Bardisk

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning allihopa.
Jag och min sambo håller på och funderar på om vi ska bygga en bar, eller rättare sagt, vi ska bygga en bar men vi vet bara inte hur det ska se ut. Någon som har lite tips eller bilder på schyssta bardiskar? Inte alldeles för står bara, disken kanske kan var 150-200cm lång, så det blir väl 3-4 stolar i bredd.
Hittade den här bardisken som var rätt schysst: http://www.kagge.com/ekfat.4.htm men den blir nog svår att göra sjelv, speciellt eftersom jag inte har en aning om vart jag ska leta efter sådana fat. Oljefat med OKQ8 loggo på kan jag bygga av men det känns liksom inte lika fint :huvet

Hinkas skrev:
2051504 Morsning allihopa.
Jag och min sambo håller på och funderar på om vi ska bygga en bar, eller rättare sagt, vi ska bygga en bar men vi vet bara inte hur det ska se ut. Någon som har lite tips eller bilder på schyssta bardiskar? Inte alldeles för står bara, disken kanske kan var 150-200cm lång, så det blir väl 3-4 stolar i bredd.
Hittade den här bardisken som var rätt schysst: http://www.kagge.com/ekfat.4.htm men den blir nog svår att göra sjelv, speciellt eftersom jag inte har en aning om vart jag ska leta efter sådana fat. Oljefat med OKQ8 loggo på kan jag bygga av men det känns liksom inte lika fint :huvet

Den du länkade till såg ju bra ut, men den såg inte så skön ut direkt.
Det kändes som tunnorna kom för nära benen så man inte kan luta sig över/hänga på själva skivan för att knäna tar i.

Jo men ditt förslag var ju inte så dumt egentligen. Lacka faten antingen svart eller nåt, den använder du en rostfri plåt som skiva (givetvis med bockade kanter på så den ser "massiv" ut), då blir det ju räjsing på hög nivå :tummenupp

Men sen om det passar in i resten av huset är en annan sak iof :hihi

Jonathan skrev:
2051571 Jo men ditt förslag var ju inte så dumt egentligen. Lacka faten antingen svart eller nåt, den använder du en rostfri plåt som skiva (givetvis med bockade kanter på så den ser "massiv" ut), då blir det ju räjsing på hög nivå :tummenupp

Men sen om det passar in i resten av huset är en annan sak iof :hihi

Hmmmm, skulle ju kunna vara rätt snyggt, men vet inte... Hade hällre velat ha nån i trä, men man kan ju fundera lite över den där idén också, alla idéer är bra utom dom dåliga :tummenupp

Hinkas skrev:
2051596 Hmmmm, skulle ju kunna vara rätt snyggt, men vet inte... Hade hällre velat ha nån i trä, men man kan ju fundera lite över den där idén också, alla idéer är bra utom dom dåliga :tummenupp

Jepp. Sen kan man ha ett svetsat kärl i aluminium med stålomspunna slangar och grejer till bärsen så blire bling bling :hihi

Ok är kommer inredningsnickaren :tummenupp
Köp den en elektrisk vinkelsåg, finns fär några hundra på nått billigt byggvaruhus. Sen en skruvdragare och lämplig skruv Sen åker du o köper furuvirke, stabila saker som 2x4 tum kanske. Mät och såga nu noggrant. Bygg en lämplig ramkonsktruktion. Är den ett par meter lång så sätt några stolpar innan för bygget, med kanske 30-40cm mellanrum. Sen köper du nån cool parkett i mörkt trä, valnöt eller liknande. Såga lagom längder. Sätt ihop all parket med små nubb i toppen o botten av disken. Vad gäller skivan finns det några allternativ. Antingen att köpa en massiv skiva ho tex nån köks-tillverkare, eller lägga parkett på toppen också, och sen sätta svarta vinkel-järn runt om på toppen för att dölja fula skarvar.

Med lite förberedelse och lugn o ro har du din bar på en dag :tummenupp

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
2051845 Jag vill inte verka negativ, men är inte bardisk hemma lite mycket 80-tal och gillestuga?
Jo, men nu har 80-talet nått även Härjedalen.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2051845 Jag vill inte verka negativ, men är inte bardisk hemma lite mycket 80-tal och gillestuga?

Tänkte samma sak, samtidigt som jag ändå vill ha något liknande typ ett barskåp eller dyligt.

Kul med bar!

Jag har oxå blandade känslor för det. Skulle vara kul som bara den, men de känns inte så "rätt".

Till saken, baren du länkade till var ascool!

Dock verkar det vara ganska svårt att få plats med benen efter som buktar ut precis där stolarna står. Om man nu inte har 1½ m. långa ben då såklart.

Hoppas att du hittar en bra och snygg lösning!

RedBaron skrev:
2051855 Jo, men nu har 80-talet nått även Härjedalen.

Jo, vi är ju lite efter vi. Neh vafan, jag tycker bara det vore kul att ha, sedan om det var vanligt på 80-talet eller så, det skiter la jag i =).
Och ja, det är i en "gillestuga". Även om den ska förädlas lite med 42" lcd och annat smått och gott. Helt enkelt ett rum som man gärna sitter i och varvar ner en aning.
Ni behöver ju inte komma på invigningen och få gratis dricka så. Jag har redan tagit bort er från gästlistan så ni slipper få onödig skräppost :tummenupp

Mark skrev:
2051922 Kul med bar!

Jag har oxå blandade känslor för det. Skulle vara kul som bara den, men de känns inte så "rätt".

Till saken, baren du länkade till var ascool!

Dock verkar det vara ganska svårt att få plats med benen efter som buktar ut precis där stolarna står. Om man nu inte har 1½ m. långa ben då såklart.

Hoppas att du hittar en bra och snygg lösning!

Jag har en bild hemma på en bar som skulle passa mig perfekt, kanske kan lägga upp den någon dag. Eller ska kolla om den finns kvar...

IKEA har haft sålt ett bord som funkar perfekt som bardisk, en tunn lång skiva som går rätt ut från väggen och stöttas av ett ben i ändan. Det fanns stolar i rätt höjd att köpa till också. Funkar bra, blir liksom en naturlig hängpunkt på fest. Sedan kan du ha själva barskåpet brevid. Här e mitt barskåp, snyggt och mkt enkelt att bygga.

Bifogat

• barskåp2.jpg
    barskåp2.jpg
    62 KB · Visningar: 262
Näääeee, vad är det för fel på kylskåp och en skön soffa?

General E skrev:
2051959 IKEA har haft sålt ett bord som funkar perfekt som bardisk, en tunn lång skiva som går rätt ut från väggen och stöttas av ett ben i ändan. Det fanns stolar i rätt höjd att köpa till också. Funkar bra, blir liksom en naturlig hängpunkt på fest. Sedan kan du ha själva barskåpet brevid. Här e mitt barskåp, snyggt och mkt enkelt att bygga.

Sådant bord är jag inte så jäkla sugen på... Men skåpet ditt var ju riktigt snyggt. Något liknande vill jag ha, och även ett kylskåp med glasdörr. Spriten kanske man ska ha på glashyllor med speglar bakom eller något, fast det kanske är för "vanligt"?

Gustav1 skrev:
2051964 Näääeee, vad är det för fel på kylskåp och en skön soffa?

Nätbrynja, pizzafläckar och en folköl i näven framför fotbollen? :tummenupp

Inte för att vara negativ, men 42" plasma-tv ihop med en ekfatsbardisk låter som höjden av smaklöshet. Ungefär som loafers, tubsockor och adidasshorts.

McB skrev:
2051968 Inte för att vara negativ, men 42" plasma-tv ihop med en ekfatsbardisk låter som höjden av smaklöshet. Ungefär som loafers, tubsockor och adidasshorts.

Nu har jag ju inte sagt att det blir dom där ekfaten, utan tyckte dom såg rätt schyssta ut.
Sedan vad det blir för någonting, det får vi se.

Hinkas skrev:
2051975 Nu har jag ju inte sagt att det blir dom där ekfaten, utan tyckte dom såg rätt schyssta ut.
Sedan vad det blir för någonting, det får vi se.

Om bardisken är byggd i något annat material än glas och stål så gäller samma som för ekfatsmakapären. Eventuellt kan man tänkas gå med på att använda sig av en jättetjock skiva av stavlimmad teak eller något annat snyggt, mörkt träslag, men bara kanske.

Hinkas skrev:
2051925 Jo, vi är ju lite efter vi. Neh vafan, jag tycker bara det vore kul att ha, sedan om det var vanligt på 80-talet eller så, det skiter la jag i =).
Och ja, det är i en "gillestuga". Även om den ska förädlas lite med 42" lcd och annat smått och gott. Helt enkelt ett rum som man gärna sitter i och varvar ner en aning.
Ni behöver ju inte komma på invigningen och få gratis dricka så. Jag har redan tagit bort er från gästlistan så ni slipper få onödig skräppost :tummenupp
Det är lugnt, kostnaden för soppa och terrängdäck avskräckte ändå :tummenupp

McB skrev:
2051987 Om bardisken är byggd i något annat material än glas och stål så gäller samma som för ekfatsmakapären. Eventuellt kan man tänkas gå med på att använda sig av en jättetjock skiva av stavlimmad teak eller något annat snyggt, mörkt träslag, men bara kanske.

Fick ju ett tips tidigare i sporthojschatten, kommer inte ihåg vem det var som sade det, kanske var du rent av, men att man tar sådan där glasbetong eller vad fasiken det heter och murar upp baren med, och sedan sätta ett riktigt fönster mitt i där man kan ha lite prydnadssaker, det som rekommenderades var något med MC-anknytning, t.ex en fälg eller liknande...
Det är jag ju lite sugen på också, och till det kanske man kan använda skiva av rostfritt eller något.

Finns många idéer....

RedBaron skrev:
2051988 Det är lugnt, kostnaden för soppa och terrängdäck avskräckte ändå :tummenupp

Hehe, OK :tungan

Hinkas skrev:
2051995 Fick ju ett tips tidigare i sporthojschatten, kommer inte ihåg vem det var som sade det, kanske var du rent av, men att man tar sådan där glasbetong eller vad fasiken det heter och murar upp baren med, och sedan sätta ett riktigt fönster mitt i där man kan ha lite prydnadssaker, det som rekommenderades var något med MC-anknytning, t.ex en fälg eller liknande...
Det är jag ju lite sugen på också, och till det kanske man kan använda skiva av rostfritt eller något.

Finns många idéer....

Det låter som ett bra tips från någon med smak, så det var nog jag som sade det.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...