Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hejsan!
Jag tänkte åka till barcelona med bil. Hur långt är det? Vad kostar alla broar och färjor?
Tänkte ta det istället för att flyga då, vi tyckte det verkar roligare, typ. Är det värt det?
Tackar! =>
risk att det blir jävligt långtråkigt efter ett par timmar oxo..
men ta bilen tycker jag, bättre för miljön och det kan ju bli ett trevligt äventyr!![]()
Att åka bil i 580 mil är väl ungefär det sämsta man kan göra för miljön. Eller hur tänkte du?
Jag tänkte att det är bättre än att ta flyget.
Och efter att ha sett Jeremy Clarkson kalkylera ut att det är mer energisnålt att ta en Aston Martin DB9 istället för tåg när man endast är en person så krävs det inte många utav mina hjärnceller för att räkna ut att en vanlig bil med några stycken i är mer miljövänligt än flyget som är den värsta miljöboven utav dom alla..
Men snälla, Rätta mig om jag har fel.
Det beror förstås lite på hur många som vistas i bilen och vilken bil du åker i...
Men en Boeing 737-600 bränner cirka 0.35L/mil och passagerare vilket är bättre än majoriteten av alla bilpendlare ens om dom åker 2 i varje bil![]()
probably blir det ingen boeing 737 från "ståckhålm tä backelåna" va?
det var för övrigt jävligt överraskande information om soppaåtgång för mig, trodde det var galet mkt mer.. hur mkt drar de som flyger inom europa(kan inga namn)? samt hur giftiga är flygplansavgaser kontra bil?
Jodå, minstingen 737-600 har en räckvidd på 5648 km, så det räcker gott. Visst drar ett plan mycket bränsle, men man får komma ihåg att det är som med en buss, många som delar på förbrukningen
Jetbränsle släpper ut 21.095 lbs CO2 / gallon.
Bensin släpper ut 19.564 lbs CO2 / gallon.
källa
Giftighetsgraden är väl ungefär detsamma. Jetbränsle är baserat på fotogen som är en petroleumprodukt. Ingenting man bör dricka med andra ord, men samma gäller vanlig bensin.
De problem som brukar diskuteras är att avgaserna släpps ut högt uppe i atmosfären och att de därför skulle göra mer skada. Virgin Airlines har sagt att de skall lägga följande 10 års vinster på forskning kring renare flygbränsle i alla fall. Vore kul om Ford och GM kunde lova samma sak gällande bensin(men det är klart, utan vinst blir det inga pengar till forskning heller, ha ha).
Jag skulle tro att det är ungefär samma miljöpåverkan vid 2 personer. Som sagt lite beroende på vad man kör för bil och hur man kör den. Man kan också tänka såhär om man vill jävlas lite...planet kommer att gå i alla fall, oavsett om du åker med det eller inte. Medans du väljer om din bil också skall åka till Barcelona, precis som flygplanet, eller din bil bara åker till flygplatsen
Jeremy Clarkson tror jag var, som han brukar, ute efter att provocera när han sade att en DB9 skulle vara mer energieffektiv än ett tåg. Lite som när fan läser bibeln. Får man titta närmare på siffrorna han pratar om (jag vet inte vilka de är eftersom jag inte minns den delen av avsnittet alls) kan jag tänka mig att han vinklat det rätt hårt. 1 passegerare på tåget (totalt) jämfört med 1 i bilen eller något sådant.
Hejsan!
Jag tänkte åka till barcelona med bil. Hur långt är det? Vad kostar alla broar och färjor?
Tänkte ta det istället för att flyga då, vi tyckte det verkar roligare, typ. Är det värt det?
Tackar! =>
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show