Barnett koppling och helsyntetolja R6 -99?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Nån oljeexpert som vet? Med helsyntet i orginalkopplingen slirar den lite. Måste veta innan jag installerar den för den skall ligga 10 minuter i den sorts olja jag kommer köra på. Vill ju ogärna pajja nya kopplingen för att man klantar sig med oljan. //B

Kopplingens slirande beror inte på om du har delsyntet eller inte det beror på oljemärket. Lägg lamellerna om möjligt över natten i valfri Jaso klassad olja av ditt favoritmärke.

Okej. Den slirar nämligen på OKQ8's helsyntet olja. Nu när jag plockat bort orginalkopplingen ser den förbannat hel o fin ut. Känns lite kasst att ha lagt 1600 på en ny nu.. men men då har man en barnett koppling istället. Vad får man för en beggad koppling i bra skick? Kan jag nu lägga den nya kopplingen i OKQ8s helsyntetolja en stund och sen meka ihop den? Om det visar sig att den slirar på den oljan hur gör jag då? Häller i annan olja eller måste jag göra rent kopplingen med nån sörja? Slänger upp lite bilder på kopplingen och min fina arbetsyta :)

Bifogat

• Kopplingsbyte 0008.JPG
    Kopplingsbyte 0008.JPG
    46.9 KB · Visningar: 108
  • Kopplingsbyte 0009.JPG
    Kopplingsbyte 0009.JPG
    58.9 KB · Visningar: 125
  • Kopplingsbyte 0010.JPG
    Kopplingsbyte 0010.JPG
    55.4 KB · Visningar: 95
  • Kopplingsbyte 0001.JPG
    Kopplingsbyte 0001.JPG
    102.1 KB · Visningar: 122
Du vet säkert det men lätt å missa om man inte vet, en av mellanskivorna är tjockare än dom andra... den skulle ligga längst in tror jag

det kan inte bara vara att du haft gammal skit olja eller nått för att den ska slira?

Har du verkstads handbok står ju alla toleranser för lameller och mellanskivor.

Du måste ju skaffa en vit ryamatta att ha under hojen när du mekar. :mattias

Lamellerna behöver inte se särskilt slitna ut för att vara förbrukade. Jag skulle då inte köpa begagnade kopplingslameller. :gnissla

Kommer du att byta stålskivorna samtidigt?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=77853
Kolla inlägg nummer tre för ett par bilder på en seriöst använd koppling.

BillS skrev:
Okej. Den slirar nämligen på OKQ8's helsyntet olja. Nu när jag plockat bort orginalkopplingen ser den förbannat hel o fin ut. Känns lite kasst att ha lagt 1600 på en ny nu.. men men då har man en barnett koppling istället. Vad får man för en beggad koppling i bra skick? Kan jag nu lägga den nya kopplingen i OKQ8s helsyntetolja en stund och sen meka ihop den? Om det visar sig att den slirar på den oljan hur gör jag då? Häller i annan olja eller måste jag göra rent kopplingen med nån sörja? Slänger upp lite bilder på kopplingen och min fina arbetsyta :)
Du har kanske inte bytt fjädrarna....
Kör med Castrol..Brukar alltid funka..Och den den ska vara avsedd för lameller...Mycket viktigt...

Ladda hem en manual och kolla på avsnittet om koppling, där står minimal tjocklek för hela lamell/stålskiv paketet. Är det så att du har fått i bilolja och det är orsaken till slirandet så lägg lamellerna i alkohol (t-röd) över nattten.

SKall du inte byta stålskivor rekomenderar jag att du ser till att få dem blästrade som de är nu ser de väl blanka ut, blanka skivor+nya lameller=slöseri på pengar.

Tack för svaren.
Nu när jag byter byter jag lameller, stålskivor och fjädrar till barnett kevlar kit.
Oljan jag hade i tidigare var OKQ8s helsyntet mc-olja för 4-takt. När jag pratade med yamahacenter om slirandet sa de att r6orna kan vara känsliga mot helsyntet och kan slira och att de rekommenderade delsyntet. Så jag hoppas att det ska funka nu med nya kopplingen.

@ Mr Helmut: Börjar den slira om jag satt den tjockare mellanskivan fel?

Kan nån förklara hur jag sätter tillbaka kopplingskåpan med den lilla armen så att allting hamnar rätt därinne?

BillS skrev:
Kan nån förklara hur jag sätter tillbaka kopplingskåpan med den lilla armen så att allting hamnar rätt därinne?
Vilja, våld och vapenfett.

Nejdå, det är lite pillrigt. Men med tid och tålamod så löser det sig.

Enligt handboken till R6 ska kopplingslamellerna vara mellan 2.9~3.1mm. Utbytesgränsen går vid 2.8mm. Men även om lamellerna befinner sig inom rätt intervall så kan det hända att ytorna på både stålskivorna och kopplingslamellerna har så sliten yta att man måste byta ändå.

Kolla http://www.yzfr6.net/manual/R6_manual_eng.pdf för mera info.
Jag är dock lite osäker på för vilka årsmodeller den gäller.

Tack så mkt för hjälpen. Nu är allt bytt. Om det funkar märker jag väl i vår :)
De gamla friktionsplattorna var 3,1mm tjocka allihop. Hittade ingen udda platta. Plus att alla plattor såg fina ut. Tack Esquire för manualen :tummenupp

hej hej
såg att en mellanskiva eventuellt skulle vara tjockare??har med precis bytt koppling men vet inte om det var nån som var tjockare, undrar då om jag måste riva igen eller det går ändå?? vad kan hända??
tacksam för svar..
mvh jerry

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg