Barrry Sheene 1970

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Legend, helt klart! Kollar lite på Youtube, enligt honom så kör han en 2-cylindrig 125:a med 10 växlar 1970
Världen var galnare då än nu, det vet jag! Och jag vet att det fanns 6 cylindriga 125:eek:r runt den tiden.
Men vill gärna veta mer om just Suzuki på den här tiden...Någon som kan berätta mer?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Legend, helt klart! Kollar lite på Youtube, enligt honom så kör han en 2-cylindrig 125:a med 10 växlar 1970
Världen var galnare då än nu, det vet jag! Och jag vet att det fanns 6 cylindriga 125:eek:r runt den tiden.
Men vill gärna veta mer om just Suzuki på den här tiden...Någon som kan berätta mer?
Njae
Inga 6-cyl 125:eek:r vad jag vet
Ett litet axplock
50cc - tvåtakt Suzuki 2-cyl RK67 14-vxl 17,5 hp vid 17.300rpm
50cc - tvåtakt Suzuki 3-cyl slidmatad RP68 (tror inte att den kom så långt som till tävling)
50cc - fyrtakt Honda 2-cyl (fanns variant med fälgbroms) RC116
125cc - fyrtakt Honda 5-cyl RC159
250cc - fyrtakt Honda 6-cyl RC166
350cc - fyrtakt Honda 6-cyl RC174
500cc - fyrtakt Guzzi V-8
Det mesta finns att se o höra på YT och mycket att läsa på nätet

 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Njae
Inga 6-cyl 125:eek:r vad jag vet
Ett litet axplock
50cc - tvåtakt Suzuki 2-cyl RK67 14-vxl 17,5 hp vid 17.300rpm
50cc - tvåtakt Suzuki 3-cyl slidmatad RP68 (tror inte att den kom så långt som till tävling)
50cc - fyrtakt Honda 2-cyl (fanns variant med fälgbroms) RC116
125cc - fyrtakt Honda 5-cyl RC159
250cc - fyrtakt Honda 6-cyl RC166
350cc - fyrtakt Honda 6-cyl RC174
500cc - fyrtakt Guzzi V-8
Det mesta finns att se o höra på YT och mycket att läsa på nätet


125/5 är inte så illa heller, 25cc per kolv...
Jag kollade lite Youtubes, tyvärr är det mest folk som veterankör dom, dvs växlar långt innan redline, men satan vad det varvar ändå
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Njae
Inga 6-cyl 125:eek:r vad jag vet
Ett litet axplock
50cc - tvåtakt Suzuki 2-cyl RK67 14-vxl 17,5 hp vid 17.300rpm
50cc - tvåtakt Suzuki 3-cyl slidmatad RP68 (tror inte att den kom så långt som till tävling)
50cc - fyrtakt Honda 2-cyl (fanns variant med fälgbroms) RC116
125cc - fyrtakt Honda 5-cyl RC159
250cc - fyrtakt Honda 6-cyl RC166
350cc - fyrtakt Honda 6-cyl RC174
500cc - fyrtakt Guzzi V-8
Det mesta finns att se o höra på YT och mycket att läsa på nätet

Ok, missade med en cylinder då ;) . Men som jag förstod det köpte han den här 2 cylindriga Suzukin med 10 (?) växlar och servade den själv....Visst man kunde köra Formel 1 på den tiden med bilen på en kärra bakom sin Fåård Transit. Men kunde man köpa en sån Suzuki, eller var det bara för få utvalda?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
125/5 är inte så illa heller, 25cc per kolv...
Jag kollade lite Youtubes, tyvärr är det mest folk som veterankör dom, dvs växlar långt innan redline, men satan vad det varvar ändå
Härliga ljud - jag var iväg till Assen på Centennial TT-99 (tror jag) - såg o hörde många av dem IRL. Massor med gamla italienska hojar från 50-500cc 1-4 cylindrar. Hondas 50cc o 250cc samt ett antal MV - bland annat en 6:a (350 eller 500) som aldrig kom ut på banan.
Vi har ju några halmoderna 6:eek:r o 8:eek:r också, Laverda V6, Benelli 750 o 900 Sei, Morbidelli V8 och givetvis Kawa 1300 o CBX:en - tror alla dessa "föddes" på 70-talet. Finns även ett försök till V8 från Australien tror jag.
Å givetvis alla Millyards tokiga multicylinderhojar allt från 4-5-6 o 12 cylindrar (och 10 inte att förglömma, men den var fusk - redan färdigbyggd.....
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ok, missade med en cylinder då ;) . Men som jag förstod det köpte han den här 2 cylindriga Suzukin med 10 (?) växlar och servade den själv....Visst man kunde köra Formel 1 på den tiden med bilen på en kärra bakom sin Fåård Transit. Men kunde man köpa en sån Suzuki, eller var det bara för få utvalda?
Vete f-n, skall kolla i mina "historieböcker", men det är nog ungefär detsamma som dagens MotoGP - är du tillräckligt seriös o har duktiga förare så kan du köpa förra eller årets hojar från fabriken, Idemitsu Honda, Pramac Ducati m.fl.
På den tiden fanns det fabriksteam och privatförare - vad jag vet existerade inga sponsrade team (rätta mig om jag har fel)
Titta på hojar från 60-70-tal, knappt några dekaler från sponsorer alls. Idrottsmän som tjänade pengar på sporten ansågs fult
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ok, missade med en cylinder då ;) . Men som jag förstod det köpte han den här 2 cylindriga Suzukin med 10 (?) växlar och servade den själv....Visst man kunde köra Formel 1 på den tiden med bilen på en kärra bakom sin Fåård Transit. Men kunde man köpa en sån Suzuki, eller var det bara för få utvalda?
Jomen - 1970-71 körde han i klasserna
50cc Kreidler (team Kreidler racing)
125 / 250 / 350 Bultaco (team Sheene racing)
125 Suzuki (den du frågar efter - jomen, en sådan fick han "köpa") (team Sheene racing)
250 Yamaha (team Gerard Brown)
250 Derbi (team Derbi racing)
250 Suzuki ( team Crooks racing)
350 Yamsel (Yamaha Seeley?????) (team John Cooper racing)
500 Suzuki (team Sheene racing)
500 Kawasaki
750 Norton Commando (team Gus Kuhn racing)
Jo, tiderna var annorlunda - teamen var oftast föraren som även kunde mecka sina hojar + någon i familjen o några kompisar - när de hade tid o råd att ställa upp, resor betalades ur egen ficka.
Lön existerade bara för några få fabriksförare, övriga levde på prispengar och jobbet de hade på vintern. Därav att många oftast tävlade i flera klasser varje racedag

23GP-vinster varav 7 i Sverige (Anderstorp o Karlskoga)
102 GP-starter, 52 ggr på pallen i GP

(var det något mer herrn ville veta? ;))
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Noterade också det där med en väldigt fin serie i Sverige! På mossen var det mest F1 som gällde på den tiden, men det där är imponerande! Mest segerrik på mossen kanske, i klasser som "räknas"? Jo det var kanske som på -90 talet när man kunde åka till Noale och köpa sig en "fjolårsfabrikare". Men just Suzuki känns inte så "hett" för mig på den tiden, men det kanske var hojen man skulle ha!?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Min jobbkollega (kvinnlig sådan) polade ihop med honom på tidigt 70-tal (så gammal är jag)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top