Barros - varför i skuggan?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
När man ser de här två filmerna med en oskadad Barros (först på NSR 500, sedan på RC 211 V) är det svårt att förstå att han hade en så undanskymd roll innan han gick till WSBK och sedan i pension.

:va

[YOUTUBE-ID]RSsxOQ2Dq_U[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]SzZ98PJx7Uc[/YOUTUBE-ID]

Därför att han var för ojämn. Kanonresultat ena veckan för att komma åtta veckan därefter.

Därför att han var för ojämn. Kanonresultat ena veckan för att komma åtta veckan därefter.
Jo, men man undrar vad denna ojämnhet berodde på. Var han någonsin försteförare i ett riktigt bra team med kokurrenskraftigt material? Jo, då han körde West RC 211 V - och då spöade han Rossi. Jag bara spekulerar: kanske förtjänade han bättre resultat?

Då hade Rossi redan vunnit VM medan Barros hade allt att köra för...

Lite kul att i nästan varje klipp, så är Rossi med!

Barros kunde vara snabb, när han mådde bra? Det går ju upp och ner hela tiden och som Gustav säger, så för varierande.

Eller, för liten fanbase? Nä

Jo, men man undrar vad denna ojämnhet berodde på. Var han någonsin försteförare i ett riktigt bra team med kokurrenskraftigt material? Jo, då han körde West RC 211 V - och då spöade han Rossi. Jag bara spekulerar: kanske förtjänade han bättre resultat?
Den RC211V Barros körde sägs vara den som var utvecklad för kommande säsong med mer avancerad TC, bättre effekt etc.samt att Rossi som sagt redan säkrat titeln.
Jag gillar Barros men han kudne aldrig få till det trots flera bra styrningar både hos Honda, Suzuki, Cagica och Yamaha.

Barros har varit i VM cirkusen i ungefär 100år så han såg det nog som en schysst arbetsplats och ville nog inte satsa liv och lem på varje race,
ungefär som alla vi andra gör på våra dagliga arbetsplatser.....ibland går det lite långsamt och trögt men ibland briljerar man och visar framfötterna :-)

Barros är trots allt en hjälte tycker jag eftersom han varit så pass bra i alla år och haft en plats bland världens bästa förare.

Som sagt, lite ojämn, men fan va kul att titta på när han var på rätt humör! Men att han bara spöade Rossi när titeln var säkrad är fel, det hände ju både innan och efter, men tyvärr inte allt för ofta.
Man får en tår i ögat när man ser Kato där också.. Man undrar hur långt han kunde gått och om Rossi hade haft lika många titlar?

Men hallå! 2004 hade han den finaste stolen i huset, han var försteförare hos HRC, remember?

http://resources.motogp.com/files/results/xx/2004/MotoGP/VAL/world+standing.pdf

Det var 2004 Barros hade en fantastisk fight back to back med Rossi i Tyskland om förstaplatsen. Rossi drog det längsta strået den gången. Det var uppenbart att Rossi denna gång såg till att inte göra om samma misstag i sista kurvan som han gjort året innan när han fightades med Gibernau, då han tog ett allt för defensivt spår i sista kurvan och Gibernau gasade förbi precis på mållinjen.

Barros var, likt Abe, emellanåt bländande snabb men verkade sakna den allsidighet och konsekvens som kännetecknar världsmästarna. Fast vad gör det? Jag håller Barros bromsgrepp högre än Haydens VM-titel. :)

Kul att se alla omkörningar mitt i kurvorna. Nu är det bara ombromsningar som gäller.

Du kanske medvetet har missat att Nicky brukar använda yttern på ett snyggt och föredömligt sätt.

kanske förtjänade han bättre resultat?

Hm! Barros i all ära, men som sagts Barros var för ojämn i MGP och har exakt dom resultat han förtjänar.. Spekulera i hur framgångsrik han vore som 1:e förare i ett topp team känns rätt så meningslöst.. :)

Last edited:
Barros är HJÄLTE med stort H! Alla som kan göra kanonresultat är HJÄLTAR. Bättre att komma etta ibland och 15e ibland, än att komma åtta varje race. Vidare är det fantastiskt att rejsa i en ziljon år och trots det kunna prestera bra. Tänker på Barros, Checa, Edwards, capirossi. Riktigt bra! Att de orkar!

De som är med i GP, WSB, WSS osv och BARA kommer på åttonde plats hela tiden är inte HJÄLTAR, bara hjältar!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT