Barnen med på tur ?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Tjenare.

När jag var 10 år (1982) så köpte min pappa sin hoj, en Honda silver wing 550cc (som han än har idag) och jag började åka med honom när jag var 10-11 år.

nu är jag själv i den sitsen, jag kommer att köpa hoj inom de närmaste 14 dagarna, och min dotter fyller 10 i höst.

jag kommer ju inte att köpa en "soffa" som min egen far, utan en sporthoj. vilken är inte bestämd ännu, men troligtvis R6, R1, Thunderace, Thundercat.

så ni som har "extrem" sporthoj kan väl skriva hur ni upplever det att ha med sig grabben/tösen ut när ni kör en tur, lång som kort. och i vilken ålder dom började åka med.

// Henke

Brorsan är 10 och när han åker med så kör med ett spännband runt magen som han håller i. Svårt att få fäste annars när han har så små händer och armar. Blir oftast korta turer utan någon direkt hög fart. Har aldrig åkt motorväg med han.

wonderwizard skrev:
Tjenare.

När jag var 10 år (1982) så köpte min pappa sin hoj, en Honda silver wing 550cc (som han än har idag) och jag började åka med honom när jag var 10-11 år.

nu är jag själv i den sitsen, jag kommer att köpa hoj inom de närmaste 14 dagarna, och min dotter fyller 10 i höst.

jag kommer ju inte att köpa en "soffa" som min egen far, utan en sporthoj. vilken är inte bestämd ännu, men troligtvis R6, R1, Thunderace, Thundercat.

så ni som har "extrem" sporthoj kan väl skriva hur ni upplever det att ha med sig grabben/tösen ut när ni kör en tur, lång som kort. och i vilken ålder dom började åka med.

// Henke

Hej Henke. Jag har två döttrar, 2 och åtta. Den äldsta har åkt med mig sedan hon var fyra. Mest korta resor på en timma eller två, men ibland längre. Hon tycker att det är jätteroligt och är rätt avkopplad.
Det är inte ovanligt att hon somnar under transportsträckorna. Jag känner att hon blir tyngre och då får jag sitta och putta lite på henne. Man tar det förståeligt nog mycket lugnare än annars. Och jag brukar ibland också få bannor att det går för sakta. Hojarna har varit Suzuki Katana och Yamaha R1

smilee skrev:
Hej Henke. Jag har två döttrar, 2 och åtta. Den äldsta har åkt med mig sedan hon var fyra. Mest korta resor på en timma eller två, men ibland längre. Hon tycker att det är jätteroligt och är rätt avkopplad.
Det är inte ovanligt att hon somnar under transportsträckorna. Jag känner att hon blir tyngre och då får jag sitta och putta lite på henne. Man tar det förståeligt nog mycket lugnare än annars. Och jag brukar ibland också få bannor att det går för sakta. Hojarna har varit Suzuki Katana och Yamaha R1

somna??? låter skitfarligt ju...
har ingen erfarenhet, men det känns väl som att de bör vara stora nog för att kunna förstå vad det hela innebär. med risker etc.
fast det e ju klart, inte alla vuxna har ju det klart för sig...

Min son är 9 och han är skitduktig att sitta bakom , han följer med i kurvorna och håller i bra.............Jag har sett att det finns ett sorts band som man som förare spänner runt midjan på sig själv , det finns två "handtag/ögglor" framtill som barnen kan hålla fast ( dom sitter inte fastspända i dig utan dom håller bara tag), sånt skulle vara bra att ha , och självklart så är alla skyddskläder på varje gång han åker......Annars så älskar min son att åka med , och han är inte sån att han somnar , men polarens dotter har nickat till bakom honom så han skaffade intecom så att han kan snacka med henne och hålla koll så hon är vaken........

Ken Keniff skrev:
Jag har sett att det finns ett sorts band som man som förare spänner runt midjan på sig själv , det finns två "handtag/ögglor" framtill som barnen kan hålla fast ( dom sitter inte fastspända i dig utan dom håller bara tag), sånt skulle vara bra att ha

Jag har mitt GoreTex ställ när jag skjutsar den lilla och den har två remmar på sidorna för att justera midjemåttet. Dom är perfekta handtag.
Jag pratade med min svärfar om detta och han sa att även hans barn brukade somna därbak. Han spände om ett band runt båda midjorna för att undvika att någon ramlade av. :tummenupp Ja se 70 talet.

Jag har läst att det är jätte farligt att spänna fast barnen, både i motorcykeln och i föraren. Det kan gå riktigt illa om man kultar!

/ Hannes

Ken Keniff skrev:
Jag har sett att det finns ett sorts band som man som förare spänner runt midjan på sig själv , det finns två "handtag/ögglor" framtill som barnen kan hålla fast ( dom sitter inte fastspända i dig utan dom håller bara tag.......

du vet inte vart man kan få tag i ett sådant ?

Finns väl någon typ av barnstol. Är ca 20 cm hög i ryggen och så spänner man fast den runt bakdelen. Vet inte riktigt för hur stora barn det finns men den är nog mest till för att hålla barnet på plats i acc och i sidled.

HanneZ skrev:
Jag har läst att det är jätte farligt att spänna fast barnen, både i motorcykeln och i föraren. Det kan gå riktigt illa om man kultar!

/ Hannes
Absolut. Det är bättre om barnen har någon form av handtag att hålla sig i.

Har själv somnat bakom min man på en tråkig autobahnsträcka... Vaknade av att jag snarkade! Jag brukar hålla i hans spännband på hans goretexställ när han har det på sig och det gör våra ungar oxå. Fast nuförtiden kör jag ju min egen hoj så insomningsrisken har minskat markant!
Det viktigaste är att barnet är så moget att det förstår allvaret i att sitta still och inte flaxa etc., en intercom är ju inte dumt heller :tummenupp

Det MÅSTE ju vara farligt att somna bakpå hojen. Måste föraren väja, bromsa hårt eller liknande ramlar ju den sovande av...

Emmi skrev:
Det MÅSTE ju vara farligt att somna bakpå hojen. Måste föraren väja, bromsa hårt eller liknande ramlar ju den sovande av...
Absolut. Det blir kortare sträckor nu för tiden. Man vill ju inte riskera det finaste man har.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien