.

Dock gäller det när man ska göra egna högtalare att först fixa en riktigt styv låda, se till att nån som verkligen kan räknar ut låda och ev port, och framförallt filtret! väldigt stor del av slutprodukten sitter i lådan och filtret!

Du kan få ett skit element att spela riktigt bra med gryt filter och låda samtidigt som du kan få ett duder grymt element att spela skit med kass låda och filter.. sen gäller som sagt att se till att du har massvis med effekt som orkar hålla i basen!

Möjligt att man får problem med riktigt låga frekvenser och bandpasslådor om man bygger med för liten portarea, men inte annars. För bilbruk har du ju normalt inte lägre f-3dB punkt än 40Hz iallafall. Slutna lådor blir stora om elementet har högt Vas och du vill spela riktigt djup bas med full effekttålighet men du kommer ju få samma lådvolym för en portad låda. Köper man bara ett element med vettigt Vas i förhållande till Fs så är man oftast hemma.
 
Baslådan till min audiophile 10" är sluten och är bara ca 500x300x300.
Fruktansvärd punch.
Ett element jag helt klart kan rekommendera.
 
Tack så hjärtligt allihop för bra info och synpunkter. Jag har måttat lite i skuffen (den är iiiinte stor) och det blir 8" X 4 i lådan. Fram ska det gå att få in en 8" i en liten låda framför mittkonsolen mot torpedväggen. Får väl leta en 8" som spelar i så liten låda som det bara går, finns, men dom brukar vara dyra... :gnissla Men men, kom gärna med fler tips!

MVH Lars
 
enkel 10:a i liten sluten låda med mycket dämpull!
 
En 12'a i en fjärde ordningens bandpass går att få att låta som hammarslag om man vill :yoparty :tummenupp
 
Rekomenderar också 10-or i sluten låda.
Hade 6 st av mds värre 10-or i 120 liter sluten låda i en ford escort för några år sedan.Drivet med ett av mac audios större steg,tror det gav 2x800W rms (inte säker men det va stort och säkrat 160 ampere).
Det pumpade bra trots att det mest spelades punk och hardcore i den bilen.
Största problemet var att se vart man körde för man ser suddigt när ingenting är stilla så det är nästan lite mycke med 6 basar men det känns gott.
 
har 4 st autostudio 8 or i min bil hårdrock :banana skitkul alltså lådan ligger portad på 79 liter men ja skulle satsa på 8 or å så ett kaxigt steg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top