Barnvagnar - era omdömen?

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Hej

Ni som har eller haft barnvagnar nyligen. Skulle ni inte kunna dela med er av era erfarenheter på vad man ska tänka på inför ett köp. Vad är bra och dåligt med just er vagn?

ja enligt tjejerna ska man ha offroaddäck om man bor på landet och slicks om man bor i stan.. :rolleyes: inga småhjul bara, om man inte ska ha en paraplyvagn för småtrippar..

fick jag göra om allt o köpa "en" vagn som man ska ha hela tiden så en stor paraplyvagnslikn tingelse(sulky) där man kan fälla ryggen hela vägen. den ska kännas rejäl med lite större hjul och inge rappel..
om den ska va ny så 3-4000+
även om de är en pyttebebis så ska den iaf ha en åkpåse likn sak som den gonar lika bra i som en ombonad "vanlig" vagn..

annars en kombivagn där de följer med 2 delar. vi har fan en sån och 2 paraplyvagnar nu.. 1,5 år och dom används sällan. jänta sov i den lilla paraplyvagnen på dagis och de räckte gott och väl med myspåsen :krama

Last edited:
Köp en begagnad märkesvagn, dom är oftas i kanonskick + att man brukar få alla tillbehör med.

Helt meningslöst att slänga ut 8-10000 på en ny vagn.

Det är viktigare att kolla på skicket än att serviceboken medföljer, privatimporterade ska ligga lite lägre i pris då dom svenska handlarna inte vill befatta sig med garantierna.

Skämt åsido:
Stora hjul som fan, och BREDA så dom inte skär ner i mjuka underlag.
Homogena hjul (INTE LUFTFYLLDA) om du inte vill ha en ny hobby "punkalagning".
Det är alltid punka när vagnen behövs som mest och man har mest bråttom annars.

Vi köpte en ny brio kombi som vi har använt i 4 veckor nu. Den är ganska stor så det är en fördel om man har en kombi bil. Det är stora hjul på den och det känns säkrare än små hjul. Den är ju inte så smidig i affärer då det inte är svängbara hjul. Men över huvudtaget är vi väldigt nöjda med den.

Vi köpte en Cresent classic eller nåt,ligga,sitta och åka åt alla håll funkar för lillan.

http://www.crescentbaby.se/classic.html

På det stora hela så funkar den fint ,bortsett ifrån punkteringar som innan beskrivs,jag skiter i det och kör runt med punka och ser det som träning.

Fick visst bra betyg av SP i någon råd och rön test gogglade frugan fram,så då blev det så.

Sen har den fyra hjul och riktiga mekaniska bromsar dvs man ser och känner att låset går ner och låser i hjulen.

Personligen så vill jag varna för trehjuliga-popvagnar ,testa att rulla en sådan på en singelgång,offroad eller över en tröskel utan att få ett bryt.

Kan bara säga en sak. Köp en Baby Breaker Rally Edition. Det är en kille på Tradera som tar hem dem från Italien & lägger ut dem på auktion.

Vi fick vår för 3400kr inklusive frakt och den var värd varenda öre. Stora mönstrade däck, ställbar fjädring:tummenupp, bärbar insats, skötväska och regnskydd.

Vagnen är även vändbar och ombyggningsbar till vanlig sittvagn/sulky.
Dessutom är det en cool rally design med racing-nummer på varje vagn.

Googla för bilder.

Vi har haft Teutonia Mistral S (sport :yoparty ) Enkelvagn. Har varit kanon, inget att klaga på.

Har även haft en Emmalunga Twin city cerox 360. Tvilling vagn. Har svängbara framhjul. Funkar KANON på grusvägar, nästan smidigare än teutonian fastän det är en dubbelvagn.

Det är smidigt med ett vändbart styre, så att barnet slipper sitta i stark vind/solsken. Ovanstående vagnar är väldigt små ihopfälda.

Vad du än gör köp ingen billig vagn. Begagnatmarknaden är stor, köp en beg märkesvagn alt en ny.

Tänk också på hur lätt den är att fälla ihop samt hur stor den är då, om ni ska ha den med i bilen mkt. Kompisen köpte först en vagn som de var toppennöjda med förutom att det tog en evighet att fälla ihop o få in i bilen & tog mkt plats. Så till slut sålde de vagnen & köpte en annan som var mindre & lättare att få med sig.

Vi är nu inne på andra vagnen, grabben är nu 11månader och vi känner att den stora kombivagnen inte är lika nödvändig längre.

Vagn 1: Brio Happy
En bra stor vagn där vi hade ligginsats som tillval, alltså är det en sittvagn som man sätter i liggdelen. Det som är bra är att barnet kan ligga raklång utan bekymmer och att det är större däck som tar sig fram bra i naturen (vi har hund).
Däremot kommer storleken med ett pris, den väger en del.
Fjädringen är kanon i den här och det är lätt att vagga barnet till sömns.

Vagn 2: Brio Race
Den här köpte vi nyligen då vi är ute efter en lite lättare vagn, den kan inte fälla ryggen helt men David sover knappt i vagnen längre ändå. Den har breda plasthjul, alltså punkteringsfria, och fjädring. Det är något vi såg på många att det saknades, fjädring alltså.

Vi är väldigt nöjda med båda två.

Vad gäller frågan om de tål vatten, visst, det gör de men även vattentåligt tyg börjar lukta illa om fukten får stå kvar... då är det lättare med ett regnöverdrag man kan ta av och hänga ut ganska lätt. Sen täcker regnöverdraget mer och ser till att barnet inte blir blött också.

Köp något lagom smidigt! Svängbara hjul saknade jag på vår första vagn :tummenupp

Personligen skulle jag inte lägga så mycket energi och pengar på själva barnvagnen. Man har den inte så länge.
Däremot kommer du vilja ha en bra sulky/sittvagn för den kommer hänga med ett tag.
Själv kör jag med en Emmaljunga Scooter 2008 camo edition. Tycker den är kanon. Robust å stabil även i lite terräng, feta hjul utan slang (mao aldrig punka), bra fäll-möjligheter, svensk kvallis. Dessutom är den snygg att posera med, och det vet ju alla att det är det som är viktigt. :tummenupp

Vi köpte en Cresent classic eller nåt,ligga,sitta och åka åt alla håll funkar för lillan.

http://www.crescentbaby.se/classic.html

På det stora hela så funkar den fint ,bortsett ifrån punkteringar som innan beskrivs,jag skiter i det och kör runt med punka och ser det som träning.

Fick visst bra betyg av SP i någon råd och rön test gogglade frugan fram,så då blev det så.

Sen har den fyra hjul och riktiga mekaniska bromsar dvs man ser och känner att låset går ner och låser i hjulen.

Personligen så vill jag varna för trehjuliga-popvagnar ,testa att rulla en sådan på en singelgång,offroad eller över en tröskel utan att få ett bryt.

För att fortsätta detta inlägg lite.. jag lagar punkteringarna på nolltid, 3 st på 10 månader känns inte som nåt större problem.

Är väldigt nöjd med Crescent-vagnen. Det är en robust och stadig vagn för promenader och middagslurar. Dock är den ganska tung och stor om man ska packa den i och ur bilen. Den fyller hela bagageutrymmet på vår Honda CRV så
ganska snabbt inhandlades en sulky att ha med i bilen just för att slippa släpa hela barnvagnen med sig ut på stan.

Vi har en Acta Graco duologic bilbarnstol och det finns sulkymodeller där du kan sätta ner hela bilstolen. Smidigt som f-n.:tummenupp

Har en Brio -07 som vi köpte för 3k begagnat, bra pris tycker jag!
Det medföljde en sittdel oxå, sen har vi köpt ett regnskydd samt insektsnät, finns på Babyland/Babyproffsen.
Det är med offroad däck med slang i (har bara lagat punka 2 gånger än....)
Funkar bra i snö,grus,asfalt.
Så köpa nytt för 7-10k har aldrig varit aktuellt för oss.

Finns det ingen modell med elmotor och nån form av fotstöd så att vi lata pappor kan gå ut med ungarna utan att behöva röra på fötterna? Eller ska jag behöva uppfinna det själv?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg